چای زنجبیل فایده‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مزایای بسیار عالی این چای، خاصیت ضد تهوع و ضد استفراغ آن می باشد. همچنین زنجبیل برای معده و روده بسیار مفید بوده و میتواند درد معده، سوزش و ورم معده را تا حدودی آرام کند.

جای تعجب نیست که مصرف چای، قرن ها در بین همه افراد محبوبیت داشته است. نه تنها به دلیل دارا بودن فواید مختلف برای سلامتی بدن، بلکه به دلیل طعم خوشایند ، رایحه و عطر خوشی که دارد، نوشیدنی محبوب همه ی افراد می باشد.

نوشیدن یک فنجان چای داغ، با بخاری که از آن نمایان می شود، در زمان مطالعه یک کتاب بسیار جذاب را، تجسم کنید؛ این لحظه تداعی گر حس آرامش برای شما می باشد.

این چای خواص بسیار زیادی برای ذهن و بدن دارد: به تنظیم سطح قند خون، افزایش ایمنی و کاهش درد می پردازد. نوشیدن چای زنجبیل، راهی عالی برای زندگی خوب و سالم است. تا آخر این مقاله جالب ، با دکتر چک همراه باشید…

تقویت آرامش

منشا چای زنجبیل از کجاست و چگونه تهیه می شود؟

منشا چای و دمنوش زنجبیل در آسیای جنوبی است. اکنون به صورت عمده توسط چین و هند تولید می شود. هم چنین این گیاه در کارائیب، آفریقای شرقی، برزیل و جامائیکا نیز کشت می شود. چای زنجبیل از ساقه یا ریشه گیاه« Zingiber officinale »به دست میاید، که با سایر گیاهان با طعم قوی، از جمله: هل و زردچوبه ارتباط نزدیکی دارد.

چای زنجبیل چه مزه ای دارد؟

چای زنجبیل بسیار معطر و طعم کمی تندی دارد. افرادی که تا حالا چای زنجبیل را ننوشیدند ، ممکن است که برایشان جالب به نظر برسد. اگر طعم این چای برایتان خوشایند نیست، می توانید از لیمو یا عسل برای کم کردن تندی و عطر آن استفاده کنید. ولی امتحانش ضرری ندارد.

خواص زنجبیل و چای آن برای سلامتی

خواص زنجبیل برای معده

در ابتدا نوشیدن چای زنجبیل را به افرادی که از ناراحتی معده رنج می برند، توصیه می کنیم. در زمان های قدیم زنجبیل برای درمان ورم معده، سوزش و دردهای معده در طب سنتی، تجویز می شد. نوشیدن چای زنجبیل، درد های شکمی ، ناراحتی های ناشی از نفخ و گرفتگی شکم و معده را بر طرف می کند.

خواص چای زنجبیل برای تهوع و استفراغ

قرن هاست که چای زنجبیل به عنوان درمانی برای حالت تهوع و استفراغ ناشی از بیماری های صبحگاهی و بیماری های حرکتی  استفاده می شود.  مطالعه ای در کشور تایلند بر روی 32 نفر آزمایش شد. به شرکت کنندگان در این مطالعه ،روزانه 1 میلی گرم زنجبیل دادند. که این مقدار تجویز شده، دوز روزانه ی مصرف آن ها بود. نتایج به این صورت بود که احساس تهوع 28 نفر از این افراد، در دوران بارداری شان بهبود یافت و هیچ عوارض جانبی قابل ردیابی بر روی آن ها مشاهده نشد.

مطالعه دیگری در مجله مراقبت های ویژه بیماری سرطان، نشان داده است :« زنجبیل در درمان علائم حالت تهوع در طی شیمی درمانی بیماری سرطان بسیار مؤثر می باشد.» این مطالعه نشان داد که موثرترین مقدار دوز دارو، بین نیم تا 1 میلی گرم زنجبیل است. یک فنجان چای زنجبیل به طور متوسط، حاوی ​​250 میلی گرم زنجبیل می باشد. بنابراین باید روزانه دو تا چهار فنجان چای زنجبیل بنوشید، تا بهترین نتیجه را در رفع احساس حالت تهوع بدست آورید.

زنجبیل به ساخت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد

دمنوش زنجبیل می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. این چای برای مقابله با بیماری آنفولانزا و بیماری سرماخوردگی بسیار مفید است. زنجبیل حاوی ترکیبات بیولوژیکی و شوگائول است، که با از بین بردن رادیکال های آزاد و دفع سموم بدن، باعث جلوگیری از بیماری شما می شود.

