امروزه شاهد این هستیم که دیگر داروهای فشار خون با کمیت سابق به بازار عرضه نمی شوند. علت این امر هم به ژوئیه سال 2018 برمی گردد؛ در آن زمان مسئولان سازمان FDA اعلام کردند که داروهای ضد فشار خون زندگی بیمار را با احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان تهدید می کنند.

یک شرکت داروسازی موظف شد تا تمام داروهای فشار خون تولیدی خودش را کنار بگذارد. درحقیقت این آخرین پیشرفت پزشکی بود که در طول 14 ماه گذشته کنار گذاشته شده است.

سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرد که در اواخر هفته پیش در لیست داروهای کنار گذاشته خودش، سه نوع قرص دیگر هم قرار داده است. این سه قرص شامل یک قرص پتاسیم لوزارتان و دو قرص لوزارتان پتاسیم و لوزارتان هیدروکلوروتیازید می باشد.

مسئولان شرکت گفته اند که در نمونه تولید شده از این داروها نوعی مواد آلوده وجود داشته که این مواد می توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

علت این که این داروها کنار گذاشته و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند، وجود ماده NMBA (ان نیتروزو ان متیل 4 آمینو اسید بوتیریک 4) در آن ها است. این ماده در دسته موادی قرار گرفته است که شدیدا باعث ابتلا به سرطان می شوند.

در حقیقت این 5امین باری بود که داروهای فشار خون کنار گذاشته می شوند زیرا تمام داروها توسط شرکت دارویی تورنت ساخته شده بودند.

پس از ماه جولای سال 2018، این ادعا در حقیقت آخرین ادعایی بود که درباره داروهای فشار خون مطرح شد.

در ماه جون یک شرکت دارویی که محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می رساند، دادخواست خود را تنظیم و به سازمان غذا و دارو ارسال کرد. در این دادخواست آمده بود که مسئولان شرکت موفق به کشف نوعی ماده شیمیایی در داروهای فشار خون شده اند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

طبق گزارشی که شبکه CBS منشر کرد، مسئولان شرکت والیشور به سازمان FDA گفته اند که ماده شیمیایی دمتیل فورماماید (DMF) در داروی والسارتان (این دارو یک داروی کاملا معمولی است) پیدا شده است.

در نهایت سازمان FDA هم اعلام کرد که ادعای شرکت والیشور را بررسی می کند.

یک مقام رسمی در شرکت نوارتیس که مسئول تولید داروهای والسارتان را برعهده دارد، به شبکه CBS گفته است که هرگز از DMF در تولید داروی والسارتان استفاده نکرده است.

در همین رابطه، یک شرکت دارویی بزرگ و معتبر در هفته قبل اعلام کرد که به دلیل نگرانی درباره سرطان زا بودن این داروها، داروهای فشار خون را از شبکه تولید خود خارج کرده است.

مسئولان شرکت دارویی توا هم اعلام کردند که 6 قرص دیگر لوزارتان پتاسیم را در لیست قرص های کنار گذاشته شده قرار داده اند. 4 تا از این قرص ها قدرت 100mg و 2 قرص باقی مانده قدرت 50mg دارند.

عوارض داروی فشار خون

این قرص ها منحصرا فقط به سازمان پزشکی گلدن استیت فروخته می شدند. این شرکت هم قرص ها را با برچسب مخصوص خود بسته بندی می کرد و آن را در بطری های حاوی 30، 90 و 1.000 قرص به فروش می رساند.

در ماه آپریل بود که شرکت داروسازی توا اعلام کرد که به صورت داوطلبانه تعداد 35 قرص لوزارتان پتاسیم USB را از لیست تولیدات خود خارج کرده است. از این تعداد، قدرت 29 قرص 100 MG و 6 قرص دیگر 25MG بوده است. مسئولان شرکت علت این تصمیم خود را وجود نوعی ماده اولیه دارویی آلوده اعلام کردند.

