بیشتر افراد از حس سوزن سوزن شدن صورت ، سوزش ناگهانی در دستان و پاها، شکایت دارند. ممکن است وقتی که به مدت طولانی خوابیدید یا نشستید و در حال کتاب خواندن یا نوشتن هستید، این سوزش را احساس کنید.

از لحاظ علمی به این بیماری «پارستزی» می گویند. این حس سوزش معمولا نتیجه ضربه و یا آسیب به سیستم عصبی محیطی است. سیستم عصبی محیطی، بخشی از سیستم عصبی است که از طریق شبکه ای از رشته های عصبی، مغز را به اندام های مختلف بدن متصل می کند. سیستم عصبی محیطی، اطلاعات را به شکل پیام های عصبی و یا سیگنال های عصبی منتقل می کند. وقتی که اعصاب فشرده می شود، انتقال سیگنال ها ممکن است به تاخیر افتاده، کند شده یا مختل شود که این عمل، بر توانایی مغز در تفسیر سیگنال ها و پاسخ به واکنش ها تاثیر می گذارد. مغز برای مقابله با این پدیده، به حس سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا واکنش نشان می دهد. این موارد اولین علائم جراحت عصبی هستند.

در این مقاله از وب سایت دکتر چک قصد داریم روش های رفع این مشکل را به شما بیاموزیم …

اطلاعات کلی از سوزن سوزن شدن پوست

در کل سوزن سوزن شدن صورت ، دست یا پا ، خواب رفتن عضلات صورت ، دست یا پاست که به محض کاهش فشار عصبی، تسکین پیدا می کند.

سوزش و مشکلات حسی در بیمارانی که از اختلالات عصبی، بیماری های مزمن، مثل: فیبرومیالژیا و بیماری های دیگر که تشخیص آنها زمان میبرد، رایج است؛ با این وجود، تشخیص بیماری پارستنزی راحت تر است.

تقریبا در تمام جراحی های صورت، عصب سه قلو فشرده شده، اتساع پیدا کرده و تحریک می شود. سوزن سوزن شدن پوست در مراحل اولیه، باعث بی حسی پوست و احساس خارش بدون درد می شود. اگر این درد را در صورت تان حس می کنید، این بیماری « نورالژی عصب سه‌قلو » ( اختلال عصبی عصب سه قلو ) نام دارد.

چه عواملی می توانند باعث سوزن سوزن صورت شوند؟

سوزن سوزن شدن صورت و پوست یک بیماری نیست؛ بلکه نشانه ای از بیماری هایی است که به عصب یا عملکرد عصب ارتباط دارند.

علت سوزن سوزن شدن صورت

این علائم ممکن است به دلایل زیر رخ دهند:

  • بیماری روانی؛
  • آسیب به نخاع و یا بخش پشتی ساقه مغز؛
  • کم آبی 5 تا 6 درصدی بدن؛
  • گردش خون نامناسب؛
  • کمبود ویتامین B۶؛
  •  دیالیز؛
  • سوء تغذیه در افراد الکلی؛
  • بارداری یا شیردهی؛
  • داروهایی مانند: پنی سیلامین، ایزونیازید و فنلزین؛

بیماری های مربوط به سیستم عصبی مانند:

  • سکته یا آسیب مغزی؛
  • میلیت عرضی؛
  • التهاب مغز یا آنسفالیت؛
  • آسیب به دندان و صورت؛
  • فشرده سازی عصب سه قلو؛
  • سارکوئیدوز؛
  • اختلال خود ایمنی؛
  • تومور یا آسیب عروقی که به مغز و نخاع فشار وارد می کند.

علائم سوزن سوزن شدن پوست چیست؟

سوزن سوزن شدن پوست با بی حسی در صورت مشخص می شود. همچنین ممکن است با این علائم همراه باشد:

  • حساسیت پوست ناحیه آسیب دیده صورت؛
  •  احساس درد در گاهی اوقات.

سوزن سوزن شدن صورت چطور تشخیص داده می شود؟

در تعیین این مشکل، ارزیابی سابقه پزشکی بیمار، بیش ترین اهمیت را دارد. بسیاری از بیماران ممکن است، بی حسی یا هر آسیب عصبی دیگر را با این بیماری اشتباه بگیرند. تشخیص نقاط بی حس و محیط اطراف ناحیه آسیب دیده صورت، می تواند نشان دهنده آسیب به عصب نقاطی خاص باشد.

