زمانی که نوزاد دندان در می آورد شاید بتوان گفت زیباترین لحظات برای پدر و مادر رقم می خورد. ولی باید بدانید که دندان درآوردن نوزاد علاوه بر لحظات شیرین با یک سری مشکلاتی نیز همراه می باشد. عموما نوزادان در هنگام دندادن درآوردن بی تابی و گریه می کنند. حتی رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان در آوردن نیز تغییر کرده و شکل آن نیز کاملا با حالت عادی متفاوت می شود.

به عبارتی طیف وسیعی از علائم آغاز می شود، از ناراحتی دهان و لثه گرفته تا انواع بثورات تحریک کننده و شل شدن مدفوع. در طول مدت دندان درآوردن نوزاد غالبا نباید نوزادان اسهال بگیرد. ولی رنگ مدفوع می تواند تا حدودی روشن تر باشد. نسبت به حالت نرمال نیز، قوام آن شل تر است. با دکتر چک در ادامه همراه باشید…

عارضه هایی که هنگام دندان در آوردن نوزاد ایجاد می گردد

این روزها برای اغلب مادران سخت می گذرد. کودک خودش بیشتر از همه احساس ناراحتی می کند. وقتی که او قرار است برای اولین بار دندان در بیاورد، وضعیت بدنی او دستخوش تغییراتی می شود. کودکان بین 4 الی 7 ماهگی دندان در می آورند. در چنین فرآیندی لثه ها باید شکافته شوند تا دندان شیری رشد کند.

برخی کودکان بین 12 الی 14 ماهگی اولین دندان خود را در می آورند و این تاخیر اصلا نگران کننده نیست. در حالت کلی نوزاد شما مشکلات زیر را در هنگام دندان در آوردن تجربه می نماید.

در حین دندان در آوردن، بزاق نوزاد زیاد می شود

بزاق بیش از حد باعث ترشح در خارج از دهان شده و تحریکات داخلی نیز صورت می پذیرد. نوزادان هنگام دندان درآوردن مقدار قابل توجهی آب دهان را در طول روز می بلعند و مدفوع حالت اسیدی تری دارد. کرم لانولین می تواند بثورات ناشی از آب دهان را کاهش دهد، اما هیچ درمانی برای شل بودن مدفوع نوزاد در اثر دندان درآوردن وجود ندارد.

رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان درآوردن

در حالی که دندان درآوردن نباید باعث اسهال یا ناراحتی روده شود، اما می تواند منجر به ایجاد مدفوع شل یا بی رنگ در نوزاد شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً مدفوعی به رنگ زرد روشن تا سبز دارند، در حالی که مدفوع نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند یا آنهایی که مواد جامد می‌خورند ممکن است متفاوت باشد.

مدفوع شل در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند یا کودکان نوپای بزرگتر به راحتی تشخیص داده می شود. اما مدفوع شل برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کاملا طبیعی است.

پس رنگ مدفوع نوزاد هنگام دندان در آوردن به رنگ روشن تر از حالت نرمال بوده و میزان قوام آن نیز از حالت عادی شل تر است. در صورتی که مشاهده نمودید کودک شما چند روز متوالی اسهال دارد، حتما به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید.

به وجود آمدن انواع بثورات پس از اجابت مزاج نوزاد

مدفوع اسیدی ممکن است باعث ایجاد بثوراتی در اندام تناسلی کودک شود. برای این که نوزاد شما ناراحتی را احساس نکند، لازم است که دائما او را تعویض نمایید و یا از پماد های برطرف کننده سوزش پوست و یا ضد التهابی استفاده نمایید. اگر بتوانید نوزاد را برای مدتی بدون پوشک رها سازید، این امر موجب می شود تا پوست کودک در معرض هوا قرار گیرد و کمتر موجب التهاب گردد.

حتما کودک را با دستمال مرطوب مخصوص کودک که در فروشگاه ها و داروخانه ها به فروش می رسد، پاک و تمیز نمایید. البته بهترین توصیه پس از اجابت مزاج نوزاد، شستن ناحیه مورد نظر با آب ولرم است. در صورتی که به آب دسترسی نداشتید می توانید از دستمال مرطوب کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا اسهال شدن نوزاد می تواند نشانه دندان در آوردن نوزاد باشد؟

خیر. هیچگاه مدفوع نوزاد در هنگام دندان در آوردن حالت اسهالی و آبکی ندارد. در صورتی که بی قراری، کج خلقی و بی خوابی را به همراه اسهال مداوم در نوزاد خود مشاهده نمودید، فکر نکنید که این علائم صرفا برای دندان در آوردن است. می تواند به مشکلات دیگری نیز مربوط باشد.

خونی بودن مدفوع یا دیدن مخاط نیز می تواند نشانه دندان درآوردن باشد؟

مدفوع شل و آبکی ممکن است همراه با دندان درآوردن نوزاد آغاز گردد، اما تغییرات اساسی در عادات مدفوع کودک شما نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص اطفال دارد. اسهال یا مدفوع مخلوط با مخاط می تواند نشانه عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد. مدفوع خونی و رگه‌های قرمز داخل آن معمولاً نتیجه شقاق مقعدی است، اما ممکن است نشانه‌ای از خونریزی در قسمت پایین روده باشد. در صورت مشاهده مدفوع خونی فورا به پزشک مراجعه کنید. خون، مخاط و اسهال در نوزاد یا کودک نوپا علائم مرتبط با دندان درآوردن نمی باشد.