به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که اگر ویروس HIV در دوران بارداری به جنین منتقل شود، منجر به بروز اختلال شناختی شدید در کودک همزمان با افزایش سن می شود.

با کمک این اطلاعات می توان فاکتورهایی که در بروز پیامدهای خطرناک برای مغز نقش داشته و با ابتلا به این عفونت در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی همراه هستند را شناسایی کرد.

ویروس HIV و اختلال شناختی در کودکان؛ پیش زمینه

به لطف پیشرفت هایی که در سال های گذشته در زمینه درمان ویروس ها صورت گرفته است، بیماری ایدز که ویروس HIV عامل آن است، بیشتر حکم یک بیماری مزمن را دارد، نه یک بیماری که زندگی بیمار را به خطر می اندازد.

بر اساس آمار و ارقام، نزدیک به سه میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان به HIV مبتلا هستند. علاوه بر این، هر سال 300.000 مورد جدید هم گزارش می شود.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “در سال های گذشته توانسته ایم نرخ انتقال این بیماری از مادر به کودک را به کمتر از یک درصد کاهش دهیم. با این حال، باز هم تفاوت های نژادی و قومی مانع از درمان تمام گروه ها می شود. مسئله ای که بیشتر ما را نگران می کند، فاصله زیاد میان تشخیص و درمان این عارضه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط است. بعلاوه، میزان ابتلا به بیماری های زمینه ای، مثل سل و سوء تغذیه هم در این کشورها بیشتر است که خود زمینه برای ابتلا را فراهم می کند.”

ویروس HIV و اختلال شناختی در کودکان

درباره مطالعه

محققان برای این که اطلاعات بیشتری درباره تاثیر ابتلا به HIV در مادر بر قدرت شناختی کودک به دست آورند، نتایج به دست آمده از 35 مطالعه که بین سال های 2012 تا 2023 منتشر شده بودد را بررسی کردند.

شرکت کنندگان این مطالعات را این افراد تشکیل می دادند: بیش از 4.000 فرد مبتلا به این عفونت، بیش از 2.300 فرد که با ویروس در تماس بودند اما مبتلا نشده بودند و نزدیک به 2.500 نفر که نه در تماس بودند و نه بیمار شده بودند.

محققان این فاکتورها را در شرکت کنندگان بررسی کرده و بر اساس آن ها امتیاز می دادند:

عملکرد اجرایی که مربوط به برنامه ریزی، پیدا کردن راهکار برای مشکلات و ساختار بندی برای اقدامات بیشتر در آینده می شود؛ حافظه کاری که مربوط به نحوه پردازش، استفاده و یادآوری روزانه اطلاعات می شود؛ و سرعت پردازش اطلاعات.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که در مقایسه با دو گروه از شرکت کنندگان که دچار عفونت نبودند، آن دسته از کودکان و نوجوانانی که در دوران بارداری یا زایمان به HIV مبتلا شده بودند، دچار اختلال های شدید در سرعت پردازش، حافظه کاری و عملکرد اجرایی بودند.

یکی دیگر از یافته های جالب محققان این بود که هر چقدر سرانه درآمد ناخالص کشور کمتر باشد، سرعت پردازش اطلاعات در ساکنان مبتلا به HIV هم بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و حسابی کمتر می شود.

منبع