جوش زدن در بارداری نوعی مشکل رایج پوستی است که در طول دوران بارداری ممکن است تجربه کنید. شدت این نوع از آکنه، خفیف، متوسط یا شدید است و در دوره مشخصی از بارداری اتفاق می افتد. ممکن است تنها چند روز، روی پوست باقی بماند یا این که در تمام طول دوران بارداری دیده شود و به معضلی بزرگ تبدیل شود. در این مقاله از سایت دکتر چک بر آن شدیم تا اطلاعات جامع و کاملی درمورد جوش زدن در بارداری و راه های درمان آن در خانه را در اختیارتان قرار دهیم.

تغییرات هورمونی در این دوران تا حدودی در ایجاد جوش نقش دارند؛ زیرا این تغییرات، غدد چربی در سطح پوست را تحریک می‌کنند و میزان فعالیت این غدد را افزایش می‌دهد و تولید نوعی ماده روغنی به نام «سبوم» را تحریک می کند.

سبوم با سلول های مرده پوست ادغام می شود و منافذ پوست را مسدود می کند. از این رو محیطی مناسب برای رشد باکتری ها فراهم می‌شود و به سرعت تعداد این باکتری‌ها بیشتر می شود. در نتیجه این تکثیرها، التهاب ایجاد می‌شود و آکنه سراسر پوست را فرا می گیرد.

خانم هایی که در آغاز چرخه قاعدگی شان سابقه مشاهده آکنه داشته اند، در دوران بارداری هم بیشتر در معرض بازگشت دوباره آکنه قرار می گیرند.

درمان جوش زدن در بارداری

هرگز در طول دوران بارداری، نباید از داروهای آزاد (داروهایی بدون نسخه) برای درمان جوش استفاده کنید. به شدت توصیه می کنیم که در طول این دوران، قبل از مصرف هر گونه دارو، با پزشک عمومی یا متخصص امراض پوست مشورت کنید.

خوشبختانه باید بگوییم که در صورتی که شما برنامه منظمی را برای رسیدگی و محافظت از پوست خود داشته باشید، همین طور از داروهای طبیعی به طور مداوم استفاده کنید، به راحتی می توانید از پس مشکلات آکنه دوران بارداری رهایی یابید.

درمان جوش زدن در بارداری با 10 روش خانگی

1. مراقبت های پوستی مناسب

موثرترین و آسان ترین کاری که می توان در طول دوران بارداری انجام داد تا از جوش زدن در بارداری پیشگیری کرد، محافظت از پوست است.

دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار قبل از خواب، صورت تان را با مواد شوینده مناسب بشویید و سعی کنید تا آن را به بخشی از برنامه روزانه تان تبدیل کنید. این کار به نابودی چربی ها کمک می‌کند و اجازه تجمع گرد و غبار روی صورت را نمی دهد. پس از شستشوی صورت، به آرامی صورت تان، مخصوصا اطراف فک و خط رویش موهای تان را (جایی که منافذ پوست با چربی ها بسته می شوند) بشویید.

فراموش نکنید که علاوه بر مراقبت از صورت، باید طبق برنامه دقیق، موهای تان را نیز با مواد شوینده مناسب بشویید تا مواد چربی پنهان شده در مو، به صورت منتقل نشوند.

تنها در مواقع ضروری با دست های آلوده صورت تان را لمس کنید. همچنین فراموش نکنید که آرایش زیاد برای پوست خوب نیست. اما اگر به آرایش کردن علاقه دارید، از محصولاتی استفاده کنید که فاقد «دانه های چربی» باشند؛ زیرا این محصولات در منافذ پوست انباشته نمی‌شوند و در نتیجه مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند.

نباید جوش را فشار داده یا بترکانید؛ زیرا با این کار، جای آن به صورت دائم روی پوستتان  باقی می‌ماند.

2. کمپرس آب گرم

یکی دیگر از راهکارهایی که به از بین بردن آکنه های پوست صورت کمک می کند، قرار دادن کمپرس آب گرم روی صورت است. کمپرس آب گرم باکتری ها ، چرک و مواد آلوده در منافذ پوست و فولیکول های مو را نابود می کند که همین امر در روند درمان آکنه بسیار تاثیر گذار است. همچنین با این کار، درد موضعی ناشی از آکنه هم کمتر می شود.

نحوه استفاده از کمپرس آب گرم برای درمان آکنه در دوران بارداری:

  1. یک قاشق غذا خوری نمک خوراکی به دو فنجان آب گرم اضافه کنید.
  2. حوله ای را که برای شستشو صورت قرار است استفاده کنید، در محلول فرو ببرید و آب اضافه را بچلانید.
  3. کمپرس آب گرم را برای مدت 10 دقیقه روی آکنه ها قرار دهید.
  4. زمانی که کمپرس سرد شد، آن را عوض کنید.
  5. چند بار در طول روز، این کار را تکرار کنید.

