چای نعناع یک چای دلپذیر و با طراوت برای سلامت روح و بدن شما محسوب می‌شود. چای نعناع می تواند به کاهش درد قاعدگی ، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم و کاهش دردهای بدن کمک کند. چای نعناع و روغن های ضروری بومی قاره اروپا، به راحتی در دسترس عموم هستند. طعم دهنده تقویتی «منتول» باعث می شود که این چای یکی از محبوب ترین چای ها باشد.

چای کیسه ای نعناع را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید و یا اینکه خودتان نعناع را خشک کنید و با آن چای درست کنید. اگه تصمیم گرفتید که خودتان در باغچه ی خانه، نعناع بکارید، به خاطر داشته باشید که این گیاه در مناطق سایه دار بهتر رشد می کند.

روغن نعناع از دیرباز برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شد. و مصرف منظم چای آن، نیز می تواند فایده‌های زیادی برای سلامتی شما داشته باشد. با وجود رایحه خوش و طعم خوب، این چای به عنوان یکی از مفیدترین چای ها برای سلامت کل بدن به شمار می‌رود.

چای نعناع چیست؟

این چای یک چای گیاهی است و به دو صورت خالص و ترکیبی وجود دارد. و تا قرن ها برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. این چای انواع مختلفی دارد. دو نوع چای نعناع محبوب، شامل: نعناع و اسپرمینت (پونه سنبله ای) هستند ، همچنین چای نعناع ترکیبی مثل: نعناع سیب و نعناع لیمو هم وجود دارد.

چای نعناع کیسه ای

طعم چای نعناع چگونه است؟

چای ها و دمنوش های نعناع، طعمی تازه و خنک دارد. چای نعناع حس خنکی خاصی، به بدن می بخشد؛ که می توانیم آن را به یک غبار ظریف و در عین حال با طراوت تشبیه کنیم. برخی از انواع چای های نعناع بسته به ترکیباتشان، طعم میوه ای و وانیلی دارند و  گاهی مزه چای سبز  را می‌دهند. چای نعناع عطری دلپذیر دارد که حواس مختلف را تحریک می کند.

ما در این مقاله از دکترچک می خواهیم، فواید چای نعناع را برای شما بیان کنیم. چای نعناع از سلامت کلی بدن گرفته تا رفع مشکلات معده و محافظت از سلامت قلب، یک منبع انرژی کامل است. اگر الان در منزل نعناع دارید، حتما این نوشیدنی خوش طعم را امتحان کنید.

چای نعناع چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

1 . کاهش درد قاعدگی

آیا میدانستید چای نعناع میتواند درد های قاعدگی را کاهش دهد ؟ بله اینطور است ! چای نعناع و قاعدگی رابطه مستقیمی باهم دارند . چای نعناع به علت دارا بودن خاصیت ضد اسپاسمی باعث شل شدن عضلات گرفته شده به ویژه در دیواره رحم شده و باعث کاهش درد قاعدگی می شود . به این دلیل به خانم ها توصیه می شود برای کاهش این درد ، روزانه 2 یا 3 فنجان چای نعناع میل کنند .

2. چای نعناع التهاب و دردهای معده را از بین می برد

اثرات خنک کننده ماده منتول در این چای گیاهی، به چندین روش باعث درمان ناراحتی های معده می شود:

  1. منتول عضلات معده را  منقبض می کند.
  2. اثر خنک کننده این ماده، می تواند گردش خون را بهبود بخشد و التهابات ناشی از دردهای معده را تسکین دهد.

چای نعناع به کاهش ناراحتی های معده کمک می کند تا هرچه سریع تر از شر درد های معده خلاص شوید. منتول موجود در نعناع باعث ترشح اسید معده می شود، می تواند غذا را تجزیه کرده و  هضم آن را تسریع كند. چای نعناع احساس پری معده و همچنین التهاب ناشی از نفخ را کاهش می‌دهد.

3. موجب بهبود هضم می شود

چای نعناع همراه با تسکین ناراحتی های معده، می تواند به تنظیم هضم غذا نیز کمک کند، تا همه عملیات هضم، به طور روان انجام شود. مطالعه ای در دانشگاه اکستر ، نشان داده است :« این چای ،گاز را در تمام بدن به حرکت در می آورد. و در نتیجه احساس نفخ و گرفتگی را برطرف می کند ».