این چای حاوی خواص ضد باکتریایی است که با باکتری های بیماری زا ، مقابله می کند. همچنین خواص موجود در زنجبیل می تواند به شل شدن احتقان قفسه سینه، که منجر به سرفه می شود، کمک کند. با کاهش التهاب، گلو درد را تسکین می دهد. زنجبیل حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منیزیم است که به بر طرف کردن سریع تر سرماخوردگی کمک می کند.

چای زنجبیل سیستم تنفسی را بهبود می بخشد

اگر از آلرژی رنج می برید، نوشیدن چای زنجبیل می تواند روشی تسکین دهنده برای کاهش اثرات تنفسی و کاهش آلرژی در شما باشد. «رینیت آلرژیک» صرفاً واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به محرک های رایج است. زنجبیل برای جلوگیری از  ایجاد خس خس در سینه، خارش و آبکی شدن چشم و عطسه، بسیار تاثیرگذار می‌باشد.

یکی از مؤلفه های اصلی خواص ضد آلرژی گیاه زنجبیل، ترکیب 6-زنجبیل می باشد. این ترکیب باعث انسداد فعالیت های سلول های T می شود که نسبت به محرک های طبیعی واکنش می دهند.

در مطالعه‌ای ، در سال 2016 ،روی موش ها انجام شد، موش هایی که رژیم غذایی حاوی 2 درصد پودر زنجبیل را دریافت کرده بودند، به طور متوسط 2.1 برابر، در مقابل 15.2 دفعه که داروی بی اثر را مصرف کرده بودند، عطسه کردند.

بهبود تنفس

این در حالی است که هنوز هیچ مطالعه ای در مورد انسان انجام نشده است. نتایج حاصل از مطالعات حیوانی نشان دهنده ی نتایج امید بخشی در درمان واکنش های آلرژیکی است. در اصل، زنجبیل به عنوان آنتی هیستامین عمل می کند که می تواند احتقان بینی و عطسه را از بین ببرد. و باعث کاهش آلرژی های بهاری و روزانه شما می‌شود.
زنجبیل در حمایت از سلامت کلی ریه ها موثر است. و 2500 سال است که به عنوان ریشه شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده خوراکی به از بین بردن مخاط، پاکسازی مجاری هوایی و تنفس بهتر، کمک می کند. همچنین باعث کاهش التهاب ، خس خس و احساس انقباض در قفسه سینه و گلو می شود.

زنجبیل از گردش خون پشتیبانی می کند

گردش خون سالم می تواند از بروز بیماری های خطرناک مانند: لخته شدن خون جلوگیری کند. نوشیدن چای زنجبیل به گردش خون در حد مطلوبی کمک می‌کند. زنجبیل ماده ای برای گشاد کردن عروق می باشد. که رگ های خونی را باز می کند و اجازه می دهد ،خون راحت تر جریان یابد.

این ماده خوراکی حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است که گردش خون را بهبود می بخشد و از سلامت قلب محافظت می کند، مانع جذب چربی ها در بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. زنجبیل حاوی ترکیبات gingerol و zingrone است، که به عنوان ماده ای گرمازا عمل می کند و باعث افزایش موثر جریان خون می شود. این ماده خوراکی با بهبود گردش خون به کاهش التهاب ، تسکین بافت عضلات صاف در شریان ها و رگ ها، کمک می کند.

زنجبیل ماده ای موثر، برای کمک به کاهش وزن

اگر می خواهید هر چه سریع تر وزن خود را کاهش دهید، باید نوشیدن دمنوش زنجبیل را در بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید. مطالعات در ژورنال های اروپایی تغذیه ، نشان داده است :« نوشیدن چای زنجبیل حاوی ترکیباتی است که کاهش وزن را آسان تر می کند.»

زنجبیل سیستم هضم چربی ها را در بدن بسیار راحت می کند. و از جذب چربی ها در روده جلوگیری کرده و می تواند باعث کاهش وزن شود . همان ترکیباتی که حالت تهوع را از بین می برند، می‌توانند باعث افزایش کارایی دستگاه گوارش شوند و کاهش وزن ایجاد کنند.

در بررسی های انجام شده در 27 مقاله، در اکثر مطالعات تجربی ثابت شده است که ریشه زنجبیل در تسریع کاهش وزن نقش مهمی دارد؛ در حالی که مطالعات بالینی نتایج محدود تری داشته است.

ذخایر موجود در زنجبیل متابولیسم بدن را سرعت می بخشند و ​اشتها را کنترل می کنند؛ برای همین نوشیدن آن، برای رژیم غذایی سالم و رژیم های ورزشی، مناسب است.

