برخی از خانم ها، دوران بارداری را به آسانی سپری می کنند. این درحالی است که برخی دیگر از آنها ها به دلیل داشتن حالت تهوع و استفراغ، به سختی این دوران را طی می کنند. تهوع در دوران بارداری عارضه‌ای صبح گاهی و یکی از علائم طبیعی بارداری است که در سه ماهه اول شدت بیشتری دارد.

بیش از 65 درصد از زنان در دوران بارداری، دچار حالت تهوع می شوند. هنوز علت دقیقی برای حالت این مشکل مشخص نشده است؛ اما بسیاری از افراد تغییرات سریع و شدید هورمون ها را علت اصلی تهوع در بارداری می دانند.

این تغییرات باعث انقباض عضلات معده شده و منجر به حالت تهوع می شود. عوامل دیگری مانند بوها و غذاهای خاص، خستگی، استرس، اضطراب، ناراحتی معده، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نیز باعث ایجاد تهوع می شوند.

این حالت ممکن است صبح زود ،شروع شود و در طول روز از شدت آن کاسته شود. برخی از خانم ها در طول روز، علائم دیگری دارند که در اکثر مواقع، بیشتر این مشکلات ، پس از سه ماهه اول بر طرف می شوند. اما ممکن است در برخی افراد دیگر، این قبیل مشکلات طولانی تر و بیشتر باشند. داشتن چنین علائمی در دوران بارداری بسیار ناخوشایند است. اما شما می توانید با چند راه کار ساده و خانگی و همچنین با ایجاد کمی تغییر در سبک زندگی خود، با این قبیل مشکلات مقابله کنید.

درمان حالت تهوع بارداری

شاید از خودتان بپرسید که برای حالت تهوع بارداری چی خوبه؟ ما در این مقاله به 10 روش مفید برای مقابله و رفع حالت تهوع بارداری پرداخته ایم. تا آخرین با ما همراه باشید…

1 – آب بنوشید

آب بنوشید برای درمان تهوع در دوران بارداری

هنگامی که احساس تهوع یا استفراغ دارید، بهترین راه درمان به خصوص در دوران بارداری، نوشیدن آب است. شدت تهوع در زنانی که معمولا در هر یک ساعت، آب می نوشند کمتر است. نوشیدن آب به هیدراته نگه داشتن بدن نیز کمک می کند. هیدراته بودن بدن برای زنان باردار و جنین داخل رحم آن ها بسیار ضروری است.

همیشه یک لیوان آب در کنار تخت خود بگذارید و بعد از بیدار شدن چند جرعه از آن بنوشید. کمی صبر کنید تا معده شما آرام شود و سپس از تخت بیرون بروید. سعی کنید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا به بهبودی اوضاع روحی خود و هضم غذا کمک کنید. نوشیدن آب به حفظ سلامت روحی و بدنی نیز کمک می‌کند.

2 – استفاده از زنجبیل برای درمان سریع تهوع بارداری

استفاده از زنجبیل برای تهوع در دوران بارداری

زنجبیل یکی از بهترین روش های مقابله و درمان تهوع بارداری در طب سنتی است.

زنجبیل برای دستگاه گوارش بسیار مفید است؛ زیرا از ترشح اسید معده که باعث ایجاد تهوع میشود، جلوگیری می کند. همچنین زنجبیل به دلیل عطر و طعم خوشایندی که دارد، در رفع احساس تهوع و ویار بارداری نیز به شما کمک می کند.

با خوردن یک تکه کوچک از زنجبیل و یا مکیدن یک آب نبات زنجبیلی، می توانید خیلی زود از حالت تهوع خلاص شوید. همچنین می توانید محلولی از ترکیب پنج قطره عصاره زنجبیل و یک قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و هر صبح بعد از بیدار شدن، مقداری از آن را به آرامی بنوشید.

روش دیگر این است که یک قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را در یک فنجان آب، به مدت 10 دقیقه بجوشانید و یک چای زنجبیلی درست کنید. چای را از صافی عبور دهید ، به آن عسل اضافه کنید و چند جرعه از این ترکیب را بنوشید. بهتر است هر صبح ، یک یا دو فنجان از این چای را بنوشید.

3 – لیمو

برای درمان حالت تهوع بارداری در خانه لیمو بخورید. لیمو بوی آرام بخشی دارد که به آرامش طبیعی بدن کمک کرده و از بروز این مشکل در بارداری جلوگیری می کند. همچنین لیمو حاوی ویتامین C نیز می باشد که مصرف آن برای زنان باردار و جنین آن ها بسیار مفید است.

