جراحی تعویض مفصل زانو در منزل شامل برداشتن بخش های آسیب دیده مفصل زانو، از جمله غضروف و استخوان، و جایگزینی آنها با اجزای مصنوعی ساخته شده از فلز، پلاستیک یا ترکیبی از هر دو است. هدف از این روش کاهش درد، بهبود عملکرد مفاصل و افزایش کیفیت کلی افرادی است که از مشکلات شدید مفصل زانو رنج می برند. البته بهبودی فقط به جراحی خلاصه نمی شود و پس از آن انجام تمرینات فیزیوتراپی ضروری است. اگر فردی هستید که شرایط رفتن به مراکز درمانی برای فیزیوتراپی را ندارید، فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل به کمک شما می آید.

اهمیت فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یک روش درمانی مهم است و انجام تمرینات فیزیوتراپی برای موفقیت آمیز بودن این جراحی، الزامی است. فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا قدرت از دست رفته خود را بازیابی کنید، انعطاف پذیری را بهبود بخشید و درد را کاهش دهید. با انجام تمرینات خاص، با هدایت یک متخصص آموزش دیده، می توانید تحرک و عملکرد مفصل زانوی خود را دوباره به دست آورید.

فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل زانو معمولاً در عرض چند روز پس از عمل شروع می شود. تمرکز اولیه بر کاهش درد و تورم، بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون است. همانطور که بهبودی شما پیشرفت می کند، برنامه فیزیوتراپی متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم می شود و به تدریج تمریناتی را برای بهبود دامنه حرکتی، تقویت عضلات اطراف و افزایش ثبات کلی مفصل انجام می دهد.

تجهیزات ضروری برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

وقتی صحبت از فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در خانه می شود، داشتن تجهیزات مناسب می تواند تفاوت قابل توجهی در پیشرفت شما ایجاد کند. از جمله:

نوارهای مقاومتی

استفاده از این باندهای همه کاره در طول تمرینات، به تقویت عضلات اطراف مفصل زانو کمک می کند. آنها سطوح مقاومت مختلفی دارند و به شما این امکان را می دهند که با افزایش قدرت خود، به تدریج سختی آنها را افزایش دهید.

توپ های ورزشی

از توپ های ورزشی می توان برای تمرینات مختلفی استفاده کرد که تعادل، ثبات و قدرت شما را هدف قرار می دهد. آنها همچنین می توانند برای حمایت از زانو در طی برخی تمرینات کششی یا تقویتی استفاده شوند.

وزنه های مچ پا

وزنه های مچ پا را می توان برای افزایش مقاومت به تمرینات پایین تنه، افزایش شدت و اثربخشی تمرین استفاده کرد. آنها را می توان در حین تمریناتی مانند بلند کردن پا در اطراف مچ پا قرار داد.

کیسه های یخ

سرما درمانی می تواند به کاهش درد و تورم بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کمک کند. داشتن کیسه یخ به راحتی در خانه می تواند تسکین فوری و کمک به بهبودی شما باشد.

داشتن این وسایل ضروری در خانه می تواند اثربخشی برنامه فیزیوتراپی شما را افزایش دهد و به شما امکان می تمرینات فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در منزل

دهد تمرینات را با سهولت و ایمنی بیشتری انجام دهید.

تمرینات فیزیوتراپی بخشی جدایی ناپذیر از ریکاوری تعویض مفصل زانوی شما هستند. آنها به بهبود تحرک مفاصل، تقویت عضلات اطراف و بهبود عملکرد کلی کمک می کنند. در ادامه چند تمرین معمول برای فیزیوتراپی تعویض مفصل زانو در خانه آورده ایم::

ست های چهار سر ران

روی صندلی بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. عضلات جلوی ران خود را سفت کنید و چند ثانیه نگه دارید. استراحت کنید و تکرار کنید. این تمرین به تقویت عضلات چهار سر ران شما کمک می کند که برای ثبات زانو بسیار مهم است..

