یکی از سوالاتی که برای اکثر افرادی که در شرف جراحی مینیسک قرار دارند پیش می‌آید، این است که بعد از عمل مینیسک زانو چه باید کرد؟

جراحی مینیسک، یکی از رایج‌ترین جراحی‌هایی است که برای ترمیم یا برداشتن مینیسک پاره شده انجام می‌شود. مینسک، نام غضروفی است که در زانو قرار دارد. در طول جراحی، چند برش کوچک بر روی پوست انجام شده و در حدود یک ساعت، جراحی پایان می‌یابد. اگر می‌خواهید بدانید که بعد از عمل مینیسک زانو چه باید کرد، از شما دعوت می‌کنیم که تا آخر این صفحه، با دکتر چک همراه باشید…

مینیسک چیست و چه کسانی به جراحی مینیسک نیاز دارند؟

قبل از اینکه به سراغ مراقبت‌های بعد از درمان برویم، بهتر است کمی با مینیسک و جراحی آن آشنا شویم.

مینسک نوعی بالشتک غضروفی C شکل است که وظیفه اصلی آن، کم کردن شدت ضربه‌هایی است که به مفاصل زانو وارد می‌شوند. اگر بنا به هر دلیلی مینیسک زانو آسیب ببیند، فرد دچار درد و ناراحتی در ناحیه زانوها شده و نمی‌تواند آنطور که باید، حرکات زانو را به درستی انجام دهد.

آسیب دیدگی مینیسک در افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند رایج است. همچنین، با کهولت سن، به تدریج بدن توانایی بازسازی خود را از دست داده و نمی‌تواند مانند گذشته، مینسک و سایر قسمت‌ها را ترمیم نماید. در نتیجه، پارگی مینیسک در سنین پیری می‌تواند یک اتفاق طبیعی و رایج قلمداد شود.

در صورتی که فرد از انجام جراحی اجتناب کند، این احتمال که هر از چندگاهی دچار “گیر کردن” یا ” قفل شدن” زانو شود، وجود دارد. در نتیجه، پزشکان در چنین مواردی، جراحی را توصیه می‌کنند.

آیا همه افراد به جراحی مینیسک احتیاج دارند؟

خیر. در صورتی که شدت آسیب، علائم و سطح فعالیت روزانه فرد کم باشد، پزشک توصیه می‌کند که قبل از جراحی، گزینه‌هایی نظیر موارد زیر را امتحان کند:

  • مراقبت کردن: شامل استراحت منظم، قرار دادن کمپرس یخ بر روی زانو و قرار دادن بالش کوچک در زیر زانو می‌شود.
  • مصرف NSAID: مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کرده و به مینسک‌ها زمان بیشتری برای ترمیم دهد.
  • فیزیوتراپی: انجام برخی از حرکات ورزشی مخصوص زانو که تحت نظر فیزیوتراپ انجام می‌شود، می‌تواند به ترمیم مینسک‌ها کمک کند.
  • تزریق دارو به زانو: تزریق برخی از داروها مانند کورتیزون می‌تواند به درمان و بهبودی مینسک‌هایی که آسیب‌های جزئی دیده‌اند کمک کند.

بعد از ترمیم منیسک یا منیسکتومی چه اتفاقی می‌افتد؟

“ترمیم مینیسک” و “منیسکتومی” دو تکنیک رایج در جراحی مینیسک هستند که بسته به شدت و نوع آسیب مینیسک، پزشک یکی از این روش‌ها را برای درمان انتخاب می‌کند. اکثر افرادی که ترمیم مینیسک یا منیسکتومی انجام می‌دهند، نیازی ندارند که شب را در بیمارستان بگذرانند.

در صورتی که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارید و پزشک شما تشخیص دهد که چند ساعت پس از عمل می‌توانید به خانه بروید، پس از به هوش آمدن کامل و خارج شدن از اتاق ریکاوری، شخص دیگری می‌تواند شما را به خانه منتقل کند.

ترمیم منیسک و منیسکتومی چه عوارض و خطراتی به همراه دارند؟

با اینکه ترمیم مینیسک و منیسکتومی زانو بسیار ایمن است، اما در مواردی دیده شده که این جراحی، می‌تواند عوارض و خطرات ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد. آگاهی از این عوارض، به شما در مدیریت آن‌ها و مراجعه به موقع به پزشک کمک می‌کند.

در صورتی که پس از جراحی، علائم زیر را مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ابتلا به آرتریت در مراحل بعدی زندگی؛
  • لخته شدن خون در زیر پوست زانو یا قسمت‌های مختلف بدن؛
  • خونریزی در ناحیه برش‌های زانو؛
  • التهاب و عفونت در محل زخم‌ها؛
  • آسیب دیدن اعصاب و عروق خونی که در نزدیک محل جراحی قرار داند؛
  • سفت شدن مفصل‌ها؛
  • ایجاد واکنش‌های شدید نسبت به داروهای بیهوشی (به عنوان مثال بروز مشکلات قلبی یا ریوی).