آب یک لیمو تازه را در درون لیوانی بریزید و کمی عسل به آن اضافه کنید. هر روز صبح بعد از این که بیدار شدید، ابتدا کمی از آن را بنوشید تا از تهوع صبح گاهی شما جلوگیری کند. حتی می توانید بوی پوست یک لیموی تازه را استشمام کنید تا بتواند به کمتر شدن حالت تهوع تان در دوران بارداری کمک کند.

همچنین می توانید مقداری از روغن و عصاره لیمو را در یک دستمال کوچک بریزید و در هر زمان که احساس تهوع داشتید، کمی از بوی آن استشمام کنید تا حالت تهوع تان بر طرف شود. البته به همراه داشتن همیشگی یک آب نبات لیمویی نیز می تواند برای تان مفید باشد.

 4 – استفاده از نعناع

یکی دیگر از گزینه ها برای رفع حالت تهوع در بارداری خوردن نعناع است! نعناع گیاهی است که می تواند حالت تهوع یا استفراغ را در دوران بارداری کاهش دهد و به آرام کردن معده کمک کرده و از ایجاد تهوع جلوگیری کند.

عصاره نعناع برای تهیه خمیر دندان خانگی

یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به یک فنجان آب گرم، اضافه کنید. سر آن را با یک در پوش بپوشانید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشد. سپس آن را صاف کنید و مقداری شکر یا عسل به آن اضافه بیافزایید. هر روز صبح یک فنجان از این چای بنوشید تا حالت تهوع شما کاهش یابد.

روش دیگر این است که چند قطره از عصاره نعناع را روی یک دستمال کوچک بریزید و هر وقت که احساس تهوع داشتید، آن را بو کنید.

5 – رازیانه برای تهوع بارداری

رازیانه یکی دیگر از داروهای مفید برای جلوگیری از حالت تهوع بارداری است. این گیاه با آرام کردن دستگاه گوارش ، به هضم غذا کمک کرده و حالت تهوع را در دوران بارداری کاهش می دهد. علاوه بر این، عطر و طعم  خوب آن، به تسکین معده کمک می کند.

مقداری دانه یا تخم رازیانه را در محل خواب تان بگذارید و به محض اینکه احساس تهوع به شما دست داد، چند دانه از آن را بجوید.

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری از تخم رازیانه را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. حدود 10 دقیقه روی آن را بپوشانید و صبر کنید تا بجوشد. سپس آن را صاف و کمی آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید. هر روز صبح بعد از بیدار شدن، مقداری از آن را بنوشید تا به شما در کمتر شدن حالت تهوع تان کمک کند.

6 – میزان مصرف ویتامین B6 را افزایش دهید

میزان مصرف ویتامین ب شش را افزایش دهید

اگرچه هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اما مصرف ویتامین B6 به کاهش حالت تهوع و ویار بارداری کمک می کند. مصرف آن نیز در دوران بارداری کاملا بی خطر است و هیچ آسیبی به جنین وارد نمی‌کند. می توانید از مکمل های این ویتامین، برای کاهش تهوع استفاده کنید. به طور معمول توصیه می شود تا از دوز 25 میلی گرمی آن، سه بار در روز استفاده کنید. اما بهتر است که از قبل، دستور مصرف آن را از پزشک متخصص زنان تان بپرسید.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقدار زیادی از ویتامین B6 ، نیز می تواند تا حد زیادی به کاهش تهوع و ویار بارداری کمک کند. غذا هایی مانند : برنج قهوه ای، آووکادو، موز، ماهی، ذرت و آجیل حاوی مقدار زیادی از این ویتامین می باشند.

7 – استفاده از بیسکویت ها به عنوان میان وعده

مصرف بیسکویت ها به عنوان بخشی از تنقلات و میان وعده، مخصوصا زمانی که تازه از خواب بیدار می شوید، تا حد زیادی به کاهش تهوع در بارداری کمک می کند. این بیسکویت ها حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات بوده و طعم شیرینی دارند که باعث می شود، حالت تهوع کمتری داشته باشید.

همچنین مقدار اسید معده را کاهش داده و باعث تسکین و پاکسازی معده می شود.

بهتر است یک جعبه بیسکویت در کنار تخت تان بگذارید و هر صبح بعد از این که بیدار شدید ،چند عدد از آن را بخورید. کمی صبر کنید تا هضم شود و سپس به آرامی از تخت بلند شوید.می توانید با مصرف چند عدد بیسکویت ، از گرسنگی بیش از حد و حالت تهوع پیش گیری کنید.

8 – برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز

به گفته بسیاری از متخصصین گیاهان دارویی، برگ تمشک قرمز با آرام کردن عضلات صاف دیواره رحم ، می تواند تا حد زیادی از حالت تهوع و ویار، در دوران بارداری جلوگیری کند. علاوه بر این، این برگ ها حاوی مقدار زیادی از ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن و منیزیم هستند که برای زنان باردار بسیار مفید و ضروری است.