منتول موجود در این چای، باعث افزایش صفرا در معده می شود. که این ماده به هضم موثرتر غذاها کمک می کند. هم چنین علائم اسهال و یبوست را کاهش می دهد و می تواند به عملکرد بهینه سیستم گوارش شما کمک کند. منتول عضلات دستگاه گوارش را شل می کند و همین امر باعث شده تا این چای برای افرادی که سندرم روده دارند، انتخاب خوبی باشد.

4. برای رفع بوی بد دهان و تنفس بدبو می توانید چای ها و دمنوش های نعناع را بنوشید

کارخانه های ساخت خمیر دندان، در ساخت بیشتر خمیر دندان ها از نعناع استفاده می کنند. منتول با ناهنجاری هایی که موجب بوی بد دهان و تنفس بد بو می شود، مقابله می کند.

نعناع نقش یک قهرمان واقعی را برای سلامت دهان بازی می کند. رایحه معطر چای این گیاه، با خواص ضد باکتریایی، میکروب ها و باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند، را از بین می‌برد و بوی بد دهان را رفع می‌کند.

خمیر دندان نعنایی

برای بهره مندی از یک تنفس تازه، در هنگام صبح یا وقتی که دهانتان بوی بد می دهد، می توانید یک فنجان از این چای بنوشید. همچنین می توانید ، چای نعناع را بعد از مصرف غذاهایی با بوی تند، مانند :سیر یا پیاز بنوشید تا بوی ناخوشایند آن‌ها به طور کامل خنثی شود. برای حصول نتیجه مطلوب ، چای که مصرف می کنید از نعناع خالص تهیه شده باشد، نه طعم دهنده ها و اسانس ها.

5. با سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا مبارزه می کند

مانند بیشتر چای های خالص و چای های گیاهی، این چای حاوی ترکیباتی است که ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن، به بدن شما در مقابله با سرما خوردگی و آنفولانزا کمک می کند. نوشیدن یک فنجان چای داغ ،یکی از محبوب ترین راه های درمان گلو درد می باشد. این چای گیاهی با ایجاد آرامش در عضله های گلو، که بر اثر سرفه تحریک شده است، می تواند حس خوشایندی را در شما ایجاد کند. از آنجا که منتول شل کننده عضلات است، چای نعناع به باز کردن مجاری هوایی، از بین بردن احتقان و تسکین سرماخوردگی شدید ،مانند : برونشیت کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در این چای ،باعث افزایش سیستم گردش خون می شوند. و به گلبول های سفید خون اجازه می دهند که سریع تر در طول بدن حرکت کنند.

این چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به دفع باکتری هایی که برای سیستم ایمنی بدن مضر هستند، کمک می کند.

همچنین حاوی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابراین با نوشیدن آن کمتر بیمار می شوید. بدن شما با ترکیباتی مانند: آنتی اکسیدان ها، ویتامین B، پتاسیم و کلسیم، بهتر می تواند مواد مغذی را جذب کرده و برای سالم ماندن با مهاجمان مقابله کند.

6. برای کاهش تب می توانید از این چای استفاده کنید

هم طور که ذکر شد ، یكی از مهمترین عناصر موجود در این چای، منتول است. که نشان داده شده که به رفع تب كمك می كند.

نوشیدن یک فنجان چای نعناع گرم، باعث عرق کردن می شود. که این کار، روش طبیعی بدن برای خنک شدن بدن محسوب می شود. همچنین مایعات اضافی بدن، فرآیند سم زدایی را تسهیل می کنند. و با انجام این کار، سرماخوردگی، آنفولانزا و تب، به طور کامل از بین می رود. هم چنین منتول دمای بدن را کاهش می دهد ؛ به این ترتیب تب شما پایین می آید. به علاوه ، منتول یک نرم کننده ی طبیعی عضلات است؛ بنابراین به کاهش درد، خصوصا دردهایی که همراه با تب زیاد هستند، نیز کمک می کند.

7. آگاهی و تمرکز ذهنی را بهبود می بخشد

محققان در مطالعه ای ، در مجله بین المللی علوم اعصاب، دریافتند :« نعناع باعث تقویت حافظه و هوشیاری در افراد می شود. » دانشمندان هنوز در مورد اینکه علت اصلی افزایش تمرکز ، رایحه نعناع یا یک ترکیب داخلی دیگری است، نظریه ای ندارند.

