به گفته محققان، یک ابزار جدید قدرت گرفته از هوش مصنوعی می تواند تصاویر پزشکی را با شفافیت بی نظیری در اختیار پزشکان قرار دهد. به لطف این دستگاه، پزشکان که معمولا زمان محدودی دارند، می توانند تمام توجه شان را معطوف به تشخیص بیماری و بررسی تصاویر کنند.

تشخیص سرطان با کمک یک ابزار هوش مصنوعی؛ درباره مطالعه

این ابزار که با نام آی استار (iSTAR) شناخته می شود، توسط گروهی از محققان در دانشکده پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا تولید شده است.

به باور این محققان، با کمک این ابزار می توانیم سرطان هایی که معمولا غیرقابل تشخیص هستند را شناسایی و درمان کنیم.

در این روش تصویربرداری، جزییات کاملی از سلول های بیمار نمایش داده می شود. بعلاوه، پزشکان بهتر می توانند فعالیت ژن های بدن این افراد را هم مشاهده کنند. از این رو، پزشکان و محققان با کمک این تکنولوژی می توانند سلول های سرطانی را بهتر شناسایی کنند. قطعا بدون وجود این ابزار، نمی توانستیم این سلول ها را تشخیص دهیم.

علاوه بر این، محققان با کمک این دستگاه می توانند نتیجه جراحی های انجام شده برای درمان سرطان را هم مشاهده کنند. به گفته محققان، این دستاورد زمینه برای تشخیص بیماری در سطح مولکولی را هم فراهم می کند.

تشخیص سرطان با کمک یک ابزار هوش مصنوعی

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “این دستگاه می تواند به طور خودکار تشکیل ساختارهای ایمنی مهم ضد سرطان در بدن را شناسایی کند که از آن ها به عنوان “ساختارهای لنفوئیدی سوم” یاد می شود.”

وقتی این ساختارها در بدن تشکیل شوند، نشان می دهند که بیمار مبتلا به سرطان احتمالا زنده مانده و روش ایمنی درمانی تاثیر دلخواه را خواهد داشت. معمولا بیماران مبتلا به سرطان تحت درمان با روش ایمنی درمانی قرار می گیرند.

به عبارت دیگر، این ابزار نشان می دهد ایمنی درمانی برای کدوم بیماران بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

محققان به منظور انجام این مطالعه، از یک ابزار یادگیری ماشینی به نام “متحول کننده چشم انداز توالی” استفاده کردند. سپس تصاویر بافت استاندارد را در اختیار ماشین قرار دادند.

محققان می گویند برای این که از بابت اثرگذاری دستگاه مطمئن شوند، در بافت های سرطانی مختلف، مثل سرطان پستان، سرطان پروستات، کلیه و سرطان روده بزرگ آن را امتحان کرده اند. بافت های سالم با بافت های سرطانی ترکیب شده بود.

دستگاه آی استار در این آزمایشات توانست به طور خودکار سلول های سرطانی و تومور را شناسایی کند؛ تشخیص این موارد فقط با چشم، کار خیلی سخت و عملا غیرممکن است.

در آینده دانشمندان و پزشکان می توانند از این ابزار برای تشخیص و شناسایی سرطان هایی که مشاهده یا شناسایی آن ها کار سختی است، استفاده کنند.

یکی دیگر از مزایای قابل توجه این دستگاه، مدت زمان کوتاه شناسایی است. مثلا این دستگاه توانست فقط در عرض نه دقیقه، سرطان سینه را شناسایی کند. این در حالی است که حتی بهترین ابزار قدرت گرفته از هوش مصنوعی که تا حالا ساخته شده است، بعد از 32 ساعت می تواند همین سلول را شناسایی کند. پس یعنی آی استار 213 برابر سریع تر از دستگاه های دیگر است.