پزشک شما برای بررسی علت، ممکن است هر کدام از موارد زیر را تجویز کند:

  • ام آر آی یا سی تی اسکن: اگر علت بیماری حمله قلبی است؛
  • آزمایش خون: اگر یک بیماری خاص علت سوزن سوزن شدن پوست است؛
  • مراجعه به روان پزشک: اگر علت آن بیماری روانی است.

درمان پزشکی برای سوزن سوزن شدن صورت چیست؟

درمان بیماری پارستنزی به علت بیماری بستگی دارد: اگر بیماری خفیف باشد، درد کمی احساس می کنید یا اصلا درد ندارید یا درد به خودی خود برطرف می شود. با این حال، اگر بیماری شدید و دردناک است  باید به متخصص رجوع کنید. متخصص اعصاب ممکن است برای کاهش حس سوزن سوزن شدن پوست، کورتیکواستروئید تجویز کند.

اگر اضطراب شدید، وحشت زدگی و بیماری های روانی علت سوزن سوزن شدن صورت تان هستند، پزشک ممکن است شما را به یک روانپزشک معرفی کند.

روشهای طبیعی برای کاهش سوزن سوزن شدن صورت

روش های طبیعی برای کاهش گزگز صورت را در زیر بخوانید :

1-درمان رفتاری شناختی را امتحان کنید

درمان رفتاری شناختی، روی آموزش حسی متمرکز است و می تواند به بیمار کمک کند تا تغییرات پیام های عصبی را درک کند. بازآموزی حسی می تواند به بیمار کمک کند که اگر دچار سوزن سوزن پوست شد، چه واکنشی نشان دهد. این نوع درمان رفتاری شناختی، شناختن حواس را به افراد آموزش می دهد تا تفاوت بین احساس لامسه زود گذر و دائمی را درک کنند. همچنین به بیمار کمک می کند تا قسمتی از پوست را که آسیب دیده بررسی کند. با این حال، محرک برای تحریک حواس لامسه نباید آن‌قدر شدید باشد که درد ایجاد کند.

سوزن سوزن شدن صورت

2-مراقبه و مدیتیشن تفکر را تمرین کنید

مدیتیشن تفکر ترکیبی از مراقبه و روبه رو شدن با افکارتان است. تمرین مدیتیشن تفکر، توجه شما را به زمان حال، توجه، احساسات، محیط و جلب می کند؛ بدون اینکه هیچ قضاوتی صورت بگیرد. این کار به آرام کردن ذهن شما در مبارزه با استرس و دست یابی به آرامش بدن تان کمک خواهد کرد. تلقین فکری می تواند به تسکین درد و همچنین کاهش علائم افسردگی در افرادی که از بیماری مزمن رنج می برند، کمک کند. هرچند، هیچ ارتباط مستقیمی بین سوزن سوزن شدن پوست و روش مدیتیشن وجود ندارد؛ اما تمرین مدیتیشن تفکر، می تواند به مدیریت استرس و افسردگی که دو علت سوزن سوزن شدن پوست هستند، کمک کند.

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

3-ویتامینB6 مصرف کنید

این ویتامین که به پیریدوکسین شهرت دارد که کمبود آن باعث ایجاد آسیب های عصبی و سوزن سوزن شدن پوست می شود که می توانید با مصرف مکمل ها، آن را جبران کنید. مصرف مکمل غذای حاوی پیریدوکسین، ضروری است؛ چون بدن توانایی تولید این ویتامین را ندارد. با اینکه بیشتر غذاهایی که میخوریم حاوی این نوع ویتامین است، برخی افراد مستعد کمبود ویتامینB6 هستند. بزرگسالانی که کمبود ویتامین دارند، ممکن است در دست ها، پاها و در صورت احساس سوزن سوزن شدن کنند.

توجه : در صورت تایید پزشک ویتامین B6را مصرف کنید!

