دیر حرف زدن کودک مشکلی است که برای والدین بسیار نگران کننده بوده و اغلب خانواده ها در این خصوص به مراکز گفتاردرمانی و پزشک مراجعه می کنند. آیا به راستی با گفتاردرمانی مشکل حل می شود و یا اینکه باید به صورت ریشه ای به مسئله نگاه کرد؟

در این خصوص بیشتر صحبت می کنیم. دیر حرف زدن کودک دلایل بسیار زیادی دارد. برخی کودکان از استرس و اضطراب رنج می برند و این مشکل ممکن است با چند جلسه مراجعه به روانشناس کودک به طور کامل برطرف گردد.

اما برخی دیگر ممکن است مشکلات تغذیه ای داشته باشند. به عبارتی فقر و کمبود ویتامین موجب دیر حرف زدن کودک خواهد شد.

کدام ویتامین باعث دیر حرف زدن کودک می شود؟

جنینی که داخل شکم مادر در حال رشد است، برای دریافت ویتامین D کاملا به مادر وابسته می باشد. پس از تولد او ویتامین های لازم را از مادرش و به وسیله شیر مادر دریافت می کند. در صورتی که تغذیه کودک شیر خشک است، بسیاری از شیرخشک های بازاری حاوی این ویتامین می باشند.

در تحقیقات نشان داده شده است که اگر به کودک ویتامین D نرسد، با مشکل دیر حرف زدن مواجه خواهد شد. به عبارتی اگر مادر باردار در مواد تغذیه ای که مورد استفاده قرار می دهد ویتامین D را نگنجاند، کودکش دیر به تکلم می افتد.

مواد غذایی حاوی ویتامین D شامل انواع ماهی ها بوده و نور آفتاب نیز غنی از ویتامین D است.

ویتامین برای حرف زدن کودک

در دوران بارداری حتما حمام آفتاب بگیرید و از مکمل های ویتامین   D که به شکل قرص در داروخانه ها موجود هستند، استفاده کنید.

اما نکته اینجاست که زنان ایرانی دائما با مشکل کمبود ویتامین D دست و پنجه نرم می کنند. پس آزمایش سالیانه و تحت نظر پزشک بودن برای خانم های باردار الزامی می باشد.