مطالعات نشان داده است که بوی منتول باعث تحریک ناحیه «هیپوکامپ» مغز می شود که وضوح ذهنی و تمرکز را در افراد کنترل می کند. پس نوشیدن چای نعناع، باعث افزایش احساس جوان سازی و تمرکز مجدد می شود. و به شما در تمرکز صحیح ،در طول روز ، کمک می‌کند.

نعناع تازه برای چای نعناع

برای اینکه به بهترین نتیجه ی ممکن دست پیدا کنید، یک فنجان چای نعناع داغ دم کنید و به آرامی بنوشید. حین نوشیدن چای، حتما عطر و بوهایی که از چای پخش می شود را استنشاق کنید.

8. از حالت تهوع جلوگیری می کند

چای نعناع دارای خواص ضد انقباض ، ضد تشنج و ضد تهوع می باشد. که می تواند احساس تهوع را درمان کرده و از استفراغ جلوگیری کند. عطر و بوی نعناع احساس تهوع را مهار می کند؛ به طوری که ترکیبات آلی موجود در نعنا به تسکین عضلات منقبض معده که منجر به استفراغ می شوند، کمک می کند. نوشیدن چای نعناع قبل از سوار شدن بر هواپیما و قایق یا در حالی که داخل هواپیما و یا بر روی آب در حال حرکت هستید، می تواند به بهبود احساس بیماری حرکتی یا دریازدگی شما کمک کند.

9. استرس را کاهش می دهد

چای نعناع در آروماتراپی و طب آیورودا، به عنوان راهی برای کاهش استرس و افزایش سلامت عمومی و ایجاد آرامش بسیار موثر و رایج می باشد؛ زیرا چای نعناع حاوی خاصیت آرام بخش طبیعی است، که به شما کمک می کند ، بعد از یک روز طولانی سخت، خواب راحتی داشته باشید.

کاهش استرس

مصرف چای نعناع گرم ،می تواند به پایین آمدن دمای کل بدن کمک کند. و به بدن شما امکان آرامش و کاهش هرگونه التهاب را می دهد. همچنین خواص ضد التهابی این چای، باعث کاهش فشار خون و نیز باعث آرامش شما می شود.

این چای به طور طبیعی فاقد کافئین است. بنابراین می توانید در هر ساعت از روز، بدون نگرانی از بی خوابی ، آن را بنوشید. برای اینکه استرستان را مدیریت و آرامش خود را حفظ کنید، پیشنهاد می‌کنیم که چای نعناع بنوشید.

10. برای تقویت پوست و مو و انواع بیماری های پوستی این چای انتخاب مناسبی است

مانند تمام محصولات خوراکی، نعناع در مراکز مختلف، برای انواع درمان های پوستی و تقویت پوست سر استفاده می شود. نعناع می تواند با کاهش خارش و تسکین پوست سر، به درمان شوره سر کمک کند. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، موها را با چای نعناع خوب بشویید. و بگذارید 5 الی 10 دقیقه قبل از شست و شو، بر روی موهای سرتان باقی بماند.

خواص ضد التهابی موجود در نعناع، قرمزی ناشی از آکنه را نیز برطرف می سازد. و همچنین خاصیت ضد عفونی کننده دارد و از رشد باکتری هایی جلوگیری می‌کند که منافذ پوست را مسدود می سازند. اثرات تسکین دهنده ی نعناع برای درمان بثورات پوستی و نیش های حشرات که موجب خارش می شود، موثر است.

 چای نعناع چه اثرات جانبی دارد و چه کسانی نباید این چای را بنوشند؟

همانند دیگر چای ها، این چای عوارض جانبی بسیار کمی دارد. افرادی که به مواد آلرژی زا مثل: مربا حساسیت دارند، باید نوشیدن این چای را محدود کنند. مبتلایان به بیماری اسید رفلاکس معده نیز باید از نوشیدن این چای خودداری کنند. زنان باردار هم باید تحت نظر پزشک و به میزان محدود ، این چای را مصرف کنند.

