آناناس ( Pineapple ) یکی از میوه های آبدار استوایی است که تاجی سبز رنگ بر سر دارد. دلیل این که بیشتر مردم طرفدار این میوه هستند، تنها به دلیل خوشمزه و شیرین مزه بودن آن نیست، بلکه به دلایل فواید و مزایای بسیاری است که برای سلامتی انسان دارد ؛ از این رو انتخاب بسیاری از مردم است. در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا با ارائه اطلاعات جامع درباره آناناس ، به خواص ویژه و منحصر به فرد این میوه اشاره کنیم.

شاید از خودتان بپرسید که اناناس گرم است یا سرد؟ باید بگوییم که آناناس طبعی گرم دارد و غنی از انواع آنتی اکسیدان ها، فیبر ، ویتامین A ، ویتامین C، تیامین ، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و فولات است. از جمله مزایای دیگر این میوه می توان به پایین بودن سطح سدیم و چربی موجود در آن اشاره کرد. همین طور میزان کالری این میوه بسیار پایین بوده و دوست افرادی است که علاقه بسیاری به کم کردن وزن دارند.

بیشتر مردم علاقه مند به طعم خام و خوشمزه آن هستند. به همین منظور از این میوه می توانید در تهیه سالاد میوه، کباب های میوه ای، خوراکی های استر فرای [استیر فرای یک تکنیک آشپزی چینی است که در آن مواد اولیه جهت تهیه غذا ابتدا به تکه های کوچک تکه می شوند و سپس در روغن داغ سرخ می شوند]، سالسا و پیتزا هاوایی استفاده کنید یا این که همان طور خام به صورت میان وعده استفاده کنید. علاوه بر این آب آناناس هم گزینه مناسبی است.

خواص و فواید آناناس برای سلامتی

1. آناناس و تقویت گوارش غذا

این میوه یکی از میوه هایی است که برای تقویت سیستم گوارش بدن ضروری بوده و همین طور به واسطه داشتن خواص آرامش بخش اش، روده باریک و معده را آرام می کند. این میوه دارای فیبر انحلال پذیر و انحلال ناپذیر است و به آنزیم بروملین [بروملین نوعی آنزیم موجود در آب آناناس و تاج آن است] نیز مجهز شده است. این آنزیم در شکستن پروتئین و تقویت دستگاه گوارش نقشی اساسی دارد.

فواید آناناس

آناناس بهترین گزینه برای بهبود عفونت های روده ایمی باشد . علاوه بر این، آب آناناس همانند یک ملین طبیعی عمل کرده و به مبارزه با یبوست می رود.

مصرف این میوه در میان وعده های اصلی برای تقویت سیستم گوارش کاربردی است. هرگز در مصرف این میوه زیاده روی نکنید زیرا احتمال بروز ناراحتی های معده ای و روده ای نیز وجود دارد.

2. آناناس و تقویت سیستم ایمنی بدن

همان طور که در قسمت اول گفتیم، آناناس حاوی ویتامین C است؛ سیستم ایمنی بدن هم برای این که بتواند فعالیت های خود را به درستی ادامه دهد، به این ویتامین نیازمند است.ویتامین C به کمک سیستم ایمنی بدن رفته و اجازه نفوذ ویروس ها به دستگاه های اصلی را نداده و مقاومت بدن را در برابر سرما خوردگی، آنفولانزا ، عفونت های گوش و سایر عفونت های مهم های مهم حفظ کرده و بیشتر می کند.

یکی دیگر از وظایف ویتامین C، محافظت از سلول های بدن در برابر تاثیرات امواج آزاد است. تجمع امواج رادیکال برای بدن بسیار خطرناک بوده و باعث مسدود شدن شریان های خون می شود و مشکلات روده ای و معده ای، که علت اصلی مشکلات قلبی عروقی است، نیز می شود.

