وقتی جوش میزنیم ،اولین انگشت اتهام را به سمت رژیم غذایی مان میگیریم ؛با خود میگوییم این جوش به خاطر مصرف شکلات کاکائویی ،پیتزا ،شکر،گلاتن ،لبنیات و گندمی است. بسیاری از متخصصین پوست اظهار دارند برخی از غذاها یا گروههای غذایی باعث این امر میشوند. شما به راحتی میتوانید با رعایت اعتدال از شر برخی جوش ها خلاص شوید. با دکتر چک همراه باشید…

در حالیکه شکی در این موضوع ،که رژیم غذایی بر سلامت پوستمان اثر میگذارد، نیست . عوامل غذایی تنها یک عامل بروز جوش است و یا به جرأت میتوان گفت یک عامل جزیی ست . اگر چه ما افرادی میبینیم که  با اینکه رژیم غذایی نادرستی دارند و صورتشان صاف و بدون جوش است و در آن سو عده ای دیگر که به رژیم غذایی شان اهمیت میدهند، صورتی پر جوش دارند. لازم به ذکر است بسیاری از این جوش های سرسیاه و سفید میتواند به علت سن ،عوامل هورمونی و ژنتیکی ،استرس ،نوع پوست ، عوامل دارویی ،باکتریایی ،بهداشتی و… باشد.

براساس تحقیقات علمی، فقط دو عامل غذایی میتواند باعث بروز جوش و آکنه باشد.

1-رژیم غذایی حاوی گلیسمیک  (گلوکز و قند بالا ) تحقیقات نشان میدهد، مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات بالا ،با بالا بردن قند خون باعث بوجود آمدن آکنه و بدتر شدن آن میشود. مصرف مواد غذایی با مقدار گلیسمیک بالا باعث افزایش تولید انسولین شده و این افزایش انسولین بر هورمون هایی که باعث بوجود آمدن آکنه میشود، اثر میگذارد(اندروژن) و از آن سو باعث افزایش سبوم پوست(چرب تر شدن سطح پوست) نیز میشود .

2-مصرف لبنیات بخصوص شیر و کشک. بر اساس مقاله ای که اخیرا در مجله امریکایی “آکادمی پزشکان ” به چاپ رسیده است ؛مصرف لبنیات مخصوصا در نوجوانان مستعد جوش ،باعث افزایش آکنه میشود. این امر شاید به خاطر هورمون هایی است که در شیر وجود دارد که باعث فعال شدن مولکول های کورتیزول و افزایش آن میشود. تمامی این عوامل دست در دست هم میدهند که شما جوش بزنید. عدم مصرف شیر و استفاده از محصولات لبنی کم چرب میتواند کمتر شدن جوش کمک کند. استفاده از کشک هم میتواند باعث جوش شود ؛اما استفاده از شیر و لبنیات برای سلامت مهم است، بخصوص برای استخوان و فقط در مواردی که به آن حساسیت دارید میتوان منع مصرف کرد.

شیر و کشک

باید بیشتر در حوضه ی اثرات مواد غذایی بر پوست تحقیق شود. مجله آکادمی پزشکی نتوانسته رژیم خاص غذایی برای کاهش آکنه ارائه دهد. شما نباید به خاطر آکنه از یک رژیم غذایی نامناسب و محدود استفاده کنید ؛بهتر است از متخصصین پوست کمک بگیرید. تعادل و میانه روی در مصرف مواد غذایی حتی در مصرف لبنیات و شکر ،راهگشای شماست  .


مطالب مرتبط :

9 راهکار سلامتی آسان برای بازسازی بدن و زیبایی
11 کار خطرناکی که هر روز بدون توجه به عواقب آن را انجام می دهیم
12 عادت غلط روزانه که به تدریج سلامت ما را از بین می برند