به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که آتش نشانان به خاطر تماس با سک سری مواد شیمیایی، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

ریسک بالای ابتلا به سرطان پروستات در آتش نشانان؛ پیش زمینه

سرطان پروستات از شایع ترین نوع سرطان در میان مردان آمریکایی است. علاوه بر این، تعداد آتش نشانان مبتلا به این عارضه حتی 1.21 برابر بیشتر از عموم مردم است. علت این امر هم تماس با دود و فوم آتش نشانی در هنگام انجام ماموریت است.

بعضی از این مواد شیمیایی از طریق فرایندی به نام تغییر اپی ژنتیک بر نحوه بیان ژن ها تاثیر می گذارند. علاوه بر این، یک سری از تغییرهای اپی ژنتیک، مثل متیلاسیون دی ان ای، ریسک ابتلا به این نوع سرطان را زیاد می کنند.

محققان شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد فرایندهای تغییر اپی ژنتیک در مناطق مرتبط با سرطان پروستات در آتش نشانان باتجربه در مقایسه با آتش نشانان تازه کار متفاوت است.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در چندین پایگاه داده را بررسی کردند.

ریسک بالای ابتلا به سرطان پروستات در آتش نشانان

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که فرایندهای تغییر اپی ژنتیک در کروموزوم 8q24 – یک منطقه مشخص در ژنوم که فرایندهای اپی ژنتیک در آن با ریسک ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارند – در آتش نشانان باتجربه در مقایسه با آتش نشانان تازه کار بسیار متفاوت است.

یک دسته از مواد شیمیایی که به این فرایندها مرتبط می شود، ترکیبات پر و پلی فلوروآلکیل است. از این ترکیبات در فوم های آتش نشانی و همین طور، بسیاری از وسایل خانه مثل ماهیتانه های نچسب و لباس های ضدآب استفاده می شود.

محققان بررسی های خود را ادامه دادند تا مشخص کنند که آیا ارتباطی بین تماس با ترکیبات پر و پلی فلوروآلکیل و فرایند تغییر اپی ژنتیک وجود دارد یا نه.

نتایج نشان داد که در بسیاری از مناطق که دچار تعریق شده اند، آتش نشانان تازه کار و باتجربه هر دو به یک میزان با این ترکیب ها در تماس هستند. علاوه بر این، تماس با یک ترکیب شیمیایی خاص در دسته ترکیبات پر و پلی فلوروآلکیل – به نام  پرفلوئورواکتانوئیک اسید – به تغییر در فرایندهای گفته شده ارتباط دارد.

نتیجه گیری؛ افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات در آتش نشانان

به طور کلی، یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که آتش نشانان به خاطر تماس با یک سری از مواد شیمیایی خاص در هنگام انجام ماموریت و اطفاء حریق، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

منبع