به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد زمان غذا خوردن اصلا نقشی در کاهش وزن ندارد و راز اصلی چیزی به جز کالری شماری نیست.

به گفته محققان، اگر صرفا کالری دریافتی خود را محدود کنید، هر ساعتی که غذا بخورید هم باز وزن کم می کنید.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “اگر در 10 ساعت ابتدایی روز بیشترین مقدار کالری را دریافت کنید، در مقایسه با زمانی که شب ها غذا می خورید، به این معنی نیست که بیشتر وزن کم می کنید. ساعت غذا خوردن اصلا اهمیتی در این مورد ندارد.”

زمان غذا خوردن، کالری دریافتی و کاهش وزن؛ پیش زمینه

چندین سال می شود که رژیم غذایی روزه داری متناوب حسابی معروف شده است. بیشتر افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، این رژیم را انتخاب می کنند.

به گفته محققان، “شواهد به دست آمده نشان می دهد که وقتی بزرگسالان مدت زمان غذا خوردن را از ده ساعت به چهار ساعت در طول روز کاهش می دهند، معمولا روزانه بین 200 تا 500 کالری کمتر مصرف می کنند. به همین نسبت، در مدت دو تا دوازده ماه شاهد کاهش وزن هستند.”

حالا یک سوال دیگر پیش می آید: اگر بدون این که رژیم غذایی و الگو غذایی مان را تغییر دهیم اما کمتر کالری مصرف کنیم، باز هم وزن مان کم می شود؟

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند جواب این سوال را پیدا کنند.

زمان غذا خوردن، کالری دریافتی و کاهش وزن

درباره مطالعه

41 نفر مبتلا به چاقی مفرط و پیش دیابت در این مطالعه حضور داشتند. بیشتر آن ها را خانم های سیاه پوست با میانگین سن 59 سال تشکیل می دادند.

دو رژیم غذایی به شرکت کنندگان پیشنهاد شد: رژیم غذایی روزه داری و برنامه غذایی معمولی. از آن ها خواسته شد که یک رژیم را انتخاب کنند.

21 نفر از شرکت کنندگان رژیم غذایی با محدودیت زمانی را انتخاب کردند. این گروه از شرکت کنندگان فقط می توانستند از ساعت هشت صبح تا شش بعد از ظهر هر چیزی که می خواهند را بخورند. البته اکثر کالری روزانه باید تا قبل از ساعت یک بعد از ظهر مصرف می شد.

20 شرکت کننده دیگر از رژیم غذایی معمولی تبعیت کردند؛ به این صورت که از ساعت هشت صبح تا نیمه شب و در هر زمانی که می خواستند، می توانستند غذا بخورند. از آن ها خواسته شد که بعد از ساعت پنج بعد از ظهر بیشترین کالری را دریافت کنند.

تعداد کالری دریافتی روزانه تمام شرکت کنندگان اندازه گیری میشد.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که بعد از گذشت دوازده هفته هیچ تفاوت قابل توجهی بین میزان کاهش وزن شرکت کنندگان دو گروه مشاهده نشد.

شرکت کنندگانی که از رژیم غذایی روزانه داری تبعیت کرده بودند، به طور متوسط تقریبا 2.2 کیلوگرم وزن کم کرده بودند. میزان کاهش وزن در میان آن گروه از افرادی که از یک رژیم معمولی تبعیت کرده بودند، کمی بیشتر و در حدود 2.6 کیلوگرم بود.

علاوه بر این، تفاوت چندانی هم در میزان قند خون دو گروه مشاهده نشد.

کاهش وزن؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر افراد مبتلا به چاقی مفرط و پیش دیابت بتوانند میزان کالری دریافتی روزانه خود را کم کنند، حتی بدون نیاز به تبعیت از رژیم روزه داری، باز هم کاهش وزن چشمگیری را تجربه می کنند.

منبع