10ماده غذایی مفید برای بهبود عملکرد قلب تان

آیا می دانید بیشتر مرگ و میرها به علت بیماری های قلبی رخ می دهند ؟ بیماری‌های قلبی عروقی در عملکرد رگ های خونی، شریان ها و دیگر موارد اختلال ایجاد می کنند. علت اصلی مرگ و میر در کشور، بیماری قلبی است که پیر و جوان به آن دچار می‌شوند و از هر 4 مرگ،یکی از آنها به دلیل بیماری قلبی رخ می دهد.

بیماری های قلبی با بیماری آترواسکلروز ارتباط دارند، و این بیماری باعث انقباض دیواره های رگ های خونی شده و جریان خون کاهش پیدا می کند. وجود اختلال در جریان خون می تواند علت بروز  بیماری های قلبی باشد. این اختلال در جریان خون به علت حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و بیماری های عروق کرونر و چندین بیماری دیگر ایجاد می شود.

غذاهای سالم برای درمان بیماری های قلبی

غذاهایی که میخورید ممکن است به سلامت شما کمک کنند یا باعث ایجاد بیماری قلبی در شما شوند.رژیم غذایی مناسب داشته باشید،  و غذاهایی را مصرف کنید که حاوی ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان ها، فیبر، چربی های مفید، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.این نوع رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در این مقاله از دکتر چک فهرستی از 10 غذای مناسب آورده شده است که برای قلب تان مفید است.

1-ماهی سالمون

ماهی سالمون، حاوی امگا 3است. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث کاهش فشار خون، کاهش سطح تری گلیسیرید و سرکوب التهاب شوند.این چربی های سالم خطر ابتلا به« آریتمی های کشنده »را کاهش می‌دهند و همچنین باعث پایین آمدن فشار خون بالا می‌شوند.

انجمن قلب آمریکا، مصرف روزانه دو وعده ماهی را توصیه می کند تا خطر ابتلا به حمله قلبی را تا یک سوم کاهش دهید.

شما می توانید ماهی کبابی یا پخته شده مصرف کنید و حتی آن را در ماکارونی، سوپ یا سالاد بریزید. استفاده از ماهی هایی مثل ماهی خال خالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین می تواند برای سلامت قلب و بیماری های قلبی مفید باشد.

ماهی سالمون مفید برای بیماری های قلبی

2-نوشیدنی های قرمز بنوشید

نوشیدنی میوه های قرمز حاوی ترکیباتی به نام پلی فنول است که باعث افزایش سطح چربی خون می شود. عملکرد آنتی اکسیدانی« رسوراترول »از دیواره های رگ های خونی محافظت می کند و برای سلامت قلب تان پرفایده است.

3-زغال اخته مصرف کنید

زغال اخته حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها، مانند بتاکاروتن و لوتئین، آنتوسیانین، اسید الاجیک (پلی فنول) و ویتامین C است که چربی را کاهش می دهد.

مصرف آن، فشار خون را تنظیم می کند. مصرف حداقل یک وعده آب زغال اخته در هفته، باعث کاهش ده درصدی ابتلا به بیماری فشار خون می شود.

زغال اخته تازه یا خشک را می توانید به غلات، پنکیک یا ماست اضافه کنید. علاوه بر آن ،توت فرنگی و تمشک هم برای سلامت قلب مفید هستند.

زغال اخته

4-یک مشت گردو مصرف کنید

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا3 ، ویتامین A ، منیزیم، فولات، فیبر، و چربی های اشباع نشده می باشد. گیاهی است که در سلامت قلب و عروق نقش دارند.مصرف تعداد کمی گردو کلسترول و التهاب دیواره رگ های خونی را کاهش می‌دهد.

گردو را به عنوان میان وعده مصرف کنید. همچنین می توانید آن را به شیرینی ها، کیک ها، کلوچه ها، شکلات ها و سالادها اضافه کنید.

گردو

5-بلغور جو دوسر بخورید

جو دوسر، حاوی فیبر است که می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند. جو دو سر، میزان کلسترول بد را کنترل کرده و به پاکسازی عروق قلب کمک می کند.جو، به علت اینکه قند پایینی دارد به تنظیم قند خون هم کمک می کند.

شما می توانید، روزانه یک کاسه از آن و در طول روز هم  تنقلات حاوی آن را مصرف کنید. در تهیه شیرینی ها و پنکیک ها، از آرد جو دو سر و از بلغور آن  به صورت غیر فرآوری شده استفاده کنید.

بلغور

6-شکلات تلخ زیاد مصرف کنید

شکلات تلخ باعث کاهش انواع بیماریهای قلبی و عروقی می شود. غلظت بالای کاکائو در شکلات‌های تلخ ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند و عملکرد قلب تان را بهبود ببخشد.

«فلاوانول» موجود در شکلات تلخ(حاوی حداقل 70٪ و80٪ کاکائو)، روند جریان خون را بهبود بخشیده و مانع آسیب به رادیکال های آزاد  و افزایش کلسترول بد می‌شود.

مصرف روزانه یک تکه شکلات تلخ میتواند پرفایده و درمان مناسبی برای بیماری های قلبی باشد.

7- از روغن زیتون استفاده کنید

روغن زیتون ، حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول ها و همچنین چربی های اشباع نشده است که برای قلب سودمند است.در مقایسه با روغن های گیاهی دیگر، حاوی کلسترول است که یک چربی مفید محسوب می شود.

مصرف منظم روغن زیتون می تواند به کاهش سطح کلسترول و محافظت از رگ های خونی کمک کند. از این روغن در تهیه ی سالاد ، سبزیجات بخارپز، سوپ و نان استفاده کنید.