یک هفته قبل از آن، شرکت دارویی تورنت به سازمان FDA گفته بود که 36 قرص لوزارتان پتاسیم USP و 1 قرص لوزارتان پتاسیم/ هیدروکلوتیازاید USP دیگر را هم کنار گذاشته است.

مسئولان این شرکت اعلام کردند که “میزان مصرف کننده” را هم به این لیست اضافه کرده ایم. او افزود این کار را به این دلیل انجام دادیم که مقداری ماده آلوده مشابه در این دارو پیدا کردیم.

در اواخر ماه فبروری بود که شرکت دارویی کامبر هم به این جمع پیوست و به FDA اعلام کرد که قصد دارد 87 داروی 25mg، 50mg، و 100mg لوزارتان را از لیست داروهای خود کنار بگذارد.

یک هفته قبل از آن هم شرکت دارویی مکلئودز به FDA اطلاع داد که قصد دارد به صورت کاملا داوطلبانه، یک نوع از قرص های لوزارتان پتاسیم/ هیدروکلوروتیازید 100mg/ 25mg را دیگر تولید نکند.

مسئولان این شرکت دارویی توضیح دادند که در این قرص ها مقداری ماده آلوده (NDEA) ان نیتروسودیتیلامین وجود داشته است. NDEA نوعی ماده اولیه دارویی دیگر است که از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا در دسته “احتملا سرطان زا برای انسان” قرار گرفته بود.

قرص های لوزارتان نوعی قرص فشار خون هستند که تا پیش از این برای بیماران تجویز می شده است.

مسئولان رسمی شرکت مکلئودز گفتند که تا به امروز هیچ گزارشی دریافت نکرده ایم که نشان دهد این داروهای از لیست خارج شده برای بیمار عوارض جانبی شدیدی به جا گذاشته باشند. هفت ماه پیش یکی دیگر از شرکت هایی که مسئول پخش داروهای فشار خون بود، گزارش مشابهی را ارائه داد.

در اوایل ماه فبروری یک شرکت ژاپنی گفت که به دلیل وجود NDEA در داروهای والستارتان قصد دارد تا تولید داروهای فشار خون بالا و همچنین به دلایل بی شماری دارو های فشار خون پایین را متوقف کند. این شرکت به یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که بیش از 763.000 قرص آموالو را که بین ماه های آپریل و جولای تولید شده را از بازار هند جمع آوری می کند. مسئولان شرکت اعلام کردند که هیچ گزارشی مبنی بر وجود عوارض جانبی شدید در این قرص  ها دریافت نکرده اند؛ اما با این وجود ترجیح داده اند تا دارو را از لیست تولید خود خط بزنند.

اندازه گیری فشار خون

در ماه فبروری سازمان FDA در این باره گزارش کرد که مسئولان یک شرکت دیگر قصد تولید این دارو را ندارند. علت این تصمیم گیری به پیدا کردن مقداری از ماده NDEA در داروهای والسارتان مربوط می شود اما با این وجود باز هم هیچ گزارشی مبنی بر وجود عوارض جانبی شدید دریافت نکرده اند.

در اواخر ماه دسامبر، شرکت آمریکایی وابسته به دارویی آروبیندو اعلام کرد که 80 بسته از قرص های آملودیپین والسارتان، والستارتان HCTZ و قرص های والسارتان را از فروشگاه ها جمع آوری کرده است. باید بگوییم که این شرکت هم هیچ گزارشی درباره عوارض جانبی این داروها دریافت نکرده است. البته محصولات این شرکت هم محتوی مواد شیمیایی NDEA بوده است.

در ماه دسامبر، مسئولان شرکت مایلان اعلام کردند که قصد دارند تمام قرص های فشار خون والستارن که خود تولید کرده اند را از بازار جمع آوری کنند. دلیل این تصمیم گیری به وجود مقداری مواد سرطان زا در این دارو مربوط بوده است.

شرکت دارویی توا در هفته قبل اعلام کرد که به صورت کاملا داوطلبانه می خواهد دو مدل از داروهای فشار خون را حذف کند زیرا مقدار مواد آلوده پیدا شده در آن ها پیش از “حد مجاز”بوده است.

