در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ارتباط بین مصرف محصولات حاوی سویا و ریسک ابتلا به سرطان را بررسی کرده اند.

مصرف سویا و کاهش ریسک ابتلا به سرطان؛ پیش زمینه

همچنان تعداد مبتلایان به سرطان در سراسر جهان در حال افزایش است. علاوه بر این، سرطان پستان، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات و سرطان معده از منظر موارد جدید ابتلا و قربانیان، جایگاه های ابتدایی را به خود اختصاص داده اند.

بررسی های محققان نشان داده است که تعداد مبتلایان به سرطان در کشورهای آسیایی و غربی یکسان نیست و تعداد مبتلایان در کشورهای آسیایی کمتر است؛ احتمالا به خاطر داشتن عادت های غذایی مختلف و به ویژه، مصرف محصولات حاوی سویا باشد.

سویا که به وفور در کشورهای آسیایی وجود دارد، سرشار از ترکیباتی مثل ایزوفلاون، فیتواسترول و فیبر رژیمی است. تمام این ترکیب ها در کاهش ریسک ابتلا به سرطان نقش دارند.

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان قصد دارند رابطه بین مصرف محصولات مختلف حاوی سویا و کاهش ریسک سرطان را به طور دقیق بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها 52 مقاله را بررسی کردند. 861.372 نفر در این بررسی ها حضور داشتند.

بیش از 80 درصد از مطالعات بازبینی شده در کشورهای آسیایی، به ویژه ژاپن، چین، کره جنوبی و سنگاپور انجام شده بودند. از طرف مقابل، فقط 15 درصد از مطالعات مربوط به آمریکا و کشورهای اروپایی بود.

در اکثر این مقالات، فاکتورهایی مثل سطح تحصیلات، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، انرژی دریافتی و شاخص توده بدنی در نظر گرفته شده بود.

مصرف سویا و ریسک ابتلا به سرطان

مصرف تمام محصولات حاوی سویا

از میان مقالات، در 28 مقاله به طور ویژه رابطه بین مصرف محصولات حاوی سویا و ریسک ابتلا به سرطان بررسی شده بود.

به گفته محققان، مصرف خوراکی های سرشار از سویا تا 31 درصد ریسک ابتلا به انواع سرطان، به ویژه سرطان رحم، سرطان معده، پروستات و ریه را کم می کند.

مصرف توفو

در تعداد دیگری از مقالات به طور ویژه، تاثیر مصرف توفو بر ریسک ابتلا به سرطان بررسی شده بود.

به گفته محققان، مصرف بالای توفو تا 22 درصد ریسک ابتلا به سرطان در خانم ها و آقایان، به ویژه سرطان معده، پستان، رحم و پوشش داخل رحم را کم می کند.

با این حال، توفو ریسک ابتلا به سرطان کبد، سرطان پروستات، سرطان ریه، لنفوم غیر هاجکین یا سرطان های قسمت بالایی دستگاه گوارش را کم نمی کند.

مصرف شیر سویا

در 11 مقاله که 177.626 نفر در آن ها شرکت کرده بودند، رابطه بین مصرف شیر سویا و ریسک ابتلا به سرطان بررسی شده بود.

به گفته محققان، شیر سویا تا 25 درصد ریسک ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان های روده و معده، قسمت بالایی دستگاه گوارش و رحم را کم می کند. علاوه بر این، مصرف روزانه 30 گرم یا بیشتر شیر سویا مساوی با کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به سرطان است.

نتیجه گیری

به طور کلی، بررسی های محققان نشان می دهد که مصرف بالای خوراکی های سرشار از سویا، توفو و شیر سویا منجر به کاهش ریسک ابتلا به سرطان می شود.