8-پرتقال مصرف کنید

پرتقال منبع عالی ویتامین C است که نقش مهمی در محافظت از قلب دارد.علاوه بر این، پرتقال حاوی بتا کاروتن، لوتئین، فلاون ها، پتاسیم، فولات و فیبر است که به تنظیم فشار خون بالا، بهبود عملکرد رگ های خونی و کاهش التهاب رگ ها کمک می‌کند.

  • یک پرتقال بخورید یا آب آن را بگیرید.
  • شما می توانید صبحانه یا به عنوان یک میان وعده سالم بعد از صبحانه یک پرتقال میل کنید.

مصرف پرتقال مفید برای بیماری های قلبی

9-سلامت قلب تان را با مصرف لوبیا سیاه تضمین کنید

لوبیا سیاه حاوی ترکیبات مغذی از جمله ویتامین های نیاسین، منیزیم، اسیدهای چرب امگا3، کلسیم و فیبر است که می توانند به کاهش کلسترول ، چربی و قند خون کمک کنند.

لوبیا سیاه حاوی پروتئین است، متخصصان بهداشت توصیه می کنند که هفته ای 4عدد یا بیشتر از دانه های لوبیا سیاه استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما کمتر شود.

  • آن را به سوپ ها و سالادهای خود اضافه کنید تا غذایتان مقوی شود. یا می‌توانید در ظرفی جدا از غذای اصلی سرو کنید.

10-از دانه های چیا در پخت و پز بهره ببرید

دانه های چیا یک منبع تغذیه محسوب می شوند. این دانه‌ها با داشتن اسیدهای چرب امگا 3 فشار خون را تنظیم کرده و سطح تری گلیسیرید را کاهش می‌دهند.

فقط مصرف یک قاشق غذاخوری دانه چیا، باعث کاهش خطر ابتلا به آریتمی، کاهش کلسترول بد و کاهش پلاکت می شود.این دانه ها فواید زیاد و کالری کمی دارند.

دانه های چیا را هم می توانید جداگانه بخورید یا با سالاد و ماست مخلوط کرده و یا در اسموتی یا سوپ بریزید.

حمله و ایست قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که لخته خون جلوی ورود خون به قلب را می گیرد و باعث عدم دریافت اکسیژن به ماهیچه های قلب و بروز حمله ی قلبی می‌شود.

ایست قلبی زمانی رخ می دهد که قلب نمی تواند خون را به خوبی پمپاژ کند. به همین علت، اکسیژن به اندازه کافی تامین نمی شود. و این می تواند باعث تنگی نفس و عدم هوشیاری شود. در چنین حالتی، بیمار باید فورا احیای قلبی ریوی، دریافت کند.

نقش رژیم غذایی در سلامت قلب

بیماری های قلبی به علت کلسترول بالا رخ می دهند. رژیم غذایی می‌تواند بر سلامت قلب تاثیر داشته باشد. اگر به طور منظم ورزش کنید و از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید، مانع بروز بیماری های قلبی  می شوید. این رژیم غذایی با علائم زیر همراه است:

  • کاهش کلسترول بد؛
  • حفظ میزان کلسترول خوب؛
  • کاهش سطح تری گلیسیرید؛
  • کاهش فشار خون؛
  • جلوگیری از لخته شدن خون؛
  • کاهش مصرف نمک و چربی های مضر برای داشتن قلبی سالم.

اگر چه شما نسبت به اینکه چه غذایی برای قلب تان سودمند یا مضر است، کنجکاو هستید، باید بدانید بین سلامت قلب تان و غذایی که مصرف می کنید رابطه ی تنگاتنگی وجود دارد.

بهترین کار این است که یک رژیم غذایی سالم و ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید تا سالم باشید.انتخاب شیوه زندگی و مواد غذایی مناسب می تواند تا 70 درصد جلوی بیماری های قلبی را بگیرد.

خطرهای مرتبط با بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی در وهله ی اول به دلیل سن، سابقه خانوادگی و الگوهای زندگی شما ایجاد می شوند. دلایل مختلفی از جمله سبک زندگی، استرس و سابقه خانوادگی می توانند باعث ایجاد بیماری فشار خون و مشکلات قلبی شوند.

فشار خون بالا، استعمال دخانیات، الکل و کلسترول خون بالا در 47٪ از افراد باعث بروز بیماری می شود.

به همین علت، تغییر در سبک زندگی و الگوهای غذایی شما می تواند بروز بیماری قلبی را کاهش دهد.

نکات اضافی

  • ورزش کنید. ورزش کردن می تواند به شما در کنترل قند خون و فشار خون کمک کند.
  • تناسب اندام داشته باشید تا از بیماری های قلبی عروقی ناشی از چاقی جلوگیری کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • مصرف الکل را به حداقل برسانید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • یک فنجان چای سبز را در رژیم خود بگنجانید.
  • برای آگاهی از سلامتی خود تحت معاینه پزشکی منظم قرار بگیرید.

نتیجه گیری

به علت رژیم غذایی نامناسب و سبک نادرست زندگی، بیماری های قلبی نوعی تهدید برای ما محسوب می شوند.ورزش کردن و رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در مدیریت فشار خون، کلسترول و قند خون و بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

یک برنامه ی غذایی سالم داشته باشید تا قلب تان عملکرد مناسبی داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا کند.

این مطلب توسط دکتر خوش سیرت مطالعه و تایید شد.


مطالب زیر را حتما بخوانید :

علت بی حسی دست ها چیست ؟ چگونه درمان می شود ؟
10 ماده ی غذایی برای کاهش اشتها و داشتن وزن مناسب
چرا بعد از یک خواب کافی هنوز هم احساس خستگی می‌کنید

 

منبع