چرا افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده نباید چای نعناع بنوشند؟

اگر از بیماری اسید رفلاکس معده یا بیماری مشابه مانند GERD رنج می برید، نباید این چای را مصرف کنید! زیرا چای نعناع ،می تواند عضلات مری را که باعث جلوگیری از اسید معده و صفرا می شوند را شل کند. اگر مبتلا به این بیماری هستید، با نوشیدن این چای گیاهی، علائم سوزش سر دل و سوء هاضمه را در بدنتان را افزایش می دهید.

خانم های باردار توجه کنند!!!

همانند بسیاری از چای های دیگر، زنان باردار می توانند این چای را بنوشند. اما باید مصرف آن را محدود کنند. زیرا این نوع از چای ها، میزان سقط جنین را افزایش می دهند. اگر سابقه سقط دارید، به شما توصیه می شود که از نوشیدن این چای خودداری کنید! همچنین مادران شیرده، باید از نوشیدن چای نعناع خودداری کنند؛ زیرا روغن های موجود در نعناع، باعث ایجاد مشکلات تنفسی در نوزادان و کودکان می شود.

مصرف این چای ممکن است با بعضی داروها تداخل داشته باشد

اگر داروی خاصی مصرف می کنید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، لازم است که قبل از نوشیدن این چای، با پزشک خود مشورت کنید. چای نعناع می تواند با داروهایی برای درمان سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده و داروهای فشار خون و دیابت ، تداخل ایجاد کرده و تاثیرات خاصی بر جای بگذارد.

چگونه می توانیم چای نعناع درست کنیم؟

این چای را می توانید به صورت چای کیسه ای، برگ های خشک شده نعناع، یا برگ های نعناع تازه استفاده کنید. دوست دارید نحوه ی آماده سازی این چای شگفت انگیز رو یاد بگیرید؟ اگه عاشق دم نوش هستید، پس مراحل زیر را انجام دهید…

 چای نعناع

مرحله 1: برگ های نعناع را آماده کنید

اگر از نعناع تازه چین استفاده می کنید، حتما برگ ها را از ساقه جدا کنید و آن ها را با چاقو خرد کنید تا عطر و طعم آن، به راحتی  آزاد شود. اگر برگ های نعناع خیلی درشت است، حتما از چای صاف کن یا توری چای استفاده کنید. یادتان نرود که برگ ها را قبل از مصرف، خوب بشویید.

مرحله 2: آب را جوش بیاورید

برای درست کردن این چای، باید آب را جوش بیاورید. پس از اینکه آب به جوش آمد، بگذارید به مدت 2 الی 3 دقیقه بماند تا از حالت جوش به حالت داغی برسد، و سپس آن را داخل لیوان های دم نوش بریزید.

مرحله 3: برگ های نعناع را داخل صافی یا چای صاف کن بریزید

نعناع بسته به شکل های مختلفی که دارد ،باید در آب داغ باقی بماند. اگر از نعناع خشک شده با برگ های درشت استفاده میکنید، بگذارید به مدت 5 الی 10 دقیقه داخل صافی لیوان دمنوش و در آب جوش باقی بماند. تا اثرات این گیاه وارد آب جوش شود. درب لیوان دم نوش را بگذارید تا زمان گفته شده ،سپری شود. هنگام مصرف صافی را جدا کنید و چای را بنوشید. اگر از چای کیسه ای استفاده می کنید، بگذارید به مدت 2 الی 3 دقیقه داخل آب جوش بماند.

البته توصیه می شود، برگ های نعناع تازه را پس از شست و شو ،داخل قوری انداخته و بر روی آن آبجوش بریزید. سپس قوری را بر روی سماور یا کتری آب جوش بگذارید و صبر کنید تا خوب دم بکشد. می توانید هنگام مصرف، یک نبات داخل لیوان بیندازید و با طعم شیرین این چای را بنوشید. ولی هر چه طبیعی تر باشد، بهتر است.

نوشیدن چای نعناع، می تواند سلامت کلی مغز و بدن شما را بهبود ببخشد. و از بیماری های معده ، جلوگیری کند. این چای با رایحه ای پر طراوت و طعمی خنک، برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

خواص چای اسطوخودوس برای سم زدایی و سلامت بدن همراه با عوارض مصرف آن
خواص چای زنجبیل و درمان انواع بیماری های معده ، تهوع و التهاب
چای زرد چگونه تهیه می شود و چه خواصی دارد ؟

 

منبع