درد و التهاب را کاهش می دهد

اگر از دردهای ناشی از ورزش یا یک بیماری مزمن رنج می‌برید. مصرف چای زنجبیل به کاهش درد عضلانی و درد های مفصلی مرتبط با آرتریت، درد های قاعدگی و آرتروز به شما کمک می کند. دلیل اصلی مزیتی که این چای برای سلامتی دارد، خاصیت ضد التهابی ریشه زنجبیل است.

مطالعه ای در سال 2001، در مجله آرتروز و روماتیسم نشان داده است : «مصرف چای زنجبیل در زمان درد آرتروز، تاثیر به سزایی در کاهش درد دارد. » این مطالعه بر روی درد زانو، متمرکز شده است. و 63 درصد از 247 شرکت کننده ای که در این آزمایش بررسی شدند، کاهش قابل توجهی از درد« استئوآرتریت» را حس کردند.

برای جلوگیری از دردهای قاعدگی زنجبیل مصرف کنید ؛ زیرا یک مسکن بسیار عالی است. اثرات ریشه زنجبیل را در 120 دانشجویان یک دانشگاه، بررسی و مطالعه کردند. دانشجویانی که به مدت 5 روز ،به اندازه ی 500 میلی گرم پودر ریشه زنجبیل را مصرف کرده بودند، نسبت به گروهی که داروی شیمیایی دریافت کرده بودند، از کاهش شدت و طول مدت درد ناشی از گرفتگی برخوردار شدند.

با نوشیدن چای زنجبیل قند خون خود را تنظیم کنید

با افزایش بیماری دیابت، تعداد بیشتری از محققان، وقت و تلاش خود را صرف یافتن راه حل ها و پیشگیری از این بیماری کردند. چای زنجبیل، دیابت را با تنظیم سطح قند خون، کنترل می کند.  مصرف این چای ، نتایج امیدبخشی نشان داده است.

در مطالعه ای که توسط محققین دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی انجام شد: 88 نفر از افرادی را که به مدت 10 سال یا بیشتر با بیماری دیابت زندگی می کردند،  تجزیه و تحلیل کردند. میزان قند خون شرکت کنندگانی که به میزان 1 گرم پودر زنجبیل را به مدت سه بار ،در روز مصرف کرده بودند، پس از گذشت 8 هفته، کاهش پیدا کرد. محققان معتقدند:« زنجبیل با مهار آنزیمی که گلیکوژن را تجزیه می کند، به تنظیم قند خون کمک می کند که برای افراد دیابتی بسیار موثر می باشد».

همچنین لازم به ذکر است که این مطالعه در کنار مصرف داروهای سنتی که پزشک شرکت کنندگان دیابتی، برای آنها تجویز کرده بود، انجام شد؛ بنابراین، به این نتیجه می رسیم که نوشیدن چای زنجبیل لزوماً بیماری دیابت را درمان نمی کند، ولی می تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

سطح کلسترول سالم را پشتیبانی می‌کند

یکی از دلایل عمده مرگ در دنیا، بیماری قلبی می باشد. عواملی که باعث بیماری قلبی می شود شامل: سیگار و مصرف دخانیات، کلسترول بالا و رژیم غذایی ناسالم است. اگر از کلسترول بالا رنج می برید و می خواهید سلامتی خود را مجدد به دست آورد، خوشبختانه نوشیدن چای زنجبیل می تواند به شما کمک کند.

نوشیدن چای زنجبیل تری گلیسیریدهای خطرناک و کلسترول LDL، معروف به کلسترول بد را کاهش می‌دهد. این چای می تواند گردش خون را افزایش و التهاب را در شریان ها کاهش دهد. همین طور که زنجبیل کلسترول را کاهش می دهد، خطر ایجاد شکاف در شریان ها که می تواند منجر به لخته شدن خون و حملات قلبی شود را نیز کمتر می‌کند.

پشتیبانی از سلامت مغز

مصرف چای زنجبیل می تواند باعث افزایش عملکرد شناختی در افراد میانسال، درمان زوال عقل، شود و همچنین به جلوگیری از بیماری های عصبی مانند: آلزایمر و پارکینسون کمک کند. بیشتر این فواید، به خاصیت ضد التهابی ریشه زنجبیل نسبت داده می‌شود.

