آبله‌ مرغان یا واریسلا یک ویروس شایع و مسری است. ابتلا به این بیماری معمولاً در سنین کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد، اما بزرگ‌سالان نیز ممکن است به بیماری آبله‌ مرغان مبتلا شوند. این ویروس که یک ویروس فعال است، می‌تواند بسیار رنج آور و تحریک‌کننده باشد.

ویدیو

معمولاً زمانی که فرد دچار یک بیماری ویروسی می‌‌‌‌شود، باید منتظر بماند تا بدن در مقابل آن وارد سیستم دفاعی شود و این بیماری را از بین ببرد. دارو‌های خانگی موثر در درمان آبله‌مرغان می‌توانند علائم ناشی از این بیماری را تسکین دهند و یا به بهبود آن سرعت ببخشند.

علائم این بیماری به صورتی است که شبیه لکه‌های قرمز در سراسر پوست ایجاد می‌شوند. این لکه‌های قرمز به‌شدت می‌خارد و در برخی موارد می‌تواند بسیار دردناک باشد . بعضی از افراد مبتلا به آبله‌ مرغان از خارش‌های مداوم این بیماری بسیار رنج می‌برند. این علائم به‌خصوص در کودکان بسیار دشوار است، زیرا نمی‌توان به آن‌ها فهماند که نباید زخم‌ها را بخارانند.

دارو‌های درمان خارش ناشی از آبله‌ مرغان

هیچ درمان قطعی برای آبله‌مرغان وجود ندارد، بااین‌حال واکسن و برخی دارو ها می‌تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

لوسیون کالامین: این لوسیون ترکیبی از اکسید روی و کالامین است. برای تسکین خارش‌های ناشی از آبله‌مرغان این لوسیون را به‌آرامی روی زخم‌هایتان بمالید.

حمام جوش‌شیرین: اضافه کردن یک فنجان جوش‌شیرین به کمی آب سرد و استحمام با آن می‌تواند به تسکین خارش زخم‌ها کمک کند.

حمام جو پرک: اضافه کردن کمی بلغور جو پرک پخته نشده به آب داغ  و استحمام با آن ممکن است به تسکین خارش زخم‌ها کمک کند. جو پرک حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام گلوکان است، که ممکن است به کاهش التهاب و شدت خارش زخم‌ها کمک کند.

قالب‌های یخ: پیچیدن یخ در حوله و مالیدن بر روی زخم‌های می‌تواند به تسکین خارش زخم‌ها کمک کند.

چای بابونه: استفاده از چای بابونه خنک شده و یا اضافه کردن خود گل بابونه به آب حمام ممکن است به دلیل خاصیت‌های ضد‌التهابی و ضد باکتریایی باعث کاهش خارش زخم‌های آبله‌ مرغان شود.

آنتی‌هیستامین‌ها: آنتی‌هیستامین‌های خوراکی مانند دیفن‌‌‌هیدرامین ممکن است به افراد مبتلابه آبله‌مرغان در مدیریت علائم بیماری کمک کنند.

منحرف کردن ذهن: اگرچه این‌یک روش درمانی نیست، اما در بسیاری از موارد منحرف مردن ذهن از خارش زخم‌ها می‌تواند راهی برای جلوگیری از خارش بیش از جد زخم‌ها باشد.

حتما بخوانید : میکرونیدلینگ چیست ؟ عوارض ، مزایا و مراقبت های بعد از بازسازی پوست

جلوگیری از خاراندن زخم خودش بخش مهمی از درمان است. خاراندن زخم‌ها می‌تواند باعث خونریزی و عفونت آن‌ها شود.

نکاتی برای پیش‌گیری از خاراندن زخم

  • کوتاه کردن ناخن‌ها برای جلوگیری از خونریزی زخم‌ها
  • کشیدن جوراب روی دست برای جلوگیری از خاراندن زخم‌ها
  • پوشیدن لباس با الیاف طبیعی و راحت
  • بجای مالیدن پوست بدن را با حوله به‌آرامی بکشید
  • اجتناب از گرم شدن بیش‌ازحد و عرق کردن
  • اجتناب از خوردن غذاهای گرم و تند درزمانی بیماری

علت درد و تب هنگام مبتلا شدن به آبله مرغان چیست ؟

بسیاری از مبتلایان به آبله‌ مرغان تب و درد را کشیده‌اند. در این حالت‌ها استفاده از قرص‌های استامینوفن به کاهش درد کمک می‌کند. توجه داشته باشید برای درمان کودکان از دارو‌های مخصوص کودکان استفاده کنید. و همیشه این قرص‌ها را مطابق با دستور پزشک استفاده کنید.آبله مرغان

درمان زخم دهان هنگام ابتلا به آبله مرغان

در ادامه دارو‌های خانگی برای درمان زخم دهان را به شما معرفی می‌کنیم.