بلند کردن پای مستقیم

به پشت دراز بکشید، یک پا را دراز کنید و پای دیگر را خم کنید. پای کشیده را از روی زمین بلند کنید، زانوی خود را صاف نگه دارید و چند ثانیه نگه دارید. پای خود را پایین بیاورید و تکرار کنید. این تمرین عضلات چهارسر ران و فلکسور لگن شما را هدف قرار می دهد.

لغزش پاشنه

به پشت دراز بکشید و پاهای خود را دراز کنید. به آرامی پای عمل شده خود را به سمت باسن خود بلغزانید و زانوی خود را تا جایی که می توانید بدون ایجاد درد خم کنید. پای خود را به حالت اولیه برگردانید و این کار را تکرار کنید. این ورزش به بهبود خم شدن و تحرک زانو کمک می کند.

بلند کردن ساق پا ایستاده

نزدیک دیوار بایستید یا از یک صندلی کمک بگیرید. روی انگشتان پا بلند شوید، پاشنه های خود را از زمین بلند کنید و چند ثانیه نگه دارید. پاشنه های خود را به سمت پایین پایین بیاورید و این کار را تکرار کنید. این تمرین عضلات ساق پا را هدف قرار می دهد و به بهبود تحرک مچ پا کمک می کند.

پله

با پای عمل شده خود و به دنبال آن پای جراحی نشده خود به سکو بروید. پایین بیایید و تکرار کنید. این تمرین به بهبود کلی قدرت و ثبات پایین بدن کمک می کند.

توجه به این نکته ضروری است که این تمرینات باید تحت نظر یک فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام شود. آنها شرایط خاص شما را ارزیابی می کنند و تمرینات را با نیازها و توانایی های فردی شما تنظیم می کنند. فرم و تکنیک مناسب برای جلوگیری از آسیب و به حداکثر رساندن مزایای برنامه فیزیوتراپی شما ضروری است.

جراحی تعویض مفصل زانو و مراقبت های قبل و بعد

 

دستورالعمل های فیزیوتراپیست خود را دنبال کنید

فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی سفارشی بر اساس نیازهای خاص شما ارائه می دهد. پیروی از دستورالعمل های آنها و انجام تمرینات طبق دستور ضروری است. ثبات کلید دستیابی به نتایج مطلوب است.

آهسته شروع کنید و به تدریج پیشرفت کنید

با تمرینات ملایم شروع کنید و با بهبود قدرت و تحرک به تدریج شدت و سختی را افزایش دهید. فشار آوردن خیلی زود به خود، می تواند منجر به آسیب یا مشکلاتی در بهبودی شما شود.

به بدن خود گوش دهید

به احساس بدن خود در حین و بعد از تمرین توجه کنید. اگر درد یا ناراحتی قابل توجهی را تجربه کردید، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا ورزش را اصلاح کنید یا گزینه های جایگزین را بررسی کنید. مهم است که بین فشار آوردن به خود و اجتناب از فشارهای غیر ضروری تعادل برقرار کنید.

استراحت و ریکاوری را در نظر بگیرید

به بدن خود فرصت استراحت و ریکاوری بین جلسات تمرین بدهید. این کار به جلوگیری از آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد کمک می کند و باعث ترمیم و رشد عضلات می شود. توصیه های فیزیوتراپیست خود را در مورد روزهای استراحت و دفعات تمرینات رعایت کنید.

با انگیزه و مثبت بمانید

روند بهبودی ممکن است گاهی چالش برانگیز باشد، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی. اطراف خود را با یک شبکه حمایتی از خانواده و دوستان احاطه کنید که می توانند شما را تشویق و تشویق کنند. برای حفظ ذهنیت مثبت، نقاط عطف و دستاوردهای کوچک را جشن بگیرید.

به یاد داشته باشید، سفر بهبودی هر فردی منحصر به فرد است. مهم است که به برنامه فیزیوتراپی خود متعهد بمانید و به این روند اعتماد کنید. با مداومت و پشتکار، می‌توانید به مفصل زانو قوی ‌تر و متحرک‌ تری دست پیدا کنید.

منبع :سایت بچرخیم becharkhim.com