پس اگر یک فرد میانسال یا پیر در منزلتان دارید ، یا شما که این مطلب را می خوانید، سنتون بالای 60 سال است، به شما توصیه می کنیم که روزانه چای زنجبیل بنوشید؛ زیرا باعث تقویت عملکرد مغزتان می شود و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

مصرف این ماده خوراکی به قدرت حافظه و پردازش سریعتر ناحیه شناختی مغز کمک می کند. این مطالعه همچنین، نشان دهنده افزایش قدرت توجه و کیفیت بهتر حافظه است.

نوشیدن چای

در یک مطالعه حیوانی در سال 2013 ، نیز ارتباطی بین استفاده از ریشه زنجبیل و علائم بیماری آلزایمر مشاهده شده است. دوزهای مختلف عصاره ریشه زنجبیل ،طی مدت زمان 35 روز ، به موش ها داده شد و بر روی عملکرد مغز آن ها آزمایش شدند. موش هایی که بیش از 0.05 میلی گرم عصاره ریشه زنجبیل مصرف کرده بودند، از کمبود حافظه بسیار کمتری برخوردار شدند.

در حالی که تحقیقات بیشتری بر این نظریه لازم است؛ شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ،مصرف زنجبیل می تواند در اثرات شناختی بیماری آلزایمر و پارکینسون تاخیر ایجاد کند.

عوارض جانبی چای زنجبیل

به طور کلی، چای زنجبیل عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. اکثر متخصصان تغذیه و پزشکان مراقبت از بهداشت توصیه می کنند که روزانه حداکثر 4 گرم زنجبیل مصرف کنید. از آنجا که هر فنجان به طور معمول حدود 250 میلی گرم زنجبیل دارد، دیگر نیازی به نگرانی در مورد مصرف زیاد این گیاه نیست. با این حال، مصرف این گیاه عوارض جزئی دارد ؛ برخی از افراد با مصرف چای زنجبیل دچار سوزش سر دل و سرگیجه می شوند.

سوزش سر دل

اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید، مصرف زنجبیل ممکن است باعث سوزش سر دل یا سوء هاضمه شما شود. مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند باعث اسهال شود؛ بنابراین با یک یا دو فنجان، در روز شروع کنید و واکنش بدنتان را زیر نظر بگیرید.

سرگیجه

از آنجا که زنجبیل می تواند فشار خون را کاهش دهد، ممکن است شما احساس سرگیجه یا گیجی کنید؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم که این ماده غذایی را در محدوده دوز توصیه شده ،مصرف کنید.

بهبود سرگیجه با چای زنجبیل

تداخلات دارویی را حتما جدی بگیرید!

زنجبیل حاوی سالیسیلات های طبیعی است که در قرص آسپیرین استفاده می شود و وظیفه رقیق کردن خون را بر عهده دارد. مصرف زنجبیل و رقیق کننده خون ، می تواند خطر بروز کبودی یا عوارض آن را افزایش دهد. اگر خونتان رقیق است و یا قرص های رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، لازم است که قبل از نوشیدن چای زنجبیل به طور مرتب با پزشک خود مشورت کنید؛ خصوصا کسانی که قرص «پلاویکس» می خورند، لازم است که با پزشک قلب خود مشورت کنند.

طرز تهیه چای زنجبیل خانگی

چای زنجبیل را می توان با استفاده از پودر زنجبیل، چای های کیسه ای و یا زنجبیل خام تهیه کرد. استفاده از زنجبیل خام یا تازه بسیار رایج است. اما چای های کیسه ای برای استفاده در محل کار، مناسب هستند. برای تهیه چای زنجبیل با استفاده از زنجبیل خام، از دستور چای زنجبیل زیر استفاده کنید:

مواد لازم
  • 1 تکه زنجبیل 1 اینچی (حدود 2.5 سانتی متر)
  • 8 الی 10 اونس آب (150 الی 200 گرم آب) یا 1 پیمانه آب؛
  • چاشنی مناسب برای شیرین کردن چای (به سلیقه خودتان).
طرز تهیه چای زنجبیل

مرحله 1: چای را تهیه کنید
اگر از زنجبیل خام استفاده می کنید، باید از خرد کردن زنجبیل در اسلایس های کوچک شروع کنید. برای هر 8 اونس آب یا (150 گرم آب) از 1 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده، استفاده کنید. اگر طعم زنجبیل برای ذائقه ی شما بسیار قوی است، می توانید مقداری آب  اضافه کنید.

مرحله 2: آب جوش
برای این که ترکیبات سالم موجود در چای زنجبیل به خوبی با آب مخلوط و تمامی خواصش حفظ شود، هنگام دم کردن از آب جوش و نه صرفا آب گرم، استفاده کنید. آب را به جوش بیاورید و سپس به فنجان آب، زنجبیل رنده شده اضافه کنید.

