براساس مطالعه ای که توسط انجمن قلب آمریکایی صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانه یک آووکادو نه تنها برای قلب مفید است بلکه میزان کلسترول بد یا LDL را نیز کم می کند. در ادامه با دکتر چک همراه باشید…

آووکادو و کلسترول

کلسترول نوعی چربی است که توسط بدن تولید می شود و وجود آن برای سلامت انسان ضروری است. اما زمانی که میزان آن زیاد شود، که اغلب داشتن یک رژیم غذایی ناسالم عامل آن است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را زیاد می کند. علاوه بر این، اضافه وزن نیز خطر تولید این نوع چربی را بالا می برد.

آووکادو یک منبع غنی از چربی های چند اشباع نشده می باشد که اگر در مصرف آن زیاده روی نشود، برای سلامت انسان خوب است. غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، ترکیب هایی که مانع از جذب کلسترول در بدن می شوند (که با نام فیتوسترول ها شناخته می شوند) و همین طور آنتی اکسیدان هایی است که نقشی کلیدی در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی دارند (که به آن ها پلی فنول ها گفته می شود).

جزییات مطالعات

در مطالعه ای که انجام شد، دانشمندان اسیدهای چرب اشباع شده را با اسیدهای چرب اشباع نشده در آووکادو در یک رژیم غذایی متعادل آمریکایی جایگزین کردند.

در این مطالعه تعداد 45 زن و مرد با سنین 21 تا 70 سال حضور داشتند که همگی یا اضافه وزن داشتند یا دچار چاقی مفرط بودند. سپس سه نوع رژیم غذایی مختلف که کلسترول را کاهش می دادند، به آن ها داده شد:

  • رژیم غذایی با میزان چربی اندک بدون آووکادو
  • رژیم غذایی با میزان چربی متوسط بدون آووکادو
  • رژیم غذایی با میزان چربی متوسط همراه با مصرف روزانه یک عدد آووکادو .

هر کدام از شرکت کنندگان برای مدت 5 هفته از رژیم های غذایی داده شده پیروی کردند.

در این مطالعات از نوع آواکادو هاس استفاده شد؛ پوستی سبز رنگ دارند.

نتایج به دست آمده

میزان کلسترول بد در بدن افرادی که یک رژیم غذایی با میزان چربی متوسط داشتند و به صورت روزانه آووکادو مصرف می کردند کمتر از میزان کلسترول در بدن افرادی بود که همان رژیم غذایی اما بدون آووکادو یا با میزان چربی اندک را داشتند، بود.

در مقایسه با میزان استاندارد در رژیم غذایی متعادل آمریکایی، میزان کلسترول بد در بدن افرادی که رژیم غذایی سوم را مصرف کرده بودند، به مقدار 13.5 کمتر بود. در رژیم غذایی نوع دوم نیز به مقدار 8.3 و در رژیم غذایی سوم نیز به مقدار 7.4 کمتر بود؛ البته نتایج به دست آمده پس از پیروی از رژیم غذایی سوم قابل توجه تر بود.

علاوه بر این، میزان کلسترول جامع و تری گلیسیریدها نیز در بدن این افراد کمتر بود. تری گلیسیرید نوعی چربی موجود در خون است که برای تامین انرژی بدن استفاده می شود.

وزن هیچ کدام از افراد شرکت کننده در این مطالعه کم نشده بود.

در نتیجه انجام این مطالعه مشخص شد که مصرف آووکادو خطر ابتلا به سرطان، بیماری شریان اکلیلی، سکته را کاهش داده و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند. با وجود این که آواکادو مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد اما نباید در مصرف ان زیاده روی کرد.

میزان کالری موجود در یک آواکادو با اندازه متوسط میان 200 تا 300 می باشد که بیشتر از میزان کالری موجود در بیشتر میوه ها و سبزیجات می باشد؛ بنابراین، زیاده روی در مصرف آن به منزله افزایش وزن می باشد.