اسطوخودوس یکی از محبوب ترین گیاهان به شمار می‌رود و دارای رایحه ای خوش است. این گیاه کاربرد های بسیار زیادی دارد: از اسانس اسطوخودوس گرفته تا صابون ها و انواع چای های آن ، این گیاه تاثیر آرامش بخشی، بر شما می‌گذارد. نوشیدن چای آن را، در هنگام خواب به شما عزیزان توصیه می کنیم؛ به خصوص اگر پریشان هستید و موقع خواب فکر و خیال می کنید، توصیه دکترچک به شما این است که چای اسطوخودوس را دم کنید و بنوشید!

چای اسطوخودوس فایده‌های بسیار زیادی برای سلامتی دارد و دارای طعم و رایحه ای خوش است. «گل لاوندر» بسیار زیباست. اگر به فکر سلامتی و طراواتتان هستید، حتما از محصولات گل لاوندر یا اسطوخودوس استفاده کنید.

چای اسطوخودوس چیست؟

این چای از جوانه های تازه یا خشک گل اسطوخودوس تهیه می‌شود که به «Lavandula angustifolia» معروف است . چای این گیاه، جز نوشیدنی های گیاهی محسوب می شود. این گیاه بومی منطقه مدیترانه ، از جمله: جنوب اروپا و شمال آفریقا است.

امروزه گیاه اسطوخودوس در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر جهان کشت می شود. بعضی از افراد معمولا این گیاه را در باغ هایشان می کارند. از جوانه های این گیاه می توان برای تهیه ی چای اسطوخودوس خانگی استفاده کرد. اسطوخودوس، به دلیل رایحه ی آرامش بخشی که دارد، اغلب از آن در محصولات مراقبت از بدن، لوازم آرایشی و محصولات زیبایی استفاده می‌کنند. این گیاه معمولاً در محصولات زیبایی، برای جلوگیری از ریزش مو، پوست صورت و تقویت سلامت سلول های آن مورد استفاده قرار می گیرد.

اسطوخودوس

چای اسطوخودوس چه طعمی دارد؟

این چای بسیار خوش عطر می باشد. و حاوی اسانس رزماری و نعناع است. برخی از بسته های چای های این گیاه، دارای طعم دودی یا چوبی هستند، در حالی که برخی دیگر ، طعم شیرینی دارند. همچنین این چای حاوی رایحه سیب سبز، گل رز و موادی مشابه چای سبز ، می باشد.

خواص چای اسطوخودوس

1. اسطوخودوس  موجب بهبود خواب می شود

یکی از شناخته شده ترین فواید سلامتی چای اسطوخودوس بر بدن، توانایی آن در القای آرامش است. اثرات آرامش بخش این چای می تواند به اختلال در خواب کمک کند. طبق آمار مؤسسات ملی بهداشت در ایالات متحده از جمله CDC،  تخمین زده شده است که 70 میلیون نفر از افراد، از اختلال خواب رنج می برند. کمبود خواب هرچه بیشتر باشد، ممکن است با مشکلات دیگری، از قبیل مشکلات بهداشتی در ارتباط باشد.

نوشیدن این چای قبل از خواب، می تواند به شما، در رسیدن به خواب آرامش بخش کمک کند. طبق مطالعات علمی متعدد، چای اسطوخودوس واکنش های شیمیایی در سیستم عصبی را تحریک کرده ، و به آرامش اعصاب کمک می کند. چای اسطوخودوس تولید دوپامین را افزایش داده و تقویت می کند. و هورمون استرس مرسوم به «کورتیزول» را کاهش می دهد. طبق مطالعه‌ای در این خصوص  نشان داده است : «اسطوخودوس درصد خواب عمیق، موج- آهسته را افزایش می دهد که مرحله ای از خواب ترمیمی محسوب می شود».

خواص چای اسطوخودوس

2. اسطوخودوس  التهاب را کاهش می دهد

چای اسطوخودوس خواص ضد التهابی دارد که می تواند باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بروز بیماری های جدی شود. کاهش التهاب، خطر لختگی خون عروق ملتهب را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه از حمله قلبی جلوگیری می کند. همچنین این دمنوش با کاهش التهاب ماهیچه ها و مفاصل می تواند به کاهش درد کمک کند. رایحه تسکین دهنده ی اسطوخودوس حتی می تواند ،اسپاسم عضلات را به حداقل برساند.

3. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

چای اسطوخودوس حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد باکتریایی است که می تواند به رفع سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا کمک کند. طبق سلسله مراتب غذاهای طبیعی، این دمنوش حاوی ویتامین C، کلسیم و منیزیم است. این مواد مغذی، ایمنی بدن را تضمین کرده و بدن را برای مقابله با عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی مقاوم می کنند.

4- اسطوخودوس  بدن را سم زدایی می کند

هنگام نوشیدن چای اسطوخودوس، آنتی اکسیدان های بدن، سموم را از بین برده که این سموم می توانند عوارض جانبی مضری داشته باشند. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی، نوشیدن بیش از حد الکل و سیگار کشیدن از بین می‌برند. رادیکال های آزاد، سلول های انسانی را ویران می کنند و باعث می شوند که از طریق فرآیند معروف به استرس اکسیداتیو، جهش پیدا کنند یا تخریب شوند. رادیکال های آزاد با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در ارتباط بوده و ممکن است ،روند پیری را تسریع کنند.

5- اسطوخودوس  به سلامت گوارش کمک می کند

چای اسطوخودوس می تواند به تسکین مشکلات گوارشی، از اسهال گرفته تا حالت تهوع و گرفتگی معده کمک کند. خواص ضد التهابی اسطوخودوس، باعث تسکین عضلات تحریک کننده معده می شود و درد معده را تسکین می‌دهد. همین اثرات ضد اسپاسمی ، هم چنین در تسکین سوء هاضمه، گاز و نفخ نیز موثر هستند.

گیاه اسطوخودوس

رایحه اسطوخودوس، همچنین در آسان کردن فرآیندهای هضم بدن، بسیار قدرتمند عمل می کند. رایحه ی اسطوخودوس، تولید صفرا را تحریک کرده و این فرآیند به بدن کمک می کند تا مواد غذایی را هضم کند. همچنین عطر آرام بخش اسطوخودوس، با تحریک واکنش های شیمیایی در مغز، می تواند حالت تهوع را از بین ببرد.

6. اسطوخودوس  موجب بهبود تنفس می شود

چای اسطوخودوس راه های هوایی مجاری تنفسی را باز میکند ؛ تا به به شما در مشکلات تنفسی کمک کند. خواص ضد التهابی این گیاه، باعث تسکین التهاب عضلات گلو و سینه می شود؛ در نتیجه باعث می‌شود که شما راحت تر نفس بکشید. خواص ضد باکتریایی چای اسطوخودوس، باکتری هایی را نابود می کنند که باعث سرماخوردگی و احتقان در سینه می شوند.

عوارض جانبی چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس عوارض جانبی بسیار کمی دارد. هنگام نوشیدن این چای باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

اثرات استفاده از این چای را می توانید در فهرست زیر مطالعه کنید:

اثرات هورمونی

اسطوخودوس، در پسران نزدیک به بلوغ، با ابتلا به «ژنیکوماستی »همراه است. ژنیکوماستی به معنای بزرگ شدن پستان و رشد عضلات سینه، در مردان است. پس به افرادی که در سن بلوغ هستند، توصیه می کنیم که چای اسطوخودوس ننوشند. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که مصرف چای اسطوخودوس، برای پسرانی که به سن بلوغ نرسیدند، توصیه نمی شود!

زنان باردار به دلیل توانایی این گیاه، در ترشح نابه‌جای هورمون استروژن، باید هنگام نوشیدن چای اسطوخودوس مراقب باشند! همیشه بهتر است قبل از مصرف چای های گیاهی ، در هنگام بارداری یا شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی

افرادی که به گل های اسطوخودوس، یا گیاهان گل دار مشابه به این گیاه حساسیت دارند، باید از نوشیدن دمنوش این گیاه خودداری کنند! این افراد ممکن است دچار واکنش های آلرژیکی شوند. که شامل : مشکل در تنفس، بثورات پوستی و سوزش در گلو می شود.

