بر اساس آمار منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، از هر سه نفر یک نفر به خاطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی جان خودش را از دست می دهد.

مطالعه جدیدی انجام شده است که نشان می دهد اگر مدت زمان فعالیت بدنی و ورزش را به دو دسته تمرین هوازی و قدرتی تقسیم کنید، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی به ویژه در افراد مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مفرط به طور چشمگیری کم می شود.

ورزش قدرتی و هوازی و کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی؛ پیش زمینه

ورزش های استقامی به خودی خود هیچ سودی برای قلب ندارند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “اگر از ورزش ایروبیک و هوازی خسته شده اید و به دنبال تغییر هستید یا به خاطر درد مفاصل نمی توانید مسافت های طولانی بدوید، یافته های مطالعه ما نشان می دهد که باید نیمی از زمان ایروبیک را به انجام تمرین های استقامتی و مقاومتی اختصاص دهید تا دچار بیماری قلبی عروقی نشوید. ترکیب ورزش هوازی یا ایروبیک با ورزش های استقامتی یک سری مزایای دیگر هم برای بدن دارد، مثل تقویت ماهیچه ها و عضلات.”

وی در ادامه می گوید، “یکی از بهانه های مردم برای ورزش نکردن، نداشتن زمان است. اما ترکیب ورزش هوازی و قدرتی زمان خیلی زیادی نمی برد.”

ورزش قدرتی و هوازی و کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی

درباره مطالعه

406 شرکت کننده بین سنین 35 تا 70 سال در این مطالعه حضور داشتند. همه آن ها دچار چاقی مفرط یا اضافه وزن بودند. شاخص توده بدنی شان بین 24 تا 40 بود. همگی فشار خون بالا داشتند.

محققان به طور تصادفی شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند:

گروه اول: اصلا ورزش نمی کردند.

گروه دوم: فقط ایروبیک و تمرین های هوازی انجام می دادند.

گروه سوم: فقط تمرین های قدرتی و استقامت انجام می دادند.

گروه چهارم: تمرین های هوازی و استقامی انجام می دادند.

شرکت کنندگان سه گروه آخر برای مدت یک سال زیر نظر مربی بودند و باید سه بار در هفته و هر بار یک ساعت تمرین می کردند.

محققان اطلاعاتی درباره میزان فعالیت بدنی و رژیم غذایی شرکت کنندگان هم به دست آورند. محققان در روز اول، ماه ششم و ماه دوازدهم میزان فشار خون سیستولیک، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین، گلوکوز روزه داری و درصد چربی بدن هر کدام از شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

یافته های مطالعه

در پایان ماه دوازدهم، درصد چربی بدن تمام شرکت کنندگان سه گروه آخر در مقایسه با گروه اول به طور چشمگیری کم شده بود.

به گفته محققان، “ریسک بروز فاکتورهای خطرناک بیماری قلبی عروقی مثل فشار خون بالا، هیپرکلسترولمی و سندرم متابولیک با هر یک درصد کاهش حجم چربی بدن در هر گروه به ترتیب سه، چهار و هشت درصد کم شد.”

این نتایج در تمام شرکت کنندگان با سنین و جنسیت مختلف مشاهده شد.

به گفته محققان، “در دستورالعمل های کنونی سازمان بهداشت جهانی آمده که فرد باید حداقل هفته ای 150 دقیقه ورزش های ایروبیک با شدت متوسط و دو جلسه هم ورزش های قدرتی انجام دهد. اما در این دستورالعمل ها گفته نشده که مدت زمان تمرین های استقامتی و قدرتی باید چقدر باشد تا سلامت قلب تضمین شود.”