3. آناناس بهبود حالت مریضی صبحگاهی

با توجه به تحقیقاتی که درمورد خواص آناناس صورت گرفته است، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خوردن این میوه به صورت ناشتا، از حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی جلوگیری می کند. البته در برخی دیگر از تحقیقات نیز به این مورد اشاره شده بود که نوشیدن آب آناناس در روند بهبود حالت مریضی صبحگاهی موثر است.

از آن جایی که این میوه غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی، علی الخصوص ویتامین B6 است، در روند بهبود حالت تهوع، مخصوصا تهوع ناشی از بارداری ، تاثیر بسزایی دارد.

اگر حالت مریضی صبحگاهی شما را هم آزار می دهد، صبح و به صورت ناشتا ، یک ظرف پز از تکه های آناناس یا نوشیدنی آن را نوش جان کنید.

4. آناناس و کاهش وزن

آناناس یکی از میوه های موثر در کم کردن وزن است ؛ در عین حال که این میوه سریعا شکم را پر می کند، مقدار کالری آن بسیار کم و حتی ناچیز است. نصف فنجان تکه های این میوه حاوی کمتر از 60 کالری است. مقدار آب موجود در این میوه بسیار زیاد بوده و غنی از فیبر است. به همین دلیل است که می گوییم خوردن آناناس باعث می شود که فرد مدت طولانی احساس سیری کند.

چندین تکه از آناناس را 15 تا 20 دقیقه قبل از هر وعده غذایی اصلی میل کنید. تا زمانی که به نتایج مورد نظرتان برسید، این روند را ادامه دهید.

5. آناناس و پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا

زمانی که فرد به طور منظم میوه آناناس را مصرف کند، به نتابج خیره کننده ای دست می یابد؛ خطر ابتلا به فشار خون بالا بسیار کمتر می شود. دو ویژگی زیاد بودن مقدار پتاسیم و کم بودن مقدار سدیم است که در این امر دخیل است.

آب آناناس

یک پیمانه آناناس حاوی 1 میلی گرم سدیم و 195 میلی گرم پتاسیم است. هر چقدر که میزان پتاسیم بدن بیشتر باشد، فشار خون کمتر خواهد بود؛ در حالی که مقدار بالای سدیم با خطر ابتلا به فشار خون بالا رابطه مستقیم دارد.

6. آناناس و مبارزه با التهاب

یکی از آنزیم های موجود در آناناس، بروملین است. این آنزیم مانند یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند. بروملین به راحتی می تواند التهاب همراه با ورم زانو ، رگ به رگ شدگی، سفت شدن و صدمات اندک وارد شده به عضلات را از بین ببرد و خون مردگی ایجاد شده را کمتر کند. علاوه بر این، آناناس به تسکین دادن ورم مفاصل و پا ها در بارداری و همین طور درد و التهاب ناشی از نقرس، کمک زیادی کند.

همواره توصیه می کنیم که این میوه را در رژیم غذایی خود جای دهید. با این وجود علاوه بر این میوه، می توان مکمل های حاوی بروملین را هم تهیه و مصرف کنید. البته قبل از مصرف آن ها بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

7. آناناس و تقویت چشم

آناناس به عنوان یکی از منابع غنی از ویتامین A شناخته شده و برای سلامت چشم مفید می باشد و در عین حال اجازه بروز تباهی لکه زرد و قرمزی چشم را نمی دهد. تباهی لکه زرد یک بیماری شایع در میان بزرگسالان است که در نتیجه آن، فرد قدرت بینایی خود را از دست می دهد.

به یکی از تحقیقاتی در این باره صورت گرفته است توجه کنید؛ مصرف 3 یا 4 وعده این میوه به صورت روزانه، تا 36 درصد خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد را در مقایسه با کسانی که روزانه آناناس را در کمتر از 1.5 وعده خود استفاده می کنند، بسیار کمتر می کند.

