جراحی لیفت صورت ممکن است همراه با عوارضی باشد که این عوارض برای هر فرد نیز به اشکال مختلفی نمایان می‌شود. ورم بعد از جراحی لیفت صورت از عوارض شایع بعد از این جراحی است که مدت زمانی را لازم دارد تا رفع شده و ورم بخوابد. اما، علت اینکه چرا صورت بعد از جراحی ورم می‌کند و چطور می‌توان میزان عوارض بعد از جراحی لیفت صورت را کم کرد را در ادامه با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

علت ورم بعد از جراحی لیفت صورت

در گام نخست باید گفت، علت ورم بعد از جراحی لیفت صورت واکنش طبیعی بدن به جراحی صورت است. این ورم بعد از جراحی شروع شده و حداکثر تا 2 یا سه روز بعد ادامه پیدا می‌کند. در این حالت پوست صورت به دلیل لیفت انجام شده و ورم، احتمالا حس کشیدگی پیدا می‌کند.

عامل دیگری که باعث ورم صورت بعد از جراحی لیفت می‌شود، سفت بودن بافت صورت در ماه‌های اولیه بعد از جراحی است. به‌طوری‌که، ورم بعد از جراحی لیفت در ناحیه مرکزی صورت و گونه‌ها زمان بیشتری نسبت به سایر نقاط احتیاج دارد تا کاملا از بین برود و لیفت خود را به خوبی روی صورت نشان دهد.

از عوامل دیگری که بعد از جراحی لیفت، صورت را متورم می‌کند، می‌توان به مختل شدن عروق لنفاوی اشاره کرد. این اختلال باعث می‌شود مایعات بیشتری در بافت‌های آسیب دیده جمع شود. در نتیجه باعث قرمز شدن و التهاب در ناحیه لیفت شده شوند. بعد از اینکه عروق دوباره به هم متصل شدند و رگ‌ها توانایی عبور خون را پیدا کردند، مایع ذخیره شده و عروق لنفاوی شروع به تخلیه می‌کنند. این باعث می‌شود ورم به آهستگی از بین برود.

راهکارهای کاهش ورم بعد از لیفت صورت

مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است. سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند منجر به نتیجه‌ای شود که برای بیمار رضایت بخش نباشد. به همین دلیل، سعی کنید موارد زیر را به خوبی رعایت کنید.

راهکارهای کاهش ورم بعد از لیفت صورت

از دستور پزشک پیروی کنید

حتما بهترین جراح لیفت صورت بعد از جراحی توصیه‌هایی به شما می‌کند که باید جدی بگیرید. سعی کنید جای لیفت شده را همیشه تمیز نگه دارید و تا جایی که می‌توانید آن بخش را بپوشانید و از قرار دادن آن در معرض نور خودداری کنید. داروهای تجویز شده را سر وقت مصرف کنید. از ورزش کردن شدید نیز خودداری کنید.

سر خود را بالا نگه دارید

پایین نگه داشتن سر باعث خونریزی و وارد شدن فشار به ناحیه لیفت شده می‌شود. برای اجتناب از این اتفاق، بهتر است سر خود را بالا نگه دارید که از تجمع خون در این ناحیه جلوگیری کنید. هنگام خواب نیز سعی کنید چندین بالش را زیر سر و شانه‌هایتان قرار دهید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد.س

کمپرس خنک گزینه خوبی است

گرما ورم ایجاد شده بعد از جراحی را تشدید می‌کند. به همین دلیل باید از گرم شدن ناحیه لیفت شده جلوگیری کنید. پس، بهترین راه این است که از کمپرس خنک استفاده کنید. کمپرس خنک ورم ایجاد شده را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی منتهی به این ناحیه را منقبض می‌کند. اما، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید. این کار نیز می‌تواند برای پوستتان مضر باشد. تنها سعی کنید به روش‌های غیر مستقیم، ناحیه لیفت شده را خنک نگه دارید.

پوست خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید

هیدراته نگه داشتن پوست بعد از جراحی لیفت صورت باعث می‌شود صورت شما زودتر بهبود پیدا کند. تغذیه سالم در کنار هیدراته نگه داشتن پوست نیز کاری است که باید انجام دهید تا این دو روش درمانی همپای هم بتواند هم میزان تورم را کاهش دهد، هم پوست شما روند بهبودی را زودتر طی کند. در نهایت، نتیجه مطلوب را بتوانید ببینید.

آرایش نکنید

ورم بعد از جراحی لیفت صورت چندین روز طول می‌کشد. در این مدت به این دلیل که پوستتان نباید در معرض نور و دمای هوای بیرون قرار بگیرد، بهتر است خانه را ترک نکنید. بنابراین، از لوازم آرایشی استفاده نخواهید کرد. بعد از این مدت نیز سعی کنید مراعات کنید و از مواد آرایشی در صورت باقی ماندن زخم‌ها استفاده نکنید.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

بعد از جراحی لیفت، نور خورشید نباید به صورت مستقیم به پوست شما بتابد. تابیدن نور مستقیم باعث می‌شود در نقاطی که جراحی انجام شده است، لک و تیرگی ایجاد شود و جلوه خوبی به صورت شما ندهد و مدت زمان دوره نقاهت را افزایش دهد. اما، تا چه مدتی بعد از جراحی نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید؟ زمان تقریبی این مدت بین یک تا شش ماه است که با توجه به وضعیت بهبودی و توصیه پزشک می‌تواند متغیر باشد. اگر مجبور بودید بعد از جراحی لیفت صورت در معرض نور خورشید قرار بگیرید حتما از ضد آفتاب با SPF 30، کلاه، عینک دودی و سایر حفاظت کننده‌ها استفاده کنید.

ورم بعد از جراحی لیفت صورت چه زمانی از بین می‌رود؟

ورم بعد از جراحی لیفت صورت چه زمانی از بین می‌رود؟

ورم بعد از جراحی لیفت صورت معمولا با توجه به نوع بدن افراد ممکن است بین 2  تا سه روز یا یک هفته طول بکشد. این ورم، ورم اولیه و در سطح زیادی است که قابل رویت است. اما، ورم، نه به صورت محسوس اولیه، تا سه ماهه اول بعد از جراحی تا میزان 80 درصد کاهش پیدا می‌کند. باقیمانده ورم بعد از جراحی لیفت صورت ممکن است عملا تا یکسال بعد از عمل، کاملا فروکش کند.

نتیجه گیری

ورم بعد از جراحی لیفت صورت یکی از عوارض طبیعی و شایعی است که ممکن است برای هر فردی رخ بدهد مخصوصا اگر همراه با سایر جراحی ها مانند جراحی لیفت اندوسکوپیک ابرو انجام شود. اما، راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند مدت زمان ریکاوری ورم بعد از جراحی لیفت صورت را کاهش دهد. این راهکارها شامل نگه داشتن سر به حالت بالا است. سعی کنید، هنگام خوابیدن به صورت بالا به پشت بخوابید تا امکان انسداد مایعات درون صورت را از بین ببرید و ورم کاهش پیدا کند. یا موارد دیگری که به تفصیل در بالا به آن اشاره کردیم را رعایت کنید. راه‌هایی که با رعایت آن‌ها میزان ورم بعد از جراحی کاهش پیدا می‌کند و روند درمان سریعتر طی می‌شود. اما، مشاوره با پزشک متخصص مهم‌ترین بخش این ماجرا است. دکتر شاهین بهجو می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.