به تازگی مقاله ای منتشر شده است و تاثیر مصرف کربوهیدرات و شاخص گلیسمیک بر افزایش استقامت در تمرین های ورزشی در آقایان را بررسی می کند.

افزایش استقامت در ورزش؛ پیش زمینه

موقع انجام تمرین های استقامتی، بدن حتما به کربوهیدرات نیاز دارد. برای این که میزان استقامت در هنگام ورزش در آقایان زیاد شود، باید میزان ذخیره گلیکوژن زیاد شود.

هنگامی که وضعیت بدن از حالت استراحت به حالت ورزش تغییر می کند، ماهیچه ها هم به انرژی بیشتری نیاز دارند. به همین خاطر هم از چربی ها یا کربوهیدرات برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده می کنند. همزمان که شدت ورزش بیشتر می شود، کربوهیدرات ها به منبع اصلی تامین انرژی تبدیل شده و جایگزین چربی می شوند.

اگر فرد در بلند مدت از یک رژیم غذایی با مقدار اندک کربوهیدرات و سرشار از چربی تبعیت کند، اکسیداسیون چربی در حالت استراحت و تمرین زیاد می شود.

مطالعات قبلی نشان داده بود که این نوع رژیم غذایی باعث بهبود نسبت تبادل تنفسی می شود اما زمان خستگی را کم نمی کند.

از همین رو، به خاطر کم شدن میزان ذخیره گلیکوژن و متابولیسم کربوهیدرات، فرد موقع انجام ورزش های سخت عملکرد خیلی خوبی ندارد. بنابراین، این نوع رژیم غذایی با کاهش ظرفیت ورزش و سلامت در هنگام انجام تمرین های شدیدتر و همزمان با افزایش ریسک خستگی مفرط، کاهش تمرکز و تاثیر گذاری بر مجرای گوارش، عملکرد فرد در هنگام تمرین را تحت تاثیر می گذارد.

به گفته محققان، با تبعیت از یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات که شاخص گلیسمیک آن پایین است، می توان این محدودیت ها را از بین برد.

افزایش استقامت در ورزش

درباره مطالعه

در این ارزیابی 10 هفته ای، محققان قصد داشتند اثرات رژیم غذایی با مقدار اندک کربوهیدرات و سرشار از چربی، رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات با شاخص گلیسمیک بالا و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات اما با شاخص گلیسمیک پایین بر پارامترهای متابولیک، اقتصاد فعالیت ورزشی، حداکثر سرعت فعالیت ورزشی و حداکثر مصرف اکسیژن را بررسی کنند.

این پارامترها با اندازه گیری ذخیره انرژی ماهیچه و عملکرد دوچرخه سواری پنج کیلومتری محاسبه می شوند.

فرضیه محققان این بود که رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین بدون محدود سازی اکسیداسیون کربوهیدرات می تواند بر اکسیداسیون چربی تاثیر بگذارد. بعلاوه، آن ها بر این باور بودند که عملکرد دوچرخه سواری پنج کیلومتری و حداکثر سرعت فعالیت ورزشی با رژیم غذایی با گلیسمیک پایین و بالا افزایش پیدا می کند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک پایین منجر به کاهش نیاز به انرژی دریافتی، کاهش میزان لاکتات خون در هنگام تمرین، حفظ ذخیره گلیکوژن و بهبود عملکرد دوچرخه سواری پنج کیلومتری می شود.

رژیم غذایی سرشار از چربی با مقدار محدود کربوهیدرات هم میزان اکسیداسیون چربی را زیاد می کند. اما به این خاطر که مقدار کربوهیدرات کم می شود، فرایند اکسیداسیون کربوهیدرات، مقدار ذخیره گلیکوژن ماهیچه و عادت به ورزش های سنگین را تغییر می دهد.

استقامت در ورزش؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که در مقایسه با رژیم غذایی سرشار از چربی با مقدار محدود کربوهیدرات یا رژیم با گلیسمیک بالا، رژیم غذایی با گلیسمیک پایین موجب افزایش استقامت در ورزش می شود.

منبع