در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به طور خلاصه به تاثیر رژیم روزه داری بر عادت های غذایی، خلق و خوی، خواب و سلامت عمومی بدن اشاره می کنند.

بر اساس یافته های آن ها، یک سری مکانیسم های بالقوه در شکل گیری این روابط نقش دارند؛ یکی از این مکانیسم ها، میکروبیوم های روده هستند.

فواید رژیم روزه داری برای سلامت عمومی بدن

در مقایسه با الگوهای رژیمی که فرد موظف به محدود کردن کالری دریافتی اش است، رژیم های روزه داری کمی آسان تر هستند.

رد پای رژیم روزه داری در چندین رژیم غذایی دیگر هم دیده می شود اما به طور کلی، در تمام این رژیم ها باید روزانه هشت ساعت روزه گرفت. یکی از این رژیم های محبوب، رژیم روزه داری متناوب 5:2 است؛ در این رژیم غذایی، فرد موظف است دو روز در هفته روزه گرفته اما پنج روز دیگر هفته را می تواند طبق خواسته اش غذا بخورد.

محققان توجه زیادی به رژیم روزه داری دارند؛ به این خاطر که این رژیم غذایی حکم یک استراتژی برای کاهش گلوکوز سرم و تخلیه اکسیژن کبد را دارد.

بعلاوه، به گفته آن ها این رژیم غذایی برای کنترل وزن و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان، بیماری قلبی عروقی، ام اس، بیماری آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و صرع هم خارق العاده است.

فواید رژیم روزه داری برای سلامت عمومی بدن

تاثیرات متناقض این رژیم بر عادت های غذایی

در رژیم های غذایی که کالری مصرفی آن ها محدود می شود، افراد پرخوری کرده و عملا دوباره به همان جای اول بر می گردند.

بعضی از مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی جلوی گرسنگی را گرفته و به همین خاطر هم فرد پرخوری نمی کند؛ اما نتایج به دست آمده در مطالعات دیگر کاملا متناقض است؛ به گفته آن ها، هر دو رژیم غذایی یک تاثیر برابر دارند.

تاثیر این رژیم بر اصلاح الگوهای خواب و بهبود خلق و خوی

با این که در بعضی از مطالعات گفته شده بود تبعیت از رژیم غذایی روزه داری ریتم های شبانه روزی را به هم می ریزد اما طبق شواهد سایر مطالعات، این مسئله تاثیر بسزایی بر افزایش بی خوابی یا مدت زمان خواب ندارد. حتی در یک سری از مطالعات هم گفته شده است که این رژیم باعث بهبود کیفیت خواب هم می شود.

در رابطه با تاثیر این رژیم بر خلق و خوی هم محققان به این نتیجه رسیدند که تبعیت از رژیم روزه داری مساوی با کاهش عصبانیت، سردرگمی، تنش، افسردگی و افزایش سطح انرژی است.

تاثیرات این رژیم بر ارتباطات میان روده و مغز

افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند، معمولا دچار مشکلات گوارشی هم می شوند؛ از همین رو، رابطه ای پیچیده میان سلامت مغز و عملکرد روده وجود دارد.

به گفته محققان، رژیم روزه داری متناوب باعث افزایش سلامت روده می شود؛ به طبع آن، تولید متابولیت های فعال و انتقال دهنده های عصبی هم بیشتر می شود.

محققان در نهایت به این نکته اشاره می کنند که باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده تا مشخص شود که تبعیت از این رژیم در درمان چاقی مفرط و بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هم تاثیر دارد یا خیر.