اگر کمی تامل کنید، متوجه می‌شوید که خون وظیفه مهمی بر عهده دارد، و وظیفه خون این است که اندام های بدن تان را تا پایان عمر ، فعال نگه دارد.اگر در بدن تان خون کافی وجود نداشته باشد، زود بیمار می‌شوید. بعضی از این بیماری ها می توانند خطرناک باشند.گاهی اوقات،وقتی که شما صدمه دیدید، لخته خونی در بدنتان ایجاد می شود که مانع هدر رفتن خون بیشتر می شود. با این حال، همه لخته های خونی خوب نیستند. بیشتر اوقات ممکن است لخته خون در اعماق رگ های شما (بخصوص رگ های پاها) ایجاد شود و هیچ ارتباطی با آسیب دیدگی یا بریدگی نداشته باشد. این بیماری به عنوان «ترومبوز ورید عمقی» شناخته می‌شود . با دکتر چک همراه باشید تا بیشتر در مورد این بیماری را توضیح دهیم .

اینفوگرافیک ترومبوز ورید

اینفوگرافیک ترومبوز ورید

ترومبوز ورید عمقی

عوامل زیادی در ایجاد بیماری ترومبوز ورید عمقی دخالت دارند. بیشترین علت این بیماری، استعمال دخانیات، چاقی، بارداری، بیماری های قلبی و ریه، سرطان (به ویژه سرطان مغز، استخوان، لوزالمعده، تخمدان ها و لنفوم ها)، شیمی درمانی، هورمون درمانی (مانند استفاده از قرص های ضد بارداری) و بیماری التهابی ( مانند آرتریت روماتوئید )است.

یکی از عوامل اصلی ایجاد ترومبوز ورید عمقی، تحرک نداشتن است.  مثلا پس از انجام جراحی یا رویداد حادثه ای باعث می شود شما دیگر نتوانید به راحتی حرکت کنید و همین منجر به ابتلا این بیماری می‌شود.

ژنتیک، در تعیین اینکه شما به این بیماری مبتلا خواهید شد یا خیر، نقش مهمی دارد. با این وجود، گاهی اوقات، این بیماری بدون هیچ دلیل خاصی بروز می‌دهد.

ترومبوز ورید عمقی می تواند خطرناک باشد، لخته های خون از هم جدا و وارد ریه ها شده و جریان خون را مسدود کنند.لخته خون در ریه ها« آمبولی ریه »نامیده می شود. و بیماری خطرناکی به حساب می آید. براساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه بین 60،000 تا 100،000 افراد به بیماری ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه مبتلا می شوند.

هرچند، ترومبوز ورید عمقی تا حد زیادی علامت ندارد، اما در عده ای از افراد علائمی ایجاد می کند که بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید. آشنایی با این علائم می تواند جلوی بروز این بیماری و حتی مرگ ناشی از آن را بگیرد. ممکن است شما به این فکر کنید که   تشخیص علائم این بیماری آسان نیستند.

اگر علائمی دارید که مشابه علائم این بیماری است، ممکن است نیاز باشد که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه های لخته خون غیرطبیعی

در اینجا 10مورد از علائم لخته خون غیر طبیعی آورده شده که عبارتند از :

1-تورم

تورم، به خصوص در ناحیه پا اتفاق می افتد که به آن «ورم پا» گفته می‌شود و یکی از علائم اصلی بیماری ترومبوز ورید عمقی است. در ظاهر پایتان ممکن است متوجه تغییری شده باشید. یا در هنگام ایستادن و راه رفتن احساس کنید که خون در پای شما جمع شده است.هرچند، تورم پا می تواند به دلایل دیگری اتفاق بیفتد، وقتی با علائم دیگر بیماری ترومبوز ورید عمقی همراه است، باید مراقبت های پزشکی مناسب را در پیش بگیرید.

براساس تحقیقی که در سال 2009 در مجله اروپایی زنان و زایمان انجام شد، ورم پا یکی از علت های اصلی این بیماری است.به همین دلیل، تورم غیر طبیعی پاها می تواند نشان دهنده ی وجود لخته خون باشد.

خون

2-درد و حساسیت

در بیماری ترومبوز ورید عمقی، تورم ممکن است همراه با درد و یا بدون درد باشد ،اما درد پا می تواند یکی از علت های این بیماری باشد.

بر اساس تحقیقی که در سال 2000 منتشر شده، درد و بی حسی پا، یکی از علائم بیماری ترومبوز ورید عمقی است.شما ممکن است به دلایل مختلف درد و حساسیت شدید و سوزش پا را تجربه کرده و حتی این درد را در هر قسمت از پا احساس کنید.با این وجود، در این بیماری درد پا می تواند در ناحیه عضلات ران باشد.حدود 50 تا 75 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری درد پا دارند. این بیماران احتمالاً بیشترین درد را هنگام پیاده روی احساس می کنند؛ چون پیاده روی باعث می شود که به لخته خون فشار وارد شود.این افراد، وقتی استراحت می کنند متوجه  می شوند که درد پاهایشان فروکش کرده، و احتمالاً وقتی دوباره شروع به راه رفتن می کنند، این درد را تجربه می کنند.

اگر موقع راه رفتن متوجه این درد شدید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید ماهیچه های پاهایتان را فشار داده تا ببینید دردی احساس می کنید یا خیر.

بیمار مبتلا به بیماری ترومبوز ورید عمقی، اگر پای خود را به صورت مستقیم بلند کند و انگشتان پا را با دست به سمت خود بکشد. درد را احساس می کند.معمولا، این درد موقع نشستن یا دراز کشیدن بروز نمی‌دهد؛ مگر اینکه لخته پیشرفت کرده باشد.