8. آناناس و سلامت استخوان ها

آناناس یک منبع غنی از ماده معدنی منیزیم می باشد. وجود منیزیم تضمین کننده سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان است. مسلما زمانی که مقدار منیزیم موجود در بدن کم باشد، استخوان ها بد فرم شده و ضعف استخوانی منجر به تراکم استخوانی و اوستیوپروسس [در این بیماری استخوان های فرد ضعیف شده و به راحتی می شکند] می شود.

درمان پوکی استخوان

منیزیم موجود در این میوه از بدن در برابر امواج آزاد محافظت می کند و روند پیری را به تاخیر انداخته و از بیماری های مزمن، من جمله سرطان، جلوگیری می کند. هر پیمانه از این میوه تازه معادل 75 درصد از منیزیم روزانه فرد را تامین می کند.

9. آناناس و درخشندگی پوست

یکی از ویژگی های برتر آناناس ، وجود ویتامین C در آن است. ویتامین C به درخشندگی و داشتن پوستی صاف و هموار ، کمک می کند و نیز بافت های آسیب دیده را ترمیم کرده و پوست را شفاف و درخشان می کند. از دیگر ویزگی های این میوه می توان به وجود برخی از آنزیم های منحصر به فرد در آن اشاره کرد. این آنزیم ها، حالت ارتجایی پوست را تقویت کرده و سلول های مرده را نابود می کنند. از آن جایی که آناناس غنی از انواع آنتی اکسیدان های ضروری است، روند پیری را به حالت معکوس در می آورد.

خواص آناناس برای پوست

بنابراین بهتر است که جایگاهی ویژه در رژیم غذایی تان را به آناناس اختصاص دهید. از این میوه در تهیه انواع ماسک های خانگی استفاده کنید. یکی از راه هایی که می توان از آناناس به راحتی برای درخشندگی پوست استفاده کرد، این است که آن را اسلایس اسلایس کرده و روی پوست تان قرار دهید. بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه صورت خود را بشویید.

10. آناناس و سلامت عمومی بدن

وجود منابع غنی از ویتامین C در آناناس، در پیشگیری از ایجاد ساختارهای پلاگ در دندان کمک کرده و در نتیجه خطر بیماری های لثه ( خونریزی لثه ) را به طور قابل توجهی کمتر می کند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف آناناس با خطر ابتلا به بیماری های لثه و دندان رابطه مستقیم دارد.

وجود بروملین در آناناس مانند یک لکه بر طبیعی عمل کرده و تمامی لکه های روی دندان را از بین می برد. علاوه بر این، به سفید شدن و درخشندگی دندان هم کمک می کند.

البته اینطور به نظر می رسد که میوه های دارای خواص اسیدی، مانند آناناس، باعث نرم شدن میناهای دندان می شوند و سلامت دندان ها را با خطرات جدی روبرو می کنند. بنابراین شدیدا توصبه می کنیم که بعد از خوردن تکه های آناناس یا آب آناناس، دهان خود را به خوبی با آب بشویید.

توصیه می کنیم که به جای خرید آناناس های بسته بندی شده، آناناس های تازه را انتخاب کنید؛ زیرا مدل های کنسرو شده این میوه شدیدا شیرین می باشند و برای سلامت عمومی بدن و دندان ها بسیار مضر هستند.

آناناس

در این مقاله از سایت دکتر چک سعی کردیم تا به 10 مورد از برترین خواص میوه آناناس اشاره کنیم. این میوه استوایی خواص بسیاری برای بدن داشته و همواره باید جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی هر فرد داشته باشد. البته هرگز نباید در خوردن این میوه زیاده روی کرد.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه فرمایید :

خواص انار برای سلامت قلب ، فشار خون ، دیابت ، تقویت حافظه و سرطان
دوپامین چیست؟ ۱۰ ماده ای که باعث افزایش دوپامین در مغز می شود
۹ ماده غذایی خوشمزه ای که در مقابله با میگرن به شما کمک می کنند

 

منبع