 

3. زردچوبه

زردچوبه نوعی ماده طبیعی ضدعفونی کننده است که در درمان جوش موثر است. از آن جایی که این ماده خواص ضد باکتریایی دارد، به راحتی می تواند باکتری های ایجاد کننده آکنه را نابود کند.

زردچوبه برای زمستان

علاوه بر خواص بی نظیر این ماده که در بالا به آن ها اشاره کردیم، زردچوبه حاوی عامل تقویت کننده رنگ صورت است و به داشتن پوستی درخشان و زیبا کمک می کند. نحوه استفاده از زردچوبه برای درمان آکنه دوران بارداری:

  1. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و مقداری آب را با هم ترکیب کرده تا به حالت خمیر درآید.
  2. مقداری از خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید.
  3. بعد از گذشت یک ساعت ناحیه را به خوبی با آب بشویید.
  4. این روش را برای یک یا دو بار، در روز و تا چند هفته ادامه دهید تا به بهبودی کامل برسید.

4. خمیر دندان سفید

خمیر دندان سفید رنگ یکی دیگر از ترکیبات بسیار کاربردی و مفیدی است که به درمان جوش زدن در بارداری کمک شایانی می کند. خمیر دندان مواد ضد باکتریایی دارد که مشکل آکنه را به کلی برطرف می کند.

نحوه استفاده از خمیر دندان برای درمان آکنه دوران بارداری:

مواد موجود در خمیر دندان در خشک کردن آکنه، آن هم در زمان اندک موثر هستند

  1. مقداری خمیر دندان سفید به ناحیه آسیب دیده بزنید.
  2. تمام شب بگذارید روی موضع باقی بماند. اگر پوست حساسی دارید و ممکن است به پوست تان آسیب برساند، 5 دقیقه روی پوست ماندن آن کفایت می کند.
  3. روز بعد با آب سرد به خوبی ناحیه مورد نظر را بشویید.
  4. تا زمانی که به طور کامل  آکنه از بین نرفته است، استفاده از این ماده را متوقف نکنید.

5. آلوورا

آلوورا یکی دیگر از مواد طبیعی معجزه آسای دیگر است که آکنه دوران باردای را به طور کامل از بین می برد. از آن جایی که آلوورا  خواص ضد التهاب و درمان بخش دارد، در درمان آکنه موثر است. نحوه استفاده از آلوورا برای درمان آکنه دوران بارداری:

این ماده سبز رنگ غنی از خوص ضد باکتریایی است که با باکتری های عامل ایجاد کننده آکنه، مقابله می کند.

آلوورا

  1. یک برگ آلوورا را باز کنید و ژل تازه را آن را خارج کنید.
  2. مقداری از ژل را به ناحیه های آسیب دیده بزنید و به آرامی برای  یک دقیقه ماساژ دهید.
  3. بگذارید ژل برای مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست تان باقی بماند و سپس به خوبی موضع را بشویید.
  4. یک یا دو بار، در روز این کار را انجام دهید.

6. روغن نارگیل

اگر بخواهیم به یکی دیگر از ترکیبات موثر در درمان آکنه دوران بارداری اشاره کنیم، باید به روغن نارگیل بپردازیم. این روغن دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهاب است و از این رو به درمان آکنه کمک می کند. نحوه استفاده از روغن نارگیل برای درمان آکنه دوران بارداری:

این روغن کارایی زیادی در مقابل باکتری های ایجاد کننده آکنه دارد. یکی دیگر از خواص روغن نارگیل، قدرت نرم کنندگی آن است که همواره به مرطوب نگه داشتن پوست و جذب آب کمک می کند.

2. روغن نارگیل

  1. مقداری روغن از روغن نارگیل ارگانیک را به موضع مورد نظر بزنید.
  2. به آرامی روغن را روی پوست تان ماساژ دهید.
  3. چندین مرتبه، در روز این کار را تکرار کنید. پس از مصرف این روغن نیازی به شست‌وشوی پوست نیست.

7. عسل

عسل یکی دیگر از خوراکی های مفید در درمان آکنه است. این ماده  خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده دارد، از این رو در درمان همه نوع آکنه، مخصوصا آکنه دوران بارداری، موثر است. نحوه استفاده از عسل جهت درمان آکنه دوران بارداری:

عسل به نرم کنندگی پوست و همین طور جذب آب کمک می کند.

1.  مقدار کمی عسل به موضع آسیب دیده بزنید. بعد از گذشت 10 تا 15 دقیقه، ناحیه را با آب گرم به خوبی بشویید. این کار را دو یا سه مرتبه، در روز تکرار کنید.

2.  راه دیگری هم برای استفاده از عسل وجود دارد: 1/2 قاشق غذاخوری عسل و 1/2 قاشق چای خوری پودر دارچین را با هم ترکیب کنید تا ماده به صورت خمیری شکل درآید. خمیر را روی پوست قرار دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه موضع مورد نظر را به خوبی با آب گرم بشویید. روزانه یک مرتبه این کار را تکرار کنید.