محصولاتی که شرکت دارویی توا تولید می کند شامل قرص های ترکیبی آملودیپین والستارتان و آملودیپین/ والستارتان/ هیدروکلوروتیاز می شود.

مسئولان شرکت توا به بیماران توصیه کردند که مصرف این داروهای درمانی را ادامه دهند؛ در عین حال از پزشک خود بخواهند تا شیوه دیگری را برای درمان انتخاب کند. آن ها بر این باور هستند که عوارض قطع مصرف داروها بسیار بیشتر از عوارض جانبی قرص ها است.

در اواخر ماه اکتبر مسئولان سازمان FDA گفتند که یک داروی فشار خون که با برند REMEDYREPACK به فروش می رسیده است را در لیست داروهای توقف تولید خود قرار داده اند. دلیل این تصمیم گیری، وجود نوعی مواد اولیه بوده است که برای سلامت انسان مضر است.

شرکت بهداشتی آکورد هم اعلام کرد که در اواخر ماه آگوست در یکی از بطری های حاوی قرص ساخته این شرکت مقداری مواد نامشخص آلوده پیدا کرده است. درنتیجه تولید این داروی فشار خون را متوقف کرده است.

در بطری های 100 عددی قرص باید قرص های 12.5mg هیدروکلوروتیاز USP وجود داشته باشد. اما در عوض با قرص های 25mg اسپیرونولاکتون USP پر شده است. این داروها کاملا کاربردی متفاوت دارند و برای درمان اختلالات قلبی و حالت ناخوش کبد مصرف می شود.

مسئولان سازمان FDA به شبکه تلویزیونی USA today گفته اند که عوارض مصرف این داروهای اشتباه کاملا “تهدید کننده” است و بسته به فردی که داروها را مصرف کرده است، عوارض جانبی متفاوتی ایجاد می شود.

این خبر یک هفته پس از اعلام سازمان FDA (قرار دادن داروی فشار خون والستارن در لیست داروهای کنار گذاشته شده) منتشر شد. از داروی والستارتان برای درمان فشار خون و اختلالات قلبی استفاده می شود.

در اوایل ماه آگوست مسئولان سازمان FDA اعلام کردند که لیست داروهای “کنار گذاشته شده” را بازبینی کرده اند و چندین دارو به این لیست اضافه شده است. البته اصل این اطلاعیه در ماه جولای منتشر شد. همچنین آن ها توصیه کردند که بهتر است تمام کشورهای دنیا نسبت به مصرف این دارو تحدید نظر کنند.

چندین شرکت برتر، از جمله شرکت دارویی مادر، شرکت بهداشتی سالکو و صنایع دارویی توا، قرص والستارتان را از لیست تولید خود خارج کردند. همچنین شرکت های توا و سالکو تولید قرص های والستارتان/ هیدروکلوروتیاز را هم متوقف کردند.

سازمان FDA اعلام کرد که” وجود ماده آلوده NDMA فرایندی کاملا پیش بینی نشده بوده است و احتمالا به تغییر نحوه تولید ماده فعال مربوط می شود.”

داروهایی که در لیست توقف تولید قرار گرفتند، همگی با برند دیوان به بازار راه پیدا می کردند. جالب است بدانید که نسخه های تولیدی شرکت دیوان و داروهایی که توسط شرکت های زیر مجموعه آن تولید می شوند، در این لیست قرار ندارند.

دکتر ویکتوریا شین، که در کالیفرنیا به عنوان کاردیولوژیست فعالیت می کند، معتقد است که “این داروهای والستارتان نیستند که مشکل دارند، بلکه مشکل به مواد آلوده ای مربوط می شود که در فرایند تولید دارو از آن ها استفاده شده است و سبب ایجاد مشکل شده اند. بیماران هرگز نباید به این داروها شک کنند. همچنین او افزود که این فرایند نقشی بر روند درمان بیماران نخواهد گذاشت.”

