آیا افزایش تعداد اسپرم ها امکان پذیر است؟ بله! آقایان با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود می توانند به طور قابل توجهی تعداد اسپرم ها و قدرت باروری خود را به طور طبیعی افزایش دهند.

با وجود این که مسئولیت حمل نوزاد بر عهده پدر نیست اما وضعیت سلامتی، علی الخصوص تعداد اسپرم های او نقش بزرگی در این دارد که شما باردار شوید یا خیر.

در صورتی که تعداد اسپرم های آقا کم باشد، شانس بارور سازی تخمک کم می شود. منظورمان از کم بودن تعداد اسپرم ها این است که تعداد آن ها در مقایسه با میزان نرمال و طبیعی کم تر باشد. تعداد طبیعی اسپرم چیزی در حدود 15 میلیون تا بیش از 200 میلیون در هر میلی متر از مایع منی است.

مولفه های مهم دیگری که در بررسی مایع منی به آن ها پرداخته می شود شامل اسپرموگرام (درصد اسپرم هایی که حرکت می کنند و نحوه حرکت آن ها) و مورفولوژی (تحلیل شکل اسپرم) می شود. با دکتر چک همراه باشید…

چه عواملی در کم شدن تعداد اسپرم ها نقش دارند؟

گاهی اوقات علت کم شدن تعداد اسپرم ها مشخص نیست اما تعدادی از دلایل رایج به این ترتیب هستند:

  • عدم تعادل میان هورمون ها؛
  • آسیب وارد شدن به بیضه ها (مثلا آسیب دیدن در هنگام ورزش)؛
  • بیضه های نزول نیافته (حتی مواردی هم که زود درمان شده اند)؛
  • واریکوسل (بزرگ شدن رگ های خونی داخل کیسه بیضه؛ البته واریکوسل مانند رگ های واریسی داخل پاها است)؛
  • آماس بیضه ها که اغلب عفونت عامل آن است؛
  • ابتلا به یک سری از عفونت های منتقل شونده جنسی؛
  • مشکل در رسیدن به انزال؛
  • مصرف یک سری از داروها؛
  • انجام جراحی هایی در گذشته؛
  • دلایل محیطی مثل در معرض تماس بودن با مواد شیمیایی یا رادیکال؛
  • عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و چاقی مفرط.

کم بودن تعداد اسپرم ها با چه علائمی همراه است؟

علاوه بر ناباروری، کم بودن تعداد اسپرم ها هیچ علامت دیگری ندارد اما دسته ای از آقایان ممکن است این علائم را هم تجربه کنند:

  • تمایل جنسی پایین؛
  • مشکل در به نعوظ رسیدن یا حفظ آن؛
  • کم شدن میزان موهای ناحیه صورت یا بدن (که نشانه عدم تعادل میان هورمون ها یا کروموزوم ها یا وجود اختلال است)؛
  • احساس درد، التهاب یا برآمدگی در اطراف یا داخل بیضه ها.

برای این که از ناباروری خودتان اطمینان حاصل کنید، توصیه می کنیم با پزشک صحبت کنید.

افزایش تعداد اسپرم ها با این روش ها

خبر خوبی که برای تان داریم این است که کم بودن تعداد اسپرم ها عملا به معنای ناباروری در آقایان نیست و علاوه بر این، با انجام یک سری کارها می توان تعداد اسپرم ها و شانس بارداری را زیاد کرد. اقداماتی که می توان انجام داد، عبارت اند از:

1. مصرف غذاهای سالم و مغذی

در فرایند فرزند آوری، علاوه بر خوراکی هایی که مادر مصرف می کند تا فرزند ایجاد شود، پدر هم باید غذاهای مقوی که باعث تقویت باروری می شوند را مصرف کند. طبق مطالعات انجام شده، آقایان به میزان زیادی ویتامین های C و E، زینک و فولیک اسید نیاز دارند که به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و پروتئین های کم چربی وجود دارد.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مثل گردو، میوه و سبزیجات هم باعث افزایش کیفیت اسپرم می شوند. کم شدن میزان ویتامین های C، D، E، زینک، سلنیوم، فولیک اسید و چربی های سالم مثل اسیدهای چرب امگا سه در بدن با تولید اسپرم و کیفیت آن تداخل دارد.

مصرف یک سری غذاها هم بر روی اسپرم تاثیر منفی دارد. رژیم های غذایی که میزان چربی (مثل غذاهای سرخ شده یا گوشت های فراوری شده یا چرب) موجود در آن ها زیاد است باعث کاهش کیفیت مایع منی می شود. مصرف زیاد غذاهای حاوی سویا هم تمرکز اسپرم را کم می کند.

آقایان نباید از مصرف مولتی ویتامین ها غافل شوند.

