به تازگی گروهی از محققان در زمینه ایمنی درمانی سرطان مطالعاتی انجام داده و راهکاری جدید پیدا کرده اند. در این راهکار جدید، بدون این که آسیب زیادی به سلول های سالم بدن وارد شود، سلول ایمنی تقویت و سلول های سرطانی نابود می شوند.

این مقاله که به تازگی منتشر شده است، به جزییات این روش اشاره کرده است؛ در این روش سلول های ایمنی بدن فعال شده و دوباره برنامه ریزی می شوند تا سلول های سرطانی را نابود کنند..

روش جدید برای تقویت سلول های ایمنی بدن در جهت مبارزه با سرطان؛ پیش زمینه

فقط در سال گذشته بیش از 600.000 نفر در آمریکا به ابتلا به سرطان جان خودشان را از دست دادند.

مدتی است که صحبت های زیادی درباره روش ایمنی درمانی می شود. در این روش، توانایی سلول های دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی زیاد می شود.

معمولا از پروتئین سیتوکین در این روش استفاده می شود. سیتوکین ها به مولکول های پروتئینی کوچکی گفته می شود که حکم پیام رسان بیوشیمی درون سلول را دارند. سلول های ایمنی بدن برای هماهنگ سازی واکنش خودشان این مولکول های پروتئینی را آزاد می کنند.

به گفته یکی از محققان حاضر در این بررسی، “برای تحریک سلول های ایمنی با هدف نابودی سلول های سرطانی، سیتوکین ها گزینه بسیار موثری هستند. اما مشکلی که وجود دارد این است که این پروتئین ها بسیار قدرتمند هستند و اگر در بدن آزادانه رها شوند، هر سلول ایمنی که با آن مواجه می شوند را فعال می کنند. از همین رو، دستگاه ایمنی واکنش شدیدتری نشان داده و پیامدهای کشنده ای برای بیمار دارد.”

روش جدید برای تقویت سلول های ایمنی بدن در جهت مبارزه با سرطان

درباره مطالعه

این گروه از محققان یک روش نوآورانه برای استفاده از سیتوکین ها در روش ایمنی درمانی پیدا کرده اند.

این روش با تکنیک های قبلی یک سری تفاوت دارد. در این روش، محققان مطمئن می شوند که سیتوکین هایی که سلول ایمنی بدن را فعال کرده اند، تا چندین هفته در داخل تومورها باقی می مانند. در عین حال، ساختار سیتوکین و سطح واکنش آن ها تغییری نمی کند.

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند روشی پیدا کنند که در عین نابودی سلول های سرطانی، به سلول های سالم آسیبی وارد نشود (برخلاف روش شیمی درمانی که سلول های سالم هم صدمه می بینند).

به همین منظور، آن ها یک مدل طراحی کردند تا مقصد دارو بعد از ورود به بدن مشخص شود. در این روش از ریزذرات استفاده شد. ریزذرات به نحوی طراحی شده بودند که بلافاصله بعد از ورود به بدن، وارد محیط تومور شده و از آن خارج نشوند.

یافته های مطالعه

محققان در آخرین بررسی های خود موفق به کشف راهکاری جدید برای نابودی سلول های سرطانی از طریق ایمنی درمانی و به کمک سیتوکین ها شده اند. به گفته آن ها، در این روش سیتوکین ها به ذرات مشخصی متصل شده و وارد تومورها می شوند.

به گفته یکی از محققان، “استراتژی ما علاوه بر این که آسیب وارد شده به سلول های سالم بدن به خاطر سیتوکین را به حداقل مقدار ممکن می رساند، همزمان مدت زمان حضور سیتوکین در داخل تومور را هم زیاد می کند. از همین رو، می توانیم از سلول های ایمنی بدن برای نابودی هدفمند سلول های سرطانی استفاده کنیم.”

منبع