در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ادعا می کنند که تماشای مسابقه ورزشی باعث افزایش سلامتی فرد می شود.

تماشای مسابقه های ورزشی و بهبود سلامت؛ پیش زمینه

مسابقه های ورزشی برای بسیاری از مردم حکم یک سرگرمی و لذت را دارد. تماشای گروهی این مسابقه ها باعث بهبود سلامت جامعه، افزایش بازدهی فردی و کاهش جرم و جنایت می شود.

با این که تماشای این برنامه ها اثرات مثبت زیادی دارد اما تاکنون محققان نتوانسته اند شواهد زیادی در این زمینه به دست آورند.

به همین خاطر هم گروهی از محققان ژاپنی دست به کار شده و برای اولین بار شواهد محکمی ارائه دادند. آن ها ثابت کردند که تماشای مسابقه های ورزشی باعث افزایش سلامتی می شود.

تماشای مسابقه های ورزشی و بهبود سلامت

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از چند روش استفاده کردند. آن ها داده های ثانویه، گزارش های فردی و تصویر های گرفته شده از مغز و نورون های شرکت کنندگان را بررسی کردند.

آن ها با انجام این مطالعه قصد داشتند ارتباط میان تماشای این برنامه ها و افزایش سلامتی در میان عموم مردم را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها در فاز اول داده های مربوط به تماشای مسابقه های ورزشی بر روی 20.000 ژاپنی را بررسی کردند.

در فاز دوم مطالعه، 208 شرکت کننده حضور داشتند. در این فاز آن ها قصد داشتند تاثیر نوع مسابقه ورزشی بر سلامتی را بررسی کنند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا مسابقه های ورزشی مختلف را تماشا کنند. سپس وضعیت سلامتی شرکت کنندگان قبل و بعد از تماشای مسابقه های مختلف بررسی شد.

در فاز سوم مطالعه، از تکنیک های تصویر برداری عصبی استفاده شد تا فعالیت مغز شرکت کنندگان همزمان با تماشای مسابقه بررسی شود.

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “ارزیابی های انجام شده نشان می دهد که تماشای مسابقه های ورزشی تاثیر مثبت بر سلامت انسان ها دارد. به مرور زمان، تغییراتی در ساختار مغز ایجاد شده و در بلند مدت، مزایای بسیاری برای انسان دارد.”

نتایج به دست آمده از فاز اول این مطالعه ثابت می کند که تماشای مستمر این برنامه ها باعث افزایش سلامتی می شود.

نتایج به دست آمده از فاز دوم مطالعه نشان داد که مسابقه های ورزشی که محبوبیت بیشتری در میان مردم دارند، مثل بیسبال یا فوتبال آمریکایی و فوتبال، در مقایسه با ورزش هایی که محبوبیت کمتری دارند، مثل گلف، تاثیر بیشتری در افزایش سلامت بیننده دارند.

محققان پس از بررسی تصاویر عصبی به دست آمده از فاز سوم مطالعه به این نتیجه رسیدند که در هنگام تماشای مسابقه های ورزشی، چرخه های پاداش در مغز فعال می شوند. فعال سازی این چرخه ها به معنی ایجاد احساس شادی یا لذت است.

علاوه بر این، میزان ماده خاکستری مرتبط با چرخه های پاداش در مغز افرادی که بیشتر این مسابقه ها را مشاهده می کنند هم بیشتر می شود. به عبارت دیگر، اگر فردی به طور منظم این مسابقه ها را تماشا کند، به مرور ساختارهای مغز تغییر می کند.