ختنه پس از مهم‌ترین کارهایی است که بعد از تولد او انجام میشود. در واقع، پدران و مادران بیشماری بر این باورند که اگر برای ختنه فرزند پسر خود در کودکی و نوزادی اقدام نکنند، در آینده و در سنین بزرگسالی کودکشان از مشکلاتی مانند بیماری‌های عفونی و … رنج خواهد برد. به همین دلیل، بسیاری از والدین، به محض تولد کودک پسر، اقدام به ختنه او می‌کنند ولی در جبهه مقابل نیز والدینی هستند که با دیدگاه موافق نیستند و معتقد هستند که ختنه کردن ضررها و تبعاتی برای نیز برای کودکان به همراه دارد و دو سوم از کودکان در جهان هرگز ختنه نمی شوند. برای ختنه و پس از آن باید به نکات مهمی توجه کرد. اگر شما هم می‌خواهید با این نکات مهم در مورد ختنه پسر و مردان آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

نکات مهم درباره ختنه پسران

ختنه پسر یک جراحی مهم در طول زندگی آن‌هاست که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. اگر پسرتان را باید ختنه کنید در اینجا چند نکته مهم در مورد ختنه پسران آورده شده است که بهتر است قبل از ختنه پسر خود به آن‌ها توجه کنید.

انتخاب پزشک متخصص

ختنه پسران باید توسط پزشک متخصص یا جراح ماهر انجام شود. انتخاب پزشک با تجربه و مهارت در این زمینه بسیار مهم است؛ زیرا انتخاب یک پزشک با تجربه باعث جلوگیری از مشکلات جراحی و به حداقل‌‌رساندن عوارض احتمالی آن می‌شود.

انتخاب مناسب زمان

برای انجام ختنه، بهتر است زمانی انتخاب شود که کودک به سن کافی برسد و بتواند مراقبت‌های پس از جراحی را رعایت کند. اغلب ختنه در دوران نوزادگی یا کودکی انجام می‌شود. بسیاری از افراد در مورد زمان مناسب برای ختنه پسر با یکدیگر اختلاف دارند. بعضی از اورولوژیست‌ها و جراحان، مناسب‌ترین زمان برای ختنه را بعد از 2 سالگی می‌دانند؛ اما متخصصان اطفال معتقد هستند که هفته‌های اول تولد کودک بهترین زمان برای انجام ختنه است. البته در این بین متخصصانی نیز هستند که معتقدند ختنه باید بعد از 30 روزگی کودک انجام شود؛ اما بیشتر متخصصان می‌گویند که بهتر است که ختنه پسر را تا قبل از 18 ماهگی انجام دهید. اما چرا بهتر است ختنه در این زمان انجام شود؟ زیرا کودکان پسر در این سن بیشتر مستعد عفونت ادراری هستند و با ختنه میزان هرگونه عفونت به حداقل می‌رسد.

توجه به میزان آمادگی کودک

اگر کودک قادر به درک این موضوع است که می‌خواهید او را ختنه کنید؛ حتما به او در مورد ختنه توضیح دهید و به او کمک کنید تا آرامش خود را حفظ کند و دچار بی‌قراری و استرس نشود.

مراقبت‌های پس از جراحی

پس از جراحی، کودک نیاز به استراحت دارد. پزشک ممکن است داروی مسکن یا ضدالتهاب تجویز کند. مراقبت‌های پس از جراحی باید به دقت رعایت شوند؛ زیرا در صورت عدم رعایت ممکن است در بدن کودک عفونت ایجاد شود.

توجه به علائم غیر عادی

والدین باید حتما به این نکته مهم توجه کنند که علائمی مانند عفونت، خونریزی نامعمول، درد شدید یا تورم غیرمعمول در محل ختنه نشانه‌های مشکلات ممکن پس از جراحی بوده و در صورت مشاهده این علائم، باید در کم‌ترین زمان ممکن همراه با نوزاد یا کودک خود به پزشک مراجعه کنند.