4-شیر زردچوبه بنوشید

زردچوبه حاوی یک پلی فنول به نام کورکومین است که می تواند با خواص ضد التهابی خود به رفع سوزن سوزن شدن صورت کمک کند. آسیب عصب محیطی در ابتدا در تارهای حسی ظاهر می شود و باعث درد و سوزن سوزن شدن پوست می شود. وقتی یکی از تارهای عصبی آسیب ببیند، فرآیندهای زیستی مختلف با مشکل روبرو می شوند و این آسیب به شکل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی بروز می کند. استرس اکسیداتیو و التهاب باعث آسیب به اعصاب می شوند. تحقیقی که بر مبنای درمان با مکمل ها صورت گرفت، به تاثیر مصرف زردچوبه همراه با آلفا لیپوئیک اسید، در کاهش بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن پوست در نوروپاتی محیطی، تاکید کرده است. خاصیت ضدالتهابی کورکومین می تواند به کاهش تولید مولکول هایی که منجر به بروز التهاب می شوند، کمک کند. فعالیت آنتی اکسیدانی کورکومین  با استرس اکسیداتیو که منجر به درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در سیستم عصبی می شود، مبارزه می‌کند.

چای زردچوبه با شیر

1- یک دوم یا یک اینچ زردچوبه را داخل ماهی تابه بریزید.

2 – 8 اونس شیر را به قابلمه حاوی زردچوبه اضافه کنید.

3- اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد.

4-  مخلوط را هم بزنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید.

5-عصاره جینگو بیلوبا مصرف کنید

جینگو بیلوبا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از نورون ها محافظت می کند و این ویژگی، می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب عصبی کمک کند. این عصاره برای جلوگیری از جراحات ناشی از اکسیداسیون به کار می‌رود و روی بازسازی اعصاب، نارسایی مغزی و بیماری عروقی تاثیر مثبتی می‌گذارد. تحقیقی، تاثیرات این عصاره را روی بی حسی و سوزن سوزن شدن پوست بر اثر فشردگی عصب نشان داده است. نتایج حاکی از این است:« عصاره جینگو بیلوبا باعث مهار بیماری پارستزی می شود و فرآیند بهبود را بعد از جراحت عصب صورت، بهبود می بخشد».

  • مقدار مصرفی توصیه شده عصاره جینگو بیلوبا برای بزرگسالان ۱۲۰ – ۲۴۰ میلی گرم در روز است.

عوارض جانبی

سوزن سوزن شدن صورت با بسیاری از بیماری ها ارتباط دارد. سوزن سوزن شدن به مدت طولانی، می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد که نیازمند درمان است. این خطرات احتمالی عبارتند از:

  • آسیب مغز( اگر علت سوزن سوزن شدن، سکته مغزی است)؛
  • فلج؛
  • آسیب دائمی به عصب.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

دلایل مختلفی می تواند باعث سوزن سوزن شدن پوست تان شود. اگر این علائم را احساس کردید، به متخصص اعصاب مراجعه کنید:

  • احساس سوزن سوزن شدن به صورت ناگهانی؛
  • سوزن سوزن شدن یک سمت از بدن؛
  • احساس سوزش مداوم.

این علائم ممکن است نشانه هایی از سکته قلبی باشند.

سوزن سوزن شدن به صورت ناگهانی می تواند علت بیماری های دیگر باشد که ممکن است باعث نگرانی شود. اگر علائم بیش از چند دقیقه ادامه یافت، به متخصص مراجعه کنید.

درمان گزگز صورت

حرف آخر

سوزن سوزن شدن صورت، اغلب بعد از جراحت و ضربه به عصب سه قلو ایجاد می شود. دلایل متعددی وجود دارند که می توانند سوزن سوزن شدن صورت را تحریک کنند که باید بررسی شوند. اگر سوزن سوزن شدن از نوع ملایم باشد، به خودی خود بهبود پیدا می کند. با این حال، اگر سوزن سوزن شدن به مدت طولانی از بین نرفت، برای رفع عوارض جانبی، به پزشک مراجعه کنید.

این مقاله توسط دکتر یعقوب خوش سیرت مطالعه و تایید شده است


مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

التهاب دور دهان و روش های خانگی برای درمان سریع این بیماری
درمان گیاهی هیدرآدنیت چرکی با روش های ساده در خانه
رفع چین و چروک دور چشم ، صورت و پیشانی با روش های ساده در خانه

 

منبع