چگونگی دم کردن چای اسطوخودوس

بعضی از وب سایت ها طریقه ی دم کردن چای اسطوخودوس را، با استفاده از روغن اسطوخودوس، توصیه می کنند. روغن های ضروری باید تحت نظر  یک متخصص آروماتراپی، یا عطر درمانی مصرف شوند؛ تا از عوارض جانبی منفی جلوگیری شود. به همین دلیل است که روغن های اساسی اسطوخودوس، بسیار غلیظ هستند و فقط در یک قطره آن،  مقادیری زیادی از جوانه گل ، وجود دارد. توصیه می کنیم برای اطمینان از دوز مناسب، چای اسطوخودوس را با استفاده از جوانه های گل خشک یا تازه آن ، مصرف کنید.

نکاتی درباره نحوه دم کردن چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس را می توانید به دو صورت : با برگ های خشک و تر استفاده کنید. اگر باغ دارید و در باغتان گل اسطوخودوس می روید، می توانید برگ های این گیاه را مستقیم بچینید و بشویید و سپس از آن دم نوش درست کنید.

توصیه ما به شما این است که از چای های کیسه ای این گیاه، استفاده نکنید! هر چه برگ های چای، تازه تر و درشت باشد بهتر است. چای های کیسه ای طعم چای های معمولی را ندارند. برگ های درشت خشک شده این گیاه را تهیه کنید و با آن ها چای درست کنید.

در هنگام دم کردن چای اسطوخودوس، با استفاده از گل های باغ خودتان، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید: بهتر است، این گیاه را با استفاده از روش های ارگانیک کشت کنید؛ زیرا از آلودگی با مواد شیمیایی و کودهای خشن جلوگیری می کند.این مواد شیمیایی می توانند، به برگ های چای نفوذ  کنند. و عوارض جانبی منفی را برای شما به وجود بیاورند .

ایده خوب برای پرورش گل های اسطوخودوس، دور بودن از جاده های اصلی و سایر آلودگی های زیست محیطی است.

چای اسطوخودوس

طرز تهیه ی چای اسطوخودوس

مواد لازم:

8 لیوان آب تصفیه شده یا آب معدنی؛
2 قاشق غذاخوری جوانه های اسطوخودوس تازه یا گل های اسطوخودوس خشک؛
صافی استیل برای ریختن برگ ها و قرار دادن داخل قوری یا لیوان.

طرز تهیه

1. آب را در یک قابلمه بزرگ بریزید تا به جوش آید. می توانید از آب جوشیده کتری نیز استفاده کنید.

2. گل های تازه اسطوخودوس، را داخل صافی لیوان دم نوش بریزید. اگر لیوان مخصوص دم نوش ندارید. از چای صاف کن دو رو ، کمک بگیرید.

3. حالا آب جوش را داخل لیوان دم نوش بریزید.

4- بگذارید گل های اسطوخودوس به مدت 8 الی 10 دقیقه در آب داغ داخل لیوان بماند تا کمی خنک شود. هر چه مدت زمان طولانی تری داخل لیوان بماند، طعم  چای قوی تر می شود.

5- حالا چای صاف کن یا صافی لیوان دم نوش را بردارید و برگ های گل این گیاه را جدا کنید.

6. چای را بنوشید و از نوشیدن آن لذت ببرید. می توانید این چای یا دم نوش را با طعم دهنده هایی همچون: عسل، شکر و یا لیمو، نوش جان کنید.

با چای اسطوخودوس به آرامش دست می یابید. نوشیدن چای اسطوخودوس، راهی عالی برای القای آرامش و پاکی بدن بعد از یک روز سخت است. این ماده با ترکیبات سالم ، بسته بندی شده است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و با کاهش التهاب، درد را در بدنتان کاهش دهد.

چای اسطوخودوس را از گل هایی که در باغ خود کاشته اید، بنوشید.  یا می توانید برگ های خشک این گیاه را از عطاری ها و فروشگاه های گیاهان دارویی خریداری نمایید. پس از این که، از سر کار به منزل برگشتید، این چای را دم کنید و بنوشید. مطمئناً عاشق طعم ظریف گل و عطر آرامش بخش این چای گیاهی خواهید شد!

 

منبع