به تازگی مقاله ای منتشر شده است و تاثیر آنتی اکسیدان های موجود در رژیم غذایی بر کیفیت زندگی خانم های جوان که آکنه ولگاریس دارند را بررسی می کند.

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس یک نوع بیماری پوستی مزمن است که معمولا از اوایل دوران نوجوانی شروع می شود. با این حال، بعضی اوقات این عارضه تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند.

در اکثر مبتلایان، آکنه در قسمت صورت دیده می شود و سلامت روان و کیفیت زندگی فرد مبتلا را هدف قرار می دهد.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان داد که چندین فاکتور در پاتوفیزیولوژی آکنه نقش دارند؛ این فاکتورها شامل سن، نداشتن تحرک بدنی، جنسیت و رژیم غذایی می شوند. فاکتورهای هورمونی، التهابی، محیطی و ژنتیکی هم دخیل هستند.

به گفته محققان، تبعیت از رژیم غذایی گیاهخواری، رژیم غذایی مدیترانه ای، مصرف منظم پری بیوتیک ها، پروبیوتیک های رژیمی، اسیدهای چرب چند اشباع نشده، فیبر و خوراکی هایی که شاخص گلیسمیک پایینی دارند، تعداد آکنه ها را کم می کند.

از طرف مقابل، مصرف خوراکی های فوق فراوری شده که سرشار از قند و اسیدهای چرب اشباع شده هستند و همین طور شیر، شدت آسیب آکنه را بیشتر می کنند.

استرس اکسیداتیو نقش بسزایی در پیشروی این عارضه دارد. اگر تعداد گونه های اکسیژن فعال زیاد شود، به سلول آسیب زده و به بیماری پوستی ختم می شود.

آکنه ولگاریس و رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

درباره مطالعه

محققان انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین شاخص کیفیت آنتی اکسیدان رژیمی و کیفیت زندگی خانم های جوان مبتلا به آکنه ولگاریس را بررسی کنند.

در مجموع، 165 خانم جوان بین سنین 18 تا 35 سال در این مطالعه حضور داشتند. همه آن ها به مصرف روزانه 500 تا 5000 کیلوکالری پایبند بودند.

میزان تحرک بدنی، قد، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، وزن و مصرف مشروبات الکلی هم در نظر گرفته شد.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا در روزهای مشخص جزییات غذایی که خورده بودند، مثل میزان کالری، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و سایر مواد مغذی، را ثبت کنند.

یافته های مطالعه

میانگین سن شرکت کنندگان 23.6 سال بود. حدود 88 درصد آن ها مجرد بودند و  65 درصد آن ها تحصیلات عالی نداشتند.

بیش از 50 درصد از شرکت کنندگان برای مدت دو تا پنج سال بود که با این عارضه دست و پنجه نرم می کردند. نوع شدید آکنه ولگاریس در حدود نه درصد آن ها دیده شد. علائم افسردگی در حدود 33 درصد شرکت کنندگان وجود داشت.

شاخص توده بدنی بیشتر شرکت کنندگان طبیعی بود، هر از گاهی مشروب می خوردند و تحرک بدنی متوسط داشتند؛ با این حال، تعداد قابل توجهی از آن ها دچار چاقی مفرط بودند و سیگار می کشیدند.

بررسی های محققان نشان داد که میزان آنتی اکسیدان رژیمی اکثر شرکت کنندگان کمتر از مقدار توصیه شده بود.

علاوه بر این، بروز این عارضه در ساکنان کشورهای در حال توسعه، در مقایسه به کشورهای غربی که از رژیم غذایی پرکالری تبعیت می کنند، بسیار کمتر بود.

آن هایی که شاخص کیفیت آنتی اکسیدان رژیمی بالاتری داشتند، به طور کلی سبک زندگی شان سالم تر بود. به گفته محققان، شاخص کیفیت آنتی اکسیدان رژیمی بالاتر مساوی با کاهش 30 درصدی ریسک بروز آکنه ولگاریس و بهبود 33 درصدی کیفیت زندگی است.

آکنه ولگاریس؛ نتیجه گیری

یافته های محققان نشان می دهد که با تبعیت از رژیم های غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می توان ریسک بروز آکنه ولگاریس را کم کرد.

منبع