برای ریکاوری عمل مینیسک زانو چه کارهایی انجام می‌شود؟

مدت زمانی که برای بهبودی جراحی مینیسک در نظر گرفته می‌شود، بستگی به نوع جراحی و سلامت فیزیکی فرد دارد. به طور کلی، زمان بهبودی بعد از ترمیم منیسک نسبت به منیسکتومی، بیشتر است. بهبودی کامل پس از جراحی منیسک می‌تواند از شش هفته تا سه ماه طول بکشد.

برخی از افراد نمی‌دانند که بعد از عمل مینیسک چه باید کرد و چه مدت پس از آن می‌توانند به فعالیت‌های روزانه و عادی خود برگردند. اگر به تازگی این عمل را انجام داده‌اید، برای انجام مراقبت‌های پس از جراحی، می‌بایست راهکارهای زیر را بکار ببرید تا بتوانید روند بهبودی را تسریع بخشید:

  • برای از بین بردن استرس و فشاری که روی زانو‌ها قرار دارد، در مدت زمان بهبودی از عصا استفاده کنید.
  • از زانوبندهای طبی و مخصوص که توسط پزشک توصیه شده‌اند، برای تثبیت و محکم نگه داشتن مفصل استفاده کنید.
  • برای کاهش و از بین بردن درد، از داروهای ضد درد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • در صورتی که پزشک فیزیوتراپی را تجویز کرده، در جلسات درمانی، در مدت زمان مقرر و به موقع حاضر شوید.
  • برای بازگرداندن تحرک، دامنه حرکتی و قدرت زانوهای خود، تمرینات توانبخشی تجویز شده مخصوص خانه را انجام دهید.
  • استراحت کافی و کمپرس یخ را فراموش نکنید.

توصیه‌های بالا به شما کمک می‌کنند تا در طول مدت زمان بهبودی، از عوارض ناخواسته و بروز اتفاقات ناخوشایند احتمالی جلوگیری کرده و هر چه زودتر، سلامت خود را بازیابید.

آیا بعد از جراحی مینیسک همچنان درد وجود دارد؟ مدت زمان آن چقدر است؟

باید قبول کنید که بلافاصله پس از جراحی و برای چند هفته پس از آن، کمی درد خواهید داشت که این درد در صورتی که نفس گیر و با شدت زیاد نباشد، طبیعی است. برای کاهش این درد، پزشک با توجه به شرایط هر بیمار، داروهای مسکن مخصوص را تجویز می‌کند. این داروها به فرد کمک می‌کنند تا تمرینات مخصوص را با ناراحتی کمتری انجام دهد و با آرامش خاطر بیشتری استراحت کند.

دقت کنید که در صورت افزایش درد یا اثر نکردن داروهای مسکن، از مصرف خودسرانه داروهای مسکن تجویز نشده خودداری کنید و هر چه زودتر، برای پیدا کردن علت درد و دریافت داروهای جدید، به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

چه مدت پس از عمل مینیسک زانو می‌توان راه رفتن، ورزش و یا کار کردن را از سر گرفت؟

راه رفتن برای اکثر افرادی که دچار آسیب‌های جزئی تا متوسط شده‌اند، معمولا بلافاصله پس از عمل و همراه با عصا میسر است. این افراد معمولا شش تا هشت هفته پس از عمل جراحی، به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردند.

پزشکان برای تسریع بهبودی، توصیه می‌کنند تا مدت زمان مشخصی، از فعالیت‌های سبک‌تر استفاده شود. به عنوان مثال، فرد به جای دویدن، راه رفتن با سرعت عادی را انجام دهد. در صورتی که فرد ورزشکار باشد و یا شغلی با فعالیت‌های جسمی سنگین داشته باشد، پزشک از او می‌خواهد که برای مدت چند هفته مرخصی بگیرد و در خانه استراحت کند.

چه زمانی باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کنم؟

بعد از عمل مینیسک زانو، پزشک زمان مراجعات بعدی را مشخص می‌کند و از بیمار می‌خواهد برای معاینات و چکاپ‌های مربوطه، در زمان مقرر مراجعه کند. همچنین، پزشک علائمی که نیاز فوری به تماس و مراجعه دارند را به بیمار گوشزد می‌کند. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت؛
  • مشاهده خون و مایعات زیاد روی پانسمان؛
  • تورم، درد و التهابی که با استراحت یا بالا نگه داشتن پا از بین نمی‌رود؛
  • وجود ترشحات چرکی یا بدبو از قسمتی یا تمام زخم؛
  • بروز مشکل در تنفس؛

سخن پایانی

جراحی مینیسک، برای ترمیم منیسک آسیب دیده یا پاره شده انجام می‌شود. اگر دچار زانو درد شده‌اید و این درد در زندگی، کار یا فعالیت‌های شما اختلال ایجاد کرده است، بهتر است هر چه زودتر برای بررسی مینیسک زانوها به پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که برای درمان مینیسک روش عمل جراحی را انتخاب کرده‌اید، بهتر است با مراقبت‌های پس از عمل جراحی آن به خوبی آشنا شده و در صورت بروز علائم و موارد مشکوک، هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.