بروز مشکلات برای بیضه ها یک امر طبیعی است در حالی که از دست دادن بیضه چپ و بیضه راست عوارضی را به همراه دارد.

بیضه به بخشی از دستگاه تولید مثلی مرد گفته می شود که مسئول تولید اسپرم و هورمون تستوسترون است. تستوسترون نخستین هورمون جنسی و استروئید بافت ساز در بدن آقایان است. چنانچه فرد به اختلال های بیضه ای مبتلا شود، با مشکلاتی از قبیل بر هم خوردن تعادل میان هورمون، ایجاد اختلال در رابطه جنسی و ناباروری مواجه می شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک به عوارض از دست دادن بیضه چپ و بیضه راست و همین طور دلیل از دست دادن بیضه ها اشاره می کنیم.

از دست دادن بیضه چپ یا راست با چه عوارضی همراه است؟

هنگامی که مرد بیضه خود را از دست می دهد، با یک سری عوارض و مشکلاتی مواجه می شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

عوارض زیبایی

به طور قطع، افراد دیگر متوجه از دست دادن بیضه فرد دیگری نمی شوند اما بیضه ها یک منبع برای حفظ ارزش برای مردان به شمار می آیند. تعدادی از بیماران پس از دست دادن بیضه های خود به شدت دچار مشکلات روحی و روانی شدند. معمولا به مرور زمان این احساسات برطرف می شوند اما اگر فکر ادامه زندگی با یک بیضه برای تان سخت است، روش پروتز می تواند به شما کمک کند. این روش کم خطر به بسیاری از بیماران کمک کرده تا اعتماد به نفس خودشان را دوباره به دست آورند.

روند تولید هورمون

یک بیضه سالم و طبیعی مسئول تولید میزان مورد نیاز از تستوسترون برای بدن است. معمولا بیضه باقی مانده می تواند میزان تستوسترون مورد نیاز بدن را تامین کند و تا زمانی که این بیضه سالم بوده و به خوبی وظایف خود را انجام دهد، هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

علاوه بر این، امروزه داروهایی تولید شده اند که می توانند میزان کم تستوسترون موجود در بدن را جبران کنند.

قدرت باروری

به ندرت پیش می آید که قدرت باروری تحت تاثیر از دست دادن بیضه ها قرار بگیرد. با وجود این که از دست دادن یکی از بیضه ها باعث کاهش میزان اسپرم تولیدی می شود، اما معمولا میزان اسپرم تولید شده برای تولیدمثل کافی است. چنانچه مشکلی در روند باروری به وجود آید، امروزه تکنیک های بسیاری وجود دارد که به برطرف ساختن مشکل باروری کمک می کند.

اگر به سرطان بیضه مبتلا باشید و مجبور شوید روش های درمانی بیشتری مثل رادیو تراپی، شیمی درمانی یا حذف غده های لنفاوی را انجام دهید، باید بگوییم که قدرت باروری به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.

چرا باید یک یا هر دو بیضه ها برداشته شوند؟

از طریق عمل جراحی ارکیدکتومی، یک یا هر دوی بیضه ها از بدن خارج می شوند.

در قسمت بالا گفتیم که اگر یکی از بیضه ها برداشته شود، وضعیت فرد به چه صورت خواهد بود اما اگر هر دوی بیضه ها حذف شوند، بدن مرد دیگر قادر به تولید هورمون تستوسترون نخواهد بود. در نتیجه، مشکلات در زمینه تمایل جنسی و رسیدن به نعوظ بیشتر و بیشتر خواهند شد. علاوه بر این، مرد قدرت باروری خود را هم از دست می دهد زیرا دیگر اسپرم در بدن وجود ندارد.

به دلایل زیر، فرد باید جراحی ارکیدکتومی را انجام دهد:

سرطان بیضه

اکثر آقایان مبتلا به سرطان بیضه باید عمل جراحی ارکیدکتومی را انجام دهند. در صورتی که بیضه یا بیضه های آسیب دیده به طور کامل از بدن خارج شوند، شانس بهبود یافتن فرد بیشتر می شود.