ابتدا یک تا دو قاشق چای خوری از برگ خشک شده یا ریز شده تمشک قرمز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید.

سپس 5 تا 10 دقیقه روی آن را بپوشانید ، بگذارید بجوشد و در آخر آن را صاف کنید.

این چای را می توانید در وعده صبحانه بنوشید.

برگ تمشک قرمز ممکن است باعث انقباض رحم شود، پس حتما قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید!

9 – طب سوزنی

استفاده از مچ بند های فشاری که نوار مانند هستند، یکی دیگر از روش هایی است که می تواند به کاهش احساس تهوع و ویار در بارداری کمک کند.

این مچ بندها را می توانید به راحتی از بازار تهیه کنید. اساس کار آن ها بر پایه اصول سنتی طب سوزنی می باشد. به این صورت که به نقاط حساسی از مچ دست فشار وارد کرده و از این طریق می تواند احساس تهوع را کاهش دهد و کنترل کند.

مچ بند فشاری-سوزنی را در قسمت مچ دست ها و یا بین مچ و آرنج، پایین تر از بازو، ببندید.

هرگاه که احساس تهوع داشتید، دکمه روی مچ بند را به فاصله هر یک ثانیه، بیست بار، فشار دهید.

همین حرکت را بر روی مچ بند دست دیگرتان هم انجام دهید.

این کار را به مدت چند دقیقه تکرار کنید تا حالت تهوع تان کمتر شود.

10 – پیاده روی منظم داشته باشید

درمان تهوع در دوران بارداری

با اجازه از پزشک متخصص تان، انجام پیاده روی منظم و تمرینات سبک ورزشی در دوران بارداری، می تواند بسیار مفید باشد.

پیاده روی به رقیق تر شدن مقدار هورمون پروژسترون در بدن که عامل ایجاد تهوع است، کمک می کند. همچنین راه رفتن و پیاده روی کردن به هضم شدن غذا کمک می کند، و احتمال استفراغ و تهوع نیز کاهش می‌دهد. هنگام پیاده روی در فضای باز، هوای تازه به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید.

بهتر است هر شب بعد از صرف شام، به مدت 15 تا 20 دقیقه در فضای آزاد، پیاده روی کنید. اگر نمی توانید از خانه خارج شوید، در اتاق های داخل خانه راه بروید.

نکات دیگر برای درمان سریع تهوع بارداری

  • از خوردن غذا های سنگین اجتناب کنید. در عوض بهتر است در طول روز ، چندین بار ، وعده های غذایی سبک میل کنید.
  • خود را گرسنه نگذارید. حتما در فواصل بین وعده های اصلی غذایی تان از میان وعده استفاده کنید.
  • غذا های چرب و سرخ کردنی نخورید؛ زیرا هم به سختی هضم شده و هم باعث ایجاد حالت تهوع می شوند.
  • از غذاهایی استفاده کنید که کم چرب باشند، راحت تر هضم شوند و درصد بیشتری از کربوهیدرات و پروتئین داشته باشند.
  • از چیز هایی که شما را تحریک کرده و باعث ایجاد تهوع می شوند دوری کنید.
  • اگر بوی غذاهای گرم شما را تحریک می کند و باعث ایجاد تهوع می شود، بهتر است از غذاهای سرد استفاده کنید.
  • بیشتر استراحت کنید. شب ها زودتر بخوابید و صبح ها دیر تر بیدار شوید. همچنین بهتر است صبح ها بعد از بیدار شدن، کمی در تخت خواب بمانید و دیرتر بلند شوید.
  • انجام ورزش هایی مانند یوگا، ورزش های هوازی و مدیتیشن به شما کمک می کند تا آرامش بیشتری داشته باشید و کمتر دچار حالت تهوع شوید.
  • هنگام صبحانه ازمیوه های خنک و یا غذاهایی با طعم میوه ها استفاده کنید، تا حالت تهوع صبح گاهی شما را کمتر کنید.
  • بلافاصله بعد از صرف شام نخوابید. حداقل 30 دقیقه بعد از شام، صبر کنید و بعد بخوابید.
نکته: اگر استفراغ و تهوع شدیدی دارید و در عین حال، رعایت رژیم غذایی، مصرف مایعات و غذاهای زود هضم برای تان سخت است، بهتر است حتما با پزشک تان مشورت کرده و از دستورات او پیروی کنید.

این مطلب توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شده است


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص آب نارگیل در بارداری ؛ فواید و تاثیر نارگیل در زیبایی جنین
اهمیت شیر مادر و فوایدش برای رشد ذهنی و جسمی نوزاد
چگونه درد های دوران بارداری را کاهش دهیم ؟