3- گرمای غیرمعمولی

فردی که لخته خون در پای خود دارد ، ممکن است در منطقه ای که لخته ایجاد شده، گرمای غیر طبیعی را حس کند. این علامت معمولاً با علائم دیگری مثل تورم و درد همراه است .هر بار که بعد از پیاده روی، درد احساس کردید و دیگر نتوانستید راه بروید و به اجبار نشستید، دست تان را روی قسمتی که درد می کند، بزارید. اگر این ناحیه، گرم بود باید به پزشک مراجعه کنید.

4-تغییر رنگ پوست

اگر به بیماری ترومبوز ورید عمقی مبتلا هستید ، متوجه تغییر رنگ در پایتان می شوید که به آبی یا قرمز می ماند و نشان دهنده لخته خون در آن قسمت است !

ترومبوز ورید عمقی پا

چون لخته خون در واقع یک نوع آسیب به رگ محسوب می شود ، باعث التهاب رگ و تغییر رنگ پوست می شود. این قسمت از پوست ممکن است پوسته پوسته یا بیش از حد خشک شده و خارش داشته باشد.اگر این اتفاق رخ داد، به شما توصیه می شود که این ناحیه را نخارانید، چون این کار باعث تشدید لخته خون می شود.قسمتی که تغییر رنگ دارد، ممکن است متورم، دارای درد زیاد، و گرم باشد. به همین علت، باید بدانید که تغییر رنگ پوست می تواند با این علائم نیز همراه باشد .

5-ضعف

ممکن است در چهار سر ران خود ( وسط ران) احساس ضعف کنید و گاهی اوقات احساس کنید که نمی توانید روی پاهایتان راه بروید.این احساس ضعف می تواند با احساس سرگیجه و ضعف همراه باشد. این درد، پس از استراحت و مصرف مایعات برطرف می شود.

ضعف، یکی از اصلی ترین علائم بیماری ترومبوز ورید عمقی نیست، اما در بسیاری از بیماران رخ می دهد و بنابراین بهتر است که به این علائم توجه کنید.علائم ذکر شده، این مسئله را نشان می دهد که در پای شما هنوز هم لخته خون وجود دارد و برطرف نشده است.

علائم زیر، علائمی است که وقتی بیماری ترومبوز ورید عمقی به مراحل پیشرفته رسید و بیماری آمبولی ریوی در حال شکل گیری است با آنها روبرو می شوید، در این مرحله، لخته ی خون به ریه ها می رسد و جریان خون را مسدود می‌کند.همان طور که ذکر شد؛ آمبولی ریوی، یک بیماری خطرناک است.

6-تب

تب میتواند یکی از علائم پیشرفت این بیماری باشد.طبق تحقیق انجام شده که در سال2011 در مجله مربوط به ترومبوز منتشر شده، تب علامت رایج این بیماری است و ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد.

بیشتر اوقات، این علامت نشان دهنده ی این است که لخته خون وارد ریه های شما شده و در آنجا قرار گرفته است. به همین دلیل تب، باعث بروز بیماری آمبولی ریه می شود.

7-تنگی نفس

تنگی نفس، یکی از علائم نگران کننده بیماری ترومبوز ورید عمقی و بیماری آمبولی ریوی است. تنگی نفس نشان می دهد لخته خون وارد ریه های شما شده و جلوی عبور جریان خون در رگ ها و ریه های شما را گرفته است و به همین علت در تنفس خود با مشکل مواجه می‌شوید. همچنین، تنفس شما ممکن است تند باشد.

براساس یک تحقیق که سال 2007 در مجله ی پزشکی آمریکا منتشر شده است، تنگی نفس، رایج ترین علامت بیماری آمبولی ریوی است.

 

تنگی نفس

8-درد قفسه سینه

وقتی ریه های شما  به علت وجود لخته خون، با مشکل مواجه شد،  هنگام تنفس فشار زیادی را تحمل می کنید و همین فشار باعث درد شدید در قفسه سینه شما می شود.

طبق تحقیقات انجام شده درسال2013 در مجله ی مرتبط با قلب و عروق،بیماران مبتلا به بیماری ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی، ممکن است در قفسه ی سینه درد را تجربه کنند.

درد قفسه سینه

9-سرفه

سرفه در بیماری ترومبوز ورید عروقی و آمبولی ریوی با تنگی نفس همراه است.سرفه، نشان دهنده ی این مسئله است که لخته ی خون وارد ریه شده و تنفس را با مشکل مواجه کرده و اگر سرفه ها تداوم داشته باشند، مشکل تنگی نفس شدید خواهید داشت.

چنین سرفه هایی ممکن است همراه خون باشد.

سرفه

10-تعرق بیش از حد

علاوه بر علائمی که ذکر شد، فرد مبتلا به بیماری ترومبوز ورید عمقی و آمبولی حاد، ممکن است تعرق بیش از حد هم داشته باشد. با گذشت زمان می توانید این علائم را حس کنید.

براساس یک تحقیق که در سال 2015در رابطه با ریه صورت گرفت،  در بیماران مبتلا به آمبولی ریوی، تعرق شبانه، علامت رایجی است و می تواند به تشخیص بیماری در مراحل اولیه کمک کند.

لخته خون در پا نه تنها می تواند وارد ریه ها بلکه وارد قلب و مغز هم می شود، در نتیجه حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد.

پس، هر زمان متوجه این علائم شدید، بهتر است بیماری خود را به درستی تشخیص دهید.

تعرق بیش از حد


مطالب مرتبط را حتما مطالعه فرمایید :

درمان قطعی واریس پا با انجام این 6 راهکار خانگی
درمان خانگی آبسه دندان و عفونت با 10 خوراکی موجود در خانه
درمان خانگی خشکی چشم – علت – علائم و پیشگیری

 

منبع