عسل

8. لیمو

یکی دیگر از مواد طبیعی که آکنه را درمان می کند و در هر خانه ای وجود دارد: لیمو است. این ماده  خواص ضد باکتریایی دارد؛ یعنی با باکتری های ایجاد کننده آکنه مقابله می کند.

لیمو میزان PH پوست را تنظیم می‌کند و اجازه ظهور دوباره آن ها را نمی دهد. نحوه استفاده از لیمو برای درمان آکنه دوران بارداری:

  1. با استفاده از گوش پاک کن مقداری آب لیمو تازه را روی آکنه ها بزنید.
  2. اجازه دهید، لیمو برای مدت 20 دقیقه یا حتی بیشتر، روی پوست تان باقی بماند.
  3. صورت تان را به خوبی با آب بشویید.
  4. این کار را یک یا دو بار، در روز تکرار کنید.

9. آرد جو دو سر و درمان آکنه دوران بارداری

آرد جو دو سر دارای خواص خنک کنندگی و نرم کنندگی است و تاثیر بسیاری در درمان آکنه دارد.

آرد جو دو سر

جو دو سر سلول های مرده پوست را نابود می‌کند، بافت پوست را تقویت کرده و به روند بازسازی آن نیز سرعت می دهد. نحوه استفاده از آرد جو دو سر برای درمان آکنه دوران بارداری:

  1. 1قاشق چای خوری پودر آرد جو دو سر، ماست و یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یکدیگر ترکیب کنید.
  2.  مواد را به خوبی به هم بزنید تا به حالت خمیر درآیند.
  3. خمیر تهیه شده را روی آکنه بزنید.
  4. با حرکت دورانی و برای مدت دو دقیقه خمیر را به خوبی روی آکنه ماساژ دهید.
  5. پس از گذشت 10 دقیقه موضع مورد نظر را به خوبی را آب ولرم بشویید.
  6. یک بار در هفته، این کار را انجام دهید.

10. رژیم غذایی مقوی

داشتن رژیم غذایی سالم و خوردن مواد مغذی، یکی از شروط داشتن بارداری سالم است. علاوه بر این، زمانی که خوراکی های سالم و مقوی در رژیم غذایی تان جای داشته باشند، به کلی از ابتلا به آکنه خلاص می‌شوید.

27 غذای مقوی که خوردن آن ها در حاملگی باعث افزایش نیرویتان می شود!

بهتر است که ویتامین A در رژیم غذایی تان بگنجانید. مواد غذایی مانند: ماهی، شیر، تخم مرغ و هویج سرشار از ویتامین A هستند. جای دادن این دسته از خوراکی ها در رژیم غذایی تان، ضامن داشتن پوستی سالم و شفاف است. همچنین نباید از اهمیت سبزیجات سبز رنگ و انواع میوه‌ها در درمان آکنه غافل شوید.

خوراکی هایی مانند: آواکادو، ماهی سالمون، گردو و بادام را فراموش نکنید؛ زیرا تولید چربی های سالم پوست را تحریک می کنند. از خوردن غذاهای ناسالم مانند: چربی اشباع شده بپرهیزید؛ زیرا آکنه را بدتر می کنند.

مقدار مصرف محصولات حاوی شکر و آرد تصفیه شده را کاهش دهید.

زمانی که آب می خورید، مواد سمی از سیستم های بدن تان خارج می‌شوند. پزشکان بر این باور هستند که آب باعث مرطوب شدن پوست می‌شود و از بروز آکنه جلوگیری می کند.

پیشگیری از جوش زدن در بارداری

نکته های کاربردی دیگر برای پیشگیری از جوش زدن در بارداری

  • از آن جایی که لیف حمام باعث خارش پوست شده و تنها به بدتر شدن وضعیت آکنه دامن می زند، توصیه می کنیم که هرگز صورت تان را با لیف نشویید. در عوض آن  را به آرامی با دست بشویید.
  • با حوله تمیز و نرم، صورت تان را خشک کنید.
  • خانم هایی که می خواهند هموار پوست صورت شان سالم و درخشان به نظر برسد، نباید استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب را فراموش کنند. بهتر است، همیشه کرم های بدون روغن را تهیه کنید.
  • قبل از خواب، حتما آرایش تان را پاک کنید.
  • در روزهای آفتابی استفاده از کرم های ضد آفتاب با قدرت حفاظتی 30 یا بیشتر را فراموش نکنید.
  • تا جایی که می توانید به پوست و بدن خود استراحت دهید. استرس و خستگی دو عامل تاثیر گذار در برو آکنه هستند.

به طور کلی آکنه دوران بارداری یک شرایط پزشکی ویژه است که مادران باردار را نگران می کند؛ اما خوشبختانه با توجه به 10 راهکار ارائه شده، می توان  آکنه در دوران بارداری را کاملا درمان کرد.