سرطان پروستات

هورمون تستوسترون باعث تحریک رشد و پراکندگی سلول های سرطانی پروستات می شود. عده ای از آقایان که سرطان پر ریسک یا سرطان پروستات متاستاتیک دارند، ترجیح می دهند بیضه هایشان از طریق عمل جراحی برداشته شود تا سطح میزان هورمون تستوسترون موجود در بدن کاهش یابد. راه دیگری که برای کاهش میزان تستوسترون موجود در بدن وجود دارد، مصرف قرص و دارو است.

پیچش بیضه

هر بیضه از طریق طناب بیضگی می تواند خون را دریافت کند. پیچش بیضه زمانی اتفاق می افتد که طناب بیضگی پیچ خورده و از این رو دیگر خون را نتواند دریافت کند. پیچش بیضه یک عارضه اورژانسی است و فرد باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد. اگر با درد ناگهانی و شدید در قسمت بیضه های خود مواجه شدید، باید در کوتاه ترین زمان ممکن به بیمارستان مراجعه کنید. اگر اقدامات لازم زود انجام انجام شود، با کمک عمل جراحی می توان بیضه آسیب دیده را درمان کرده و روند دریافت خون دوباره از سر گرفته شود. اما اگر بیضه ها از دست بروند، باید از طریق عمل جراحی از بدن خارج شوند.

آسیب دیدگی بیضه

بیضه ها به دلیل این که در کیسه بیضه قرار گرفته اند، مثل دیگر ارگان های بدن از امنیت کافی برخوردار نیستند. در نتیجه، اگر ناحیه کشاله ران آسیب ببیند، خیلی راحت ها بیضه ها هم آسیب می بینند. اگر شدت آسیب دیدگی خیلی زیاد باشد، فرد بیضه های خود را از دست می دهد.

بیضه های نزول نکرده

هنگامی که تشخیص داده می شود یک جنین پسر در رحم وجود دارد، بیضه های جنین در قسمت حفره شکمی قرار دارند. در شرایط نرمال و قبل از این که جنین به دنیا بیاید، بیضه ها به سمت پایین رفته و وارد کیسه بیضه می شوند. اما ممکن است یک یا هر دوی بیضه ها این روند را طی نکنند. در بعضی از مواقع قبل از این که پسر به سن شش ماهگی برسد، بیضه ها شروع به نزول می کنند. اما اگر این شش ماهگی تمام شد و بیضه ها وارد کیسه بیضه نشدند، باید از طریق عمل جراحی آن را در محل اصلی خود قرار داد. اگر بیضه معیوب باشد یا آسیب ببیند، باید از طریق عمل جراحی از بدن خارج شود.

فاکتورهایی که خطر ابتلا به سرطان بیضه را بیشتر می کنند

چندین فاکتور وجود دارند که در افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه نقش دارند.

سن

بیشتر افراد بین سنین 15 تا 55 سال به سرطان بیضه مبتلا می شوند.

جنسیت

احتمال ابتلا به سرطان بیضه در آقایان سفید پوست تا 3.6 برابر بیشتر از مردان آفریقایی آمریکایی و 2.5 برابر بیشتر از مردان آسیایی آمریکایی است.

بیضه نزول نکرده

افرادی که به عارضه بیضه نزول نکرده مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند.

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به سرطان بیضه وجود داشته باشد، احتمال این که شما هم با این عارضه دست و پنجه نرم کنید، بیشتر است.

سرطان بیضه چگونه درمان می شود؟

سرطان بیضه یک سرطان شایع نیست اما قابل درمان ترین نوع سرطان است. با استفاده از روش های زیر می توان سرطان بیضه را درمان کرد:

عمل جراحی

در روش جراحی، پزشک جراح اقدام به برداشتن بیضه سرطانی با برش دادن کشاله ران می کند. اگر سرطان پیشرفت زیادی کرده باشد، شاید پزشک مجبور شود غده های لنفاوی در قسمت شکمی را هم خارج کند.

رادیو تراپی

در این روش پزشک از تابش برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می کند.

شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی از دارو و قرص هایی برای نابودی سلول های سرطانی یا متوقف ساختن رشد آن ها استفاده می شود.