به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد آسپرین به سیستم ایمنی بدن در شناسایی و نابودی سلول های سرطانی کمک زیادی می کند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که آسپرین با تشدید واکنش دستگاه ایمنی در مقابله با سلول های سرطانی، به نابودی این سلول ها کمک می کند.

آسپرین و سرطان روده بزرگ؛ پیش زمینه

در مطالعات قبلی هم گفته شده بود که مصرف آسپرین در بلند مدت جلوی ابتلا به سرطان روده بزرگ و حتی پیشرفت این بیماری را می گیرد؛ با این حال، تاکنون به مکانیسم های موجود اشاره ای نشده بود.

درباره مطالعه

محققان ایتالیایی به منظور ارزیابی تاثیرات آسپرین (یک داروی غیراستروئیدی ضدالتهابی) در درمان سرطان روده بزرگ، نمونه بافت 238 بیمار را جمع آوری و بررسی کردند.

این شرکت کنندگان بین سال های 2015 تا 2019 برای درمان این سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. 12 درصد از آن ها آسپرین مصرف می کردند.

آسپرین و سرطان روده بزرگ

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان، “ما در بررسی هایمان به مکانیسم پیچیده آسپرین در پیشگیری از ابتلا به این سرطان پی برده ایم. دیگر از این دارو فقط برای درمان التهاب کل بدن نباید استفاده شود. این دارو در مقادیر زیاد جذب روده بزرگ می شود. جذب این دارو به میزان آن در روده بستگی دارد. در راست روده کمترین مقدار از این دارو مشاهده شده است. پس اگر قصد داریم که از این دارو برای درمان این سرطان استفاده کنیم، باید راه هایی پیدا کنیم تا مطمئن شویم که این دارو در مقادیر مناسب و حتما به مجرای روده بزرگ می رسد.”

محققان در قدم اول نمونه های جمع آوری شده را بررسی کردند. سپس وضعیت افرادی که آسپرین مصرف می کردند را با گروهی که آسپرین مصرف نمی کردند، مقایسه کردند.

ارزیابی های آن ها نشان داد که میزان انتشار سلول های سرطانی به غده های لنفاوی در افرادی کمتر شده بود که در بلند مدت آسپرین مصرف کرده بودند.

یکی دیگر از مشاهدات جالب محققان، نفوذ بیشتر سلول های ایمنی به داخل تومور در بدن افرادی بود که مدام این دارو را مصرف کرده بودند.

محققان بررسی های خود را ادامه داده و سلول های سرطانی مربوط به سرطان روده بزرگ را در آزمایشگاه هم ارزیابی کردند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که وقتی سلول های بدن با آسپرین در تماس باشند، میزان بیان یک نوع پروتئین خاص به نام CD80 در یک سری از سلول های ایمنی خاص بیشتر می شود. این ها همگی نشانه های خوبی است؛ به این خاطر که بیان این پروتئین خاص باعث می شود تا ظرفیت سلول ها برای هشدار دادن به سایر سلول های ایمنی بیشتر شده و آن ها را از حضور پروتئین های مرتبط با تومور مطلع کنند.

به گفته محققان، در میان مبتلایان به سرطان روده بزرگ، آن دسته از افرادی که آسپرین مصرف می کردند، میزان بیان پروتئین CD80 در بافت سالم روده بزرگ شان بیشتر می شود. به عبارت دیگر، این دارو منجر به واکنش بیشتر دستگاه ایمنی بدن می شود.

منبع