عدم انجام ختنه توسط افراد بی‌تجربه یا خانگی

عدم انجام ختنه توسط افراد بی‌تجربه یا خانگی

درست است که علم و تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده؛ اما هنوز هم بسیاری از افراد توسط افراد خانگی یا به صورت سنتی ختنه را برای پسران خود انجام می‌دهند. در گذشته به خاطر این موضوع کودکان و نوزادان پسر، درد زیادی را تحمل می‌کردند. همچنین بسیاری از کودکان به دلیل آلودگی وسایل مورد استفاده و استریل نبودن آن‌ها دچار عفونت می‌شدند. به همین دلیل، حتما توصیه می‌شود که برای ختنه پسران به جراحان و پزشکان متخصص مراجعه کنید تا این کار زیر نظر متخصص و با رعایت کلیه اصول بهداشتی انجام شود.

ختنه مردان در بزرگسالی

برخی از کودکان پسر در سن پایین ختنه نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی مانند عدم اعتقاد خانواده پسر به ختنه، ترس کودک، زندگی در کشوری غیر از کشورهای مسلمان‌نشین و … داشته باشد که این موضوع می‌تواند باعث مشکلاتی زیادی در مردان در بزرگسالی شود. در واقع، بسیاری از پزشکان حتی در کشورهای اروپایی به خانواده‌ها توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از عوارض بیماری‌های دستگاه ادراری حتما ختنه انجام دهند. با این وجود، برخی از مردان به علل مختلف دیگری مانند پیشگیری از ابتلا به انواع عفونت‌های تناسلی و سرطان آلت در سنین بالا، ختنه را انجام می‌دهند. البته بیماری‌های بدتری نیز وجود دارند که باعث این مشکل می‌شوند. از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری بالانیت: پوست ختنه‌گاه مردان از حساس‌ترین نقاط بدن آن‌هاست که در اثر ختنه‌نکردن دچار التهاب در بازه‌های زمانی کوتاه خواهد شد.

  • بیماری بالانوبوستیت: این بیماری نیز در اثر التهاب رخ می‌دهد و شباهت زیادی به بیماری پوستیت دارد. البته این بیماری فقط نقاطی مانند کلاهک و دهانه ختنه‌گاه را ملتهب کرده، ولی با این وجود، مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

ختنه پسر

نگاهی اجمالی به ختنه پسر

فارغ از فشارهای دینی مترتب بر انجام شدن عمل ختنه، دلایل دیگری نیز به استمرار حیات این عمل دامن می‌زند، ازجمله کارکردهای بهداشتی و پزشکی و زیبایی‌شناسی ختنه، کارکردهای اجتماعی، و کارکردهای اقتصادی. در حوزۀ کارکردهای بهداشتی و پزشکیِ ختنه می‌توان به نقش این عمل در جلوگیری از ابتلا به مواردی همچون ایدز، سرطان آلت تناسلی، و عفونت‌های ادراری اشاره کرد. در توضیح کارکردهای اجتماعی می‌توان از پذیرش دینی و قومی، هویت‌بخشی جنسیتی به مردان و پدرسالاری، و حفظ منافع مردان صحبت کرد و در توضیح کارکردهای اقتصادی می‌توان از بازار ختنه‌گری به‌مثابۀ یک شغل و همچنین دلایل تجاری و مافیای پزشکی منتفع از ختنه همچون اعمال جراحی زیبایی برروی آلت تناسلی یاد کرد.

فرقی نمی‌کند که ختنه پسر بخواهد انجام شود یا ختنه مردان! در هرحال باید هنگام ختنه به نکات مهمی توجه شود. رعایت این نکات به فرد ختنه‌شده و خانواده او کمک می‌کند تا از به وجودآمدن مشکلات جدی در آینده جلوگیری کنند. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان، ختنه را در دوران کودکی و نوزادی ضروری می‌دانند و حتما آن را به والدین توصیه می‌کنند. از مهم‌ترین این نکات می‌توان به انتخاب یک جراح با تجربه و متخصص، ختنه قبل از 18 ماهگی، رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از هرگونه عفونت و … اشاره کرد.

اطلاعات بیشتر:

https://kameelahmady.com/fa/%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%d8%ae%d8%aa%d9%86%d9%87-%d9%be%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%86/