در مطالعاتی که به تازگی انجام شده است، معلوم شد که خوردن شکلات برای قلب مفید است و حتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

علت تاثیر شکلات در این زمینه این است که فلاونوئیدهای موجود در شکلات دارای خواص آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب های امواج رادیکال محافظت کرده و حتی از این آسیب ها پیشگیری می کنند؛ تاثیر این آنتی اکسیدان ها علی الخصوص در داخلی ترین شریان های قلبی نیز پر رنگ تر می شود.

علاوه بر این، شکلات در پیشگیری از شکل گیری پلاگ ها در شریان ها و اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL نیز تاثیر بسزایی دارد. افزایش میزان کلسترول بد در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه است.

فلاونول ها از اصلی ترین انواع فلاونوئید هستند که در شکلات و کاکائو یافت می شوند و به دلیل برخورداری از خواص آنتی اکسیدان، تاثیر بسزایی در سلامت قلبی عروقی دارند. از جمله فواید این مواد می توان به پایین آوردن فشار خون، افزایش جریان خون به سمت قلب و مغز اشاره کرد و همچنین، میزان چسبندگی پلاکت ها را کم کرده و خطر لخته شدن خون را نیز پایین می آورد. علاوه بر شکلات، فلاونول ها در مواد خوراکی دیگر اعم از سیب، قره قاط، پیاز، چای و شراب قرمز نیز یافت می شوند.

طرف مقابل قضیه ( خوردن شکلات برای قلب )

اگر از فواید بالقوه فلاونول ها چشم پوشی کنیم، متوجه می شویم که شکلات معایبی نیز دارد. زمانی که شکلات در فرایند تولید قرار می گیرد، کیفیت مواد شیمیایی موجود در آن کم می شود. زمانی که در تهیه شیر شکلات استفاده می شود، ترکیبات شکلات جامد شده و از این رو مواد آنتی اکسیدان موجود در آن کم می شوند. از آن جایی که میزان قند شکلات زیاد است، کالری زیادی دارد و مصرف زیاد آن موجب اضافه وزن می شود.

آیا شکلات چربی دارد؟

بله. منشا چربی موجود در شکلات، کره کاکائو است که علاوه بر داشتن ذرات چربی تک اشباع نشده، به واسطه داشتن چربی های اشباع شده باعث بالا رفتن کلسترول بد و ابتلا به بیماری های قلبی می شود. اما اگر شکلات تلخ را انتخاب کنید، تا حدودی از مزایای این مواد برخوردار خواهید شد. شکلات تلخ 70 تا 85 درصد از منبع سرشار از مواد آنتی اکسیدان و مواد مغذی شناخته می شود. علاوه بر این، در شکلات تلخ تنها ذرات چربی غیراشباع وجود دارد. یکی دیگر از انواع شکلات که فواید بسیاری دارید، شکلات خالص است که نه قند دارد و نه چربی. در تهیه اسموتی و همراه با ماست یا جو دوسر نیز می توان از آن استفاده کرد.

سخن آخر

با وجود این که کاکائو دارای مزایای زیادی است و تاثیرات آنتی اکسیدانی ناشی از فلاونول ها برای قلب و عروق مفید است، اما نباید از جنبه های منفی شکلات یعنی بالا بودن میزان کالری، قند و چربی موجود در آن نیز غافل شویم. اگر در مصرف شکلات زیاده روی نکنید، به بدن آسیبی نرسانده و مفید نیز می باشد.