2. کاهش استرس

برای افزایش تعداد اسپرم ها از استرس دوری کنید. استرس در روند تولید اسپرم تداخل ایجاد می کند. مردم باید به اندازه کافی استراحت کرده و به طور منظم ورزش کند (البته انجام بیش از حد ورزش هم باعث کاهش سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم می شود).

3. وسایل گرمایشی را خاموش کنید

هنگامی که برای بارداری تلاش می کنید، حتما باید همسرتان در یک محیط خنک قرار داشته باشد. سونا، اتاق های بخار و حمام آب گرم باعث افزایش موقت دمای بدن و در نتیجه کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود.

4. سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی را ترک کنید

استعمال سیگار و مشروبات الکلی باعث کاهش تعداد اسپرم ها می شود و ترکیب این عادت ها بسیار به قدرت باروری مرد آسیب می زند.

علاوه بر این، آقایانی که سیگار می کشند میل جنسی کمتری داشته و به میزان کمتری رابطه برقرار می کنند.

پس بهتر است که یا میزان مصرف خود را کم کرده یا به طور کلی آن ها را ترک کنید.

5. به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید

مطالعاتی که در زمینه باروری آقایان انجام شده است نشان می دهد که اگر آقا از تعداد نرمال اسپرم برخوردار باشد و هر یک یا دو روز رابطه جنسی برقرار شود، شانس باروری زیاد می شود.

دوری از رابطه جنسی تاثیر مثبت کمی بر روی بارداری داشته و حتی شانس شکل گیری نوزاد، حتی در آقایانی که تعداد اسپرم کمی دارند را هم کم می کند. پس دوری بیشتر از یک روز باعث کاهش پویایی و شکل اسپرم می شود.

از طرف دیگر، داشتن بیش از اندازه رابطه جنسی (مثلا بیشتر از یک بار در روز) شانس بارداری را بیشتر نمی کند زیرا رسیدن به نعوط بیش از یک بار در طول روز باعث ناتوانی اسپرم ها در احیا می شود.

6. حواس تان به وزن تان باشد

برای افزایش تعداد اسپرم ها نگاهی به خودتان بیاندازید! بارور شدن در خانم هایی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند، سخت تر است و آقایانی که چاق هستند هم از مشکل باروری رنج می برند.

افزایش حدود نه کیلوگرمی در وزن آقا می تواند تا حدود 10 درصد شانس ناباروری را زیاد کند.

اگر شاخص توده بدنی آقایان بسیار پایین باشد هم (کمتر از 20) باعث کاهش کیفیت و تمرکز اسپرم ها می شود.

7. از مواد شیمیایی خطرناک دور باشید

آقایانی که می خواهند پدر شوند باید از تماس با مواد شیمیایی خطرناک مثل سرب، آفت کش ها و دیگر مواد سمی که در بعضی از کارگاه ها وجود دارد، خودداری کرده یا میزان تماس خود را کم کنند چرا که این مواد بر تمرکز اسپرم تاثیر منفی می گذارند.

اگر آقا مجبور به کار کردن در این مکان ها باشد با چندین اقدام ساده می تواند تماس خود با این مواد شیمیایی را کاهش دهد. آقا همیشه در هنگام کار در این محیط ها باید دستکش، لباس های محافظتی و ماسک اکسیژن بزند. بهتر است از تماس پوستی با مواد شیمیایی خودداری شود.

برای این که این مواد شیمیایی خطرناک وارد محیط خانه نشوند باید لباس کار قبل از ورود به خانه تعویض شود و سریعا دوش گرفته شود.

8. چک آپ قبل از بارداری بدهید

درست مانند خانم هایی که در آینده مادر می شوند، آقایان هم باید چک آب قبل از بارداری بدهند.

در این قرار ملاقات، پزشک اطمینان حاصل می کند که تمام شرایط مزمن تحت کنترل هستند، آقا و خانم اسامی تمام داروهایی که مصرف می کنند را باید بگویند و ممکن است انجام تست ژنتیک توصیه شود.

9. جای لپ تاپ روی میز است!

مطالعات نشان می دهند که تعداد اسپرم ها در آقایانی که لپ تاپ را روی پاهایشان می گذارند کمتر است و علت آن هم گرمای سیستم است که باعث بالا بردن دما در بیضه ها می شود.

10. برای مدتی دوچرخه سواری را کنار بگذارید

آقایانی که ساعات طولانی در طول هفته را دوچرخه سواری می کنند، حداقل تا زمانی که نوزاد شکل بگیرد باید این کار را کنار بگذارند. استرس تاثیر منفی بر روی بیضه ها دارد.

اگر نگران این هستید که تعداد اسپرم هایتان کم است، باید نگرانی خودتان را با پزشک در میان بگذارید. البته نباید این نکته را فراموش کنید که کم بودن تعداد اسپرم ها به معنای ناباروری نیست و با ایجاد چندین تغییر در سبک زندگی می توان تعداد آن ها و شانس باروری را افزایش داد.