مرحله 3: خیس دادن
هنگام استفاده از زنجبیل خام، بگذارید به مدت 10 دقیقه در آب جوش بماند و خیس بخورد. اگر از چای کیسه ای زنجبیل استفاده می کنید، طبق زمان نوشته شده بر روی جعبه را عمل کنید.

مرحله 4: اضافه کردن چاشنی
از آنجایی که زنجبیل می تواند طعم و مزه تند و قوی داشته باشد، می‌توانید لیمو، عسل یا شربت افرا را به عنوان شیرین کننده، به آن اضافه کنید تا طعم تند چای را متعادل سازد.

چای زنجبیل

با زنجبیل چه نوشیدنی های دیگری می‌توانید درست کنید

اگر از طعم چای زنجبیل لذت نمی برید و طعم چای برایتان خوشایند نیست، می توانید لیمو شیرین یا مقداری دارچین را به چای اضافه کنید. طعم چای زنجبیل و لیمو بسیار محبوب است. و تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند برش لیمو یا یک قاشق آب لیمو را به دستور العمل بالا اضافه کنید. همچنین می توانید چای« ماسالا» را، که یک چای هندی است و دارای خلال های زنجبیل، غلاف هل، دانه های فلفل سیاه، چوب دارچین و گیاه میخک می باشد را برای خودتان دم کنید. همچنین برای درست کردن یک اسموتی سالم نیز می توانید زنجبیل را با اسفناج و آب داخل مخلوط کن بریزد و نوش جان کنید.

طرز تهیه نوشیدنی سیب و زنجبیل خنک

اگر از نوشیدن جای زنجبیل داغ لذت نمی برید، می توانید چای زنجبیل خنک یا سرد را نیز امتحان کنید :

مواد لازم
  • 1 تکه زنجبیل 2 اینچی (حدود 5 سانتی متر)
  • 1 قاشق چای خوری چای برگ سیب (به صورت پودر شده)
  • 2 عدد چوب دارچین؛
  • 1/2 قاشق چای خوری فلفل کاین؛
  • 4 فنجان آب؛
  • چاشنی مورد نظر برای شیرین کردن چای زنجبیل.
طرز تهیه

زنجبیل را رنده کنید تا خوب ریز شود.آب را در کتری یا شیر داغ کن به جوش بیاورید و به زنجبیل رنده شده، فلفل کاین، دارچین و چای برگ سیب را اضافه کنید. وسپس همه ی مواد را در آب جوش بریزید.

به مدت 10 دقیقه حرارت گاز را کم و زیاد کنید. مخلوط را از روی حرارت برداشته و در دمای اتاق بگذارید بماند تا خنک شود.
نوشیدنی را درون یک پارچ شیشه ای بلند بریزید. و در لیوان های پر از مکعب های یخ سرو و نوش جان کنید. اگر از طعم نوشیدنی خوشتان نمی آید، مقداری لیمو یا عسل و یا شکر را به چای خود اضافه کنید.

سخن پایانی

چای زنجبیل به عنوان یک داروی خانگی طبیعی، برای انواع بیماری ها از حالت تهوع و درد معده گرفته تا پایین آوردن کلسترول بالا و محافظت از عملکرد مغز استفاده می شود. فواید چای زنجبیل شامل :کاهش درد و التهاب، و پشتیبانی از عملکرد قلب سالم است. به یاد داشته باشید، قبل از استفاده از چای زنجبیل، به عنوان جایگزینی برای مصرف داروهای شیمیایی، لازم است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف چای زنجبیل یک درمان مستقل نیست. چای زنجبیل خانگی یک نوشیدنی ایده آل برای یک زندگی سالم است. عطر و طعم خوشایندی که این چای دارد ، در طول روز، نوشیدن آن، به شما احساس شادابی می‌دهد . یک فنجان چای زنجبیل معطر دم کنید و از مزایایی که برای آرامش و سلامتی شما فراهم می کند، لذت ببرید. به یاد داشته باشید که زیاده روی نکنید و دوز مناسب را رعایت کنید!

اگر چای زنجبیل را دوست ندارید، حتما نان زنجبیلی یا شیرینی زنجبیلی را امتحان کنید. بچه ها شیرینی ها را بیشتر می پسندند.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

طرز تهیه ی بسیار آسان شیرینی زنجبیلی
چای زرد چگونه تهیه می شود و چه خواصی دارد ؟
قهوه با عصاره ی کدو تنبل با تزیین خامه – یک نوشیدنی خوش طعم پاییزی