ملانوزیس آلت تناسلی مردان، اصطلاحی است که برای سیاه شدن آلت تناسلی مردان به کار می رود و یک عارضه نادر است که باعث تغییر رنگ قسمت بالایی و پایین آلت تناسلی مرد می شود.

تغییر رنگ را به صورت لکه های سیاه مشاهده می کنید و مشخص است که رنگ این لکه ها از پوست اطراف آلت تناسلی تیره تر است.

ملانوزیس آلت تناسلی با هیچ نشانه دیگری همراه نیست و در دسته بیماری های عفونی یا مسری قرار نمی گیرید و امکان آلوده کردن دیگران وجود ندارد. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که دلیل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نشده است اما چندین فاکتور در آن نقش دارند.

ملانوزیس آلت تناسلی در کل بی خطر بوده و نیازی به درمان ندارد اما با این حال بعضی از مردان ترجیح می دهند با انجام عمل و روش های دیگر این لکه ها را از بین ببرند.

در این مقاله از سایت دکتر چک اطلاعات بیشتری درباره ملانوزیس آلت تناسلی مردان، دلایل، شرایط مرتبط و راه های درمان در اختیارتان قرار می دهیم.

دلایل سیاه شدن آلت تناسلی مردان

همان طور که در قسمت بالا هم گفتیم، از اصطلاح ملانوزیس آلت تناسلی برای این عارضه استفاده می شود و هنوز دلیل اصلی و قطعی ابتلا به آن مشخص نشده است.

پزشکان هم نمی توانند دقیقا دلیل آن را شناسایی کنند. شاید صرفا انباشته شدن سلول های رنگدانه دار در پوست این قسمت از بدن مرد باعث آن شود.

البته یک سری عوامل شانس ابتلای فرد به این عارضه را بیشتر می کنند که شامل موارد زیر می شوند:

سن

با وجود این که آقایان در هر سن و سالی ممکن است با این عارضه مواجه شوند، اما بیشتر در سنین 15 تا 72 سال دیده می شود که محدوده خیلی زیادی به شمار می آید!

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که اگر دلیل بروز این عارضه سن باشد، وضعیت نرمال بوده و نیازی به درمان نیست.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر رنگ آلت تناسلی از زمان بلوغ تغییر کند، معمولا مسئله نگران کننده ای نیست و کاملا طبیعی تلقی می شود.

عوامل ژنتیکی

ممکن است عوامل ژنتیکی در ابتلا به عارضه ملانوزیس آلت تناسلی نقش داشته باشند اما هنوز این مسئله با قطعیت تایید نشده است.

آسیب دیدگی

اگر در گذشته آلت تناسلی مرد آسیب دیده باشد، باعث بروز لکه های سیاه روی این قسمت از بدن می شود و علت آن هم این است که بافت های زخم تشکیل شده باعث هایپرپیگمنتیشن می شوند.

برای درمان این وضعیت، برای بیمار داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود تا اگر بیمار عفونت کرده است، جلوی آن گرفته شود. همین طور ممکن است لازم شود بیمار تحت عمل جراحی قرار بگیرد. راه دیگری که وجود دارد، لیزر درمانی برای روشن کردن پوست موضع است.

روش های درمانی خاص

مصرف بعضی از داروها مثل آنترالین یا پووا درمانی خطر بروز لکه های سیاه روی آلت تناسلی مرد را بیشتر می کند.

لیکن اسکلروزیس

دلیل شایع دیگری که برای تغییر رنگ آلت تناسلی مردان وجود دارد، عارضه ای به نام لیکن اسکلروزیس است. لیکن اسکروزیس نوعی بیماری خود ایمنی محسوب شده که باعث نازک و خشک شدن پوست شده و تاثیر آن در هر قسمتی از بدن از جمله آلت تناسلی قابل مشاهده است.

برای درمان عارضه لیکن اسکروزیس، فرد باید کرم یا پمادهای کورتیکواستروئیدی را مصرف کند تا پوست موضع مرطوب شده و در بعضی از موارد نیز لازم است که فرد عمل شود تا تاثیر آسیب وارد شده به بدن برطرف شود.

تومور یا سرطان

با این که به ندرت پیش می آید، اما وجود تومور یا ابتلا به سرطان آلت تناسلی باعث تغییر رنگ آلت تناسلی مرد می شود. اگر رنگ آلت تناسلی به طور ناگهانی تغییر کرد، بهتر است فورا به مراکز درمانی رفته تا اگر مسئله خطرناکی است، جلوی پیشرفت آن گرفته شده و درمان شود.