حفره‌ها: مکیدن روی زخم دهان می‌تواند به کاهش خارش و درد آن کمک کند. همچنین برای تسکین خارش و درد زخم دهان از قطعه‌های یخ نیز می‌توان استفاده کرد.

چای بابونه: باقرقره کردن چای بابونه دردهانتان می‌توانید به تسکین درد و خارش زخم دهان خود کمک کنید.

ملاحظات ایمنی برای کودکان

به‌این‌ دلیل که این ویروس بیشتر در کودکان شایع است، در هنگام درمان نیز موارد خاصی وجود دارد. برای کودکان همیشه باید از نسخه‌ها و دارو‌های مخصوص به خود استفاده کنید، مگر اینکه خود پزشک تجویز کند که از دارو‌های بزرگ‌سالان استفاده شود. توجه داشته باشید که با روش مصرف و دوزی که پزشک تجویز کرده به کودکان دارو دهید.

برای کودکان مبتلابه آبله‌ مرغان به‌هیچ‌عنوان از دارو‌های ایبوپروفن و آسپرین استفاده نکنید. توجه داشته باشید که این دارو‌ها می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برجای بگذارد.

همچنین توجه داشته باشید اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع این بیماری بسیار ضروری است. در زمان ابتلا به این ویروس کودکان را از مدرسه و جاهای عمومی دور نگه‌دارید، تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. اگر اقدامات لازم صورت نگیرد ممکن است افراد دیگری که در این خانه هستند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده است، به‌راحتی در معرض ابتلا به این بیماری قرار گیرند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

آبله‌مرغان عموماً احتیاج به درمان پزشکی ندارد و بعد از کامل شدن دوره بیماری فرد به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. اما در برخی موارد خاص یا بروز هرگونه حساسیت باید به پزشک مراجعه نماید.

برخی از افراد که در پایین اشاره می‌کنیم باید حتماً به‌محض مشاهده اولین نشانه این بیماری با پزشک تماس بگیرند. ازجمله این افراد:

  • زنان حامله؛
  • نوزادان؛
  • افراد بالای سیزده سال؛
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف؛
  • افراد مبتلابه بیماری‌های مزمن ریه یا پوست؛
  • افراد تحت درمان با آستروئید.

اگر آبله‌ مرغان خیلی سریع توسط پزشک تشخیص داده شود، می‌تواند با تجویز واکسن ضدویروسی به پاک‌سازی سریع این ویروس کمک کند.

حتما بخوانید : علت خارش زیر بغل چیست ؟چه بیماری هایی باعث این خارش می شوند؟

علاوه بر این افرادی که در بالا معرفی کردیم، کسانی که علائم شدیدتری نسبت به باقی افراد ایجاد می‌کنند نیز باید به پزشک مراجعه کنند. این علائم عبارت‌اند از:

  • تب شدید یا تب بالای چهار روز؛
  • تراوش چرک از زخم‌ها؛
  • ایجاد مشکلاتی درراه رفتن، تنفس و بیدار شدن؛
  • استفراغ؛
  • گرفتگی گردن؛
  • درد شدید در شکم.

کودکان به‌طورمعمول دو بار واکسن آبله‌ مرغان را تزریق می‌کنند که در بیشتر موارد از ایجاد این بیماری به‌طور دائم جلوگیری می‌کند. اما درصد کمی از این افراد ممکن است  بازهم دچار ابتلا به آبله‌مرغان شوند. اما در این افراد علائم بسیار خفیف‌تر خود را نشان می‌دهند.

خلاصه

آبله‌مرغان در طی یک تا دو هفته به‌طور کامل از بین می‌رود. مدیریت علائم این بیماری در این مدت به ما کمک می‌کند تا بتوانیم راحت‌تر این دوره درمان را سپری کنیم.

همچنین دارو‌هایی برای تسکین خارش و درد ناشی از این بیماری وجود دارد. استفاده از این دارو‌ها برای طی کردن راحت‌تر دوره بیماری لازم است.

اگر پزشک بتواند زود بیماری آبله را تشخیص دهد، با تجویز واکسن می‌تواند به درمان سریع‌تر این بیماری کمک کند. همچنین این واکسن‌ها می‌تواند به افراد از مبتلا شدن به آبله‌مرغان کمک کند.