داروهای فشار خون

سازمان FDA اعلام کرد که “این سازمان در حال همکاری با شرکت های مربوطه است تا بتواند مواد آلوده موجود در داروهای والستارتان را نابود، یا حدالامکان کم کند، تا محصولات دارویی آینده هیچ مشکلی نداشته باشند. او همچنین افزود که باید مطمئن شویم که آمریکا مقدار کافی از این داروها را ذخیره کرده است.”

شبکه خبری CNN اعلام کرد که شرکتی که مواد اولیه تولید این داروها را فراهم می کرده است، پخش مواد اولیه را متوقف کرده است.

تکلیف بیماران چه می شود؟

سازمان FDA با شرکت های معتبر بسیاری همکاری کرده است تا بتواند لیست جامعی ارائه کند.

در این شرایط بیماران باید حتما به نام تجاری دارو و شرکت تولیدی که در قسمت توضیحات موجود در برچسب آورده شده است توجه کنند تا مطمئن شوند که دارو در لیست برکنار شده ها قرار نگرفته است. بیماران می توانند در زمان تهیه دارو از مسئول داروخانه در این باره سئوال بپرسند.

داروهای فشار خون و اختلالات قلبی برای درمان شرایط پزشکی مهم تجویز می شوند. در نتیجه بیماران هرگز نباید به صورت خود به خود مصرف این دارو را متوقف کنند. دکتر شین می گوید “درصورتی که بیمار خود به خود و بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع کند، باعث می شود که میزان فشار خون او بالا رفته و از کنترل خارج شود. در نهایت شرایط خطرناک تری ایجاد می شود.”

پزشکان و داروسازان می توانند روش های درمانی دیگری را به بیمار توصیه کنند. مثلا ممکن است پزشک مصرف سایر محصولات والسارتان یا نوعی داروی متفاوت با همان کاربرد، که با نام angiotensin receptor blockers (ARB( را تجویز کند. این گیرنده ها شامل لوزارتان ، اولمسارتان و ایربسارتان هستند.

پس از این که بیمار داروهایش را تغییر داد، باید سریعا فشار خونش بررسی شود. نحوه عکس العمل بدن به داروهای جدید در بیماران با هم متفاوت است. البته مقدار مصرف روزانه دارو باید حتما توسط پزشک یا داروساز تیین شود.

قیمت محصولات فشار خون به برند شرکت تولیدکننده بستگی دارد. مثلا داروهای فشار خونی که شرکت GOODRx با نام تجاری دیوان به بازار عرضه می کند، حدود 250 دلار قیمت دارد. این در حالی است که می توان این دارو را با قیمت پایینی مثل 11.32 دلار هم تهیه کرد. سیاست های موسسه بیمه که تحت پوشش آن قرار گرفته اید، در قیمت یک سری از داروها تاثیر دارد.

طبق گفته های سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، ماده NDMA می تواند در فرایندهای صنعتی و طبیعی به وجود بیاید. از این ماده برای تولید سوخت مایع موشک، آنتی اکسیدان ها و مواد افزودنی روغن استفاده می شود.

همچنین این سازمان اعلام کرد که تمامی اطلاعاتی که درباره این ماده در اختیار داریم، همگی تحت شرایط آزمایشگاهی به دست آمده اند. با بالا رفتن مقدار این ماده در بیمار، کبد فرد آسیب می بیند.

در قسمت بالا گفتیم که مقدار زیاد ماده NMDA که در محصولات والسارتان یافته شده است، در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان می شود. این درحالی است که هنوز این مورد تایید نشده است.

مسئولان سازمان FDA اعلام کردند که در حال حاضر قصد دارند مقدار موجود ماده NMDA در محصولات کنار گذاشته شده را بررسی کنند و عوارض جانبی احتمالی مصرف این ماده را هم مشخص کنند.


مطالب مرتبط :

سرترالین : داروی ضد افسردگی که قبل از درمان افسردگی باعث کاهش اضطراب می شود
تحرک و ورزش چگونه می تواند به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند؟
به جنگ سلولیت برویم ( راهکارهای کاهش سلولیت یا ورم فیبروسلولیت )