اسم این نوع سرطان، ملانوما است که احتمال ابتلا به آن خیلی کم است. وقتی فرد به این نوع سرطان مبتلا می شود، لکه های تیره ای بر روی پوست ایجاد می شود که بسیار مشابه با لکه های ایجاد شده بر روی آلت تناسلی به دلیل ملانوزیس آلت تناسلی است؛ البته این لکه ها فقط بر روی قسمت بالایی آلت تناسلی ایجاد شده و ممکن است اندازه شان بیشتر شده، رنگ شان تغییر کرده یا خونریزی کنند.

اگر پزشک احتمال دهد دلیل تغییر رنگ آلت تناسلی این نوع سرطان است، بیمار باید زیر نظر پزشک باشد. بد نیست این نکته را هم به خاطر داشته باشید که هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر این که ابتلا به ملانوزیس آلت تناسلی به سرطان منجر می شود.

بیماری پرونی

پرونی به عارضه ای گفته می شود که در نتیجه آن، آلت تناسلی همزمان با نعوظ خم می شود. این عارضه معمولا با درد همراه است و مرد نمی تواند یک رابطه جنسی راحتی را تجربه کند. دلیل اصلی ابتلا به بیماری پرونی هنوز مشخص نشده است اما احتمالا آسیب دیدگی آلت تناسلی با ابتلا به این عارضه ارتباط داشته باشد.

یکی از عواقب بیماری پرونی، تغییر رنگ آلت تناسلی مرد است که در این صورت، رنگ آلت از بافت های اطراف تیره تر می شود. اگر نشانه های دیگری تجربه کردید، مثلا درد داشتید یا سخت به نعوظ رسیدید، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ آلت تناسلی در هنگام تحریک، یعنی زمانی که رگ های خونی موجود در آلت تناسلی بزرگ می شوند هم تغییر می کند.

درمان ملانوزیس آلت تناسلی ( سیاه شدن آلت تناسلی مردان )

با توجه به این که ایجاد لکه هایی بر روی آلت تناسلی و تیره شدن آن به خاطر انباشته شدن سلول های رنگدانه دار در پوست است، معمولا نیازی به درمان نیست.

اما اگر احساس کردید این تغییر رنگ باعث تغییر ظاهر آلت تناسلی شده یا همسرتان از این بابت ناراضی است، می توانید با روش های زیبایی این وضعیت را برطرف کنید. در بیشتر موارد، پزشکان می توانند بیشتر این لکه ها را از بین ببرند.

بعضی از افراد هم ترجیح می دهند زیر تیغ جراحی رفته تا این لکه ها ناپدید شوند. این جراحی به این صورت است که پوست رنگدانه دار آلت تناسلی برداشته شده و یک پوست جدید جای آن را می گیرد.

البته بعد از عمل جراحی، خیلی زمان می برد تا حال تان کاملا خوب شود. حتی ممکن است بافت های زخم هم از بین نروند؛ پس قبل از انتخاب عمل جراحی حتما این موارد را در نظر داشته باشید.

در روش هایی که پوست آلت تناسلی برداشته می شود، سلامت جنسی یا توانایی دفع ادرار تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

اگر روش لیزر درمانی را انتخاب کنید، معمولا مدت زمان درمان طولانی تر شده و فرد باید چندین جلسه شرکت کند تا لکه ها از بین بروند. در این روش، گاهی اوقات تمام لکه ها از بین نمی روند اما تیرگی شان خیلی کم تر می شود.

مروری بر علت سیاه شدن آلت تناسلی مردان

ملانوزیس آلت تناسلی یا تیره شدن آلت تناسلی، مسئله نگران کننده ای نیست و معمولا به خاطر انباشته شدن سلول های رنگدانه دار در پوست به وجود آمده و باعث ایجاد لکه های سیاه روی آلت تناسلی می شود.

تا زمانی که تنها نشانه ای که در خود مشاهده می کنید فقط ایجاد لکه بر روی آلت تناسلی و تیره شدن آن باشد، نیازی به درمان نیست. اما با این وجود، باز هم بعضی از مردان از این وضعیت ناراضی بوده و می خواهند این لکه ها از بین بروند.

اگر علائم یا تغییرات دیگری را مشاهده کردید، بهتر است به پزشک یا دکتر پوست اطلاع دهید.

همه مردان می توانند برای برطرف کردن این وضعیت اقدام کنند، چه از طریق روش های زیبایی، عمل جراحی یا لیزر درمانی. قبل از انتخاب هر کدام از روش ها، بهتر است نکات گفته شده در قسمت قبل را مد نظر قرار دهید.

دلایل بسیاری در تغییر رنگ آلت تناسلی آقایان نقش دارند که شامل سن، عوامل ژنتیکی، آسیب دیدگی، انجام روش های درمانی خاص، ابتلا به عارضه لیکن اسکروزیس، وجود تومور یا سرطان یا حتی بیماری پرونی می شود.

بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که رنگ آلت تناسلی در هنگام تحریک، یعنی زمانی که رگ های خونی موجود در آلت تناسلی بزرگ می شوند هم تغییر می کند.