بیمه مسئولیت پزشکان، زیرمجموعه بیمه مسئولیت حرفه‌ای است. در این بیمه، پزشکان و مراکز درمانی در قبال بیماران بیمه خواهند شد. یعنی در صورت بروز هر گونه صدمات جانی، مالی، روانی و فوت بیمار، بیمه‌گر پاسخگو خواهد بود. می‌توان گفت که با خرید بیمه مسئولیت پزشکان ، استرس و دغدغه شغلی کادر درمان، در برابر اشتباهات و ریسک های حرفه‌ای نظیر تشخیص نادرست بیماری، تجویز داروی نامناسب و هر گونه خطا، غفلت، سهل انگاری یا قصور غیر عمد در انجام معالجه و عمل‌های جراحی به حداقل خواهد رسید.
بیمه مسئولیت پزشکان به کمک پزشکان آمده تا استرس ناشی از جراحی و کارهای پزشکی را کم کند. در ادامه این مقاله، ویژگی‌های یک بیمه مسئولیت پزشکی را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید مناسب‌ترین بیمه را انتخاب نمایید.

مزایای خرید بیمه مسئولیت پزشکان

مزایای خرید بیمه مسئولیت پزشکان

مهم‌ترین مزیت بیمه پزشکان، احساس آرامش و حمایت است. زمانی که خیال دکتر از عواقب خطا و اشتباهات راحت باشد، بدون استرس و با خیال راحت فرآیند درمان را پیش می‌برد. اما زمانی که پزشک نگران آسیب دیدن بیمار و عواقب بعد جرایم پزشکی باشد، خیلی سخت‌تر می‌تواند تمرکز کند و درصد خطای او نیز بیشتر می‌شود.

معیارهای مهم برای انتخاب بیمه مسئولیت پزشکان

معیارهای مهم برای انتخاب بیمه مسئولیت پزشکان

چند معیار مهم در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

1.   طبقه‌ پزشکی در بیمه مسئولیت پزشکان

در تمام شرکت‌های بیمه، بر اساس ریسک سنجی که در هر رشته و تخصص پزشکی انجام شده چند طبقه پزشکی تعریف شده است. این طبقه بندی به تشخیص بیمه مرکزی است، طبقه‌بندی‌ها در تمام شرکت‌های بیمه یکسان هستند.

  • جراحان متخصص زنان و زایمان، جراحان عمومی، متخصصان بیهوشی و ارتوپدی.
  • جراحان متخصص قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی و پلاستیک و ارولوژی.
  • جراحان متخصص فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان و لثه، پوست، اطفال و متخصصان پزشکی هسته‌ای.
  • پزشکان متخصص غیر جراح و جراحانی که به دلایلی عمل جراحی انجام نمی‌دهند مانند دندان‌پزشکان، پزشکان عمومی و متخصصین آندوسکوپی، رادیولوژی، میکروبیولوژی و داروسازی، متخصص آنکولوژی، فیزیوتراپی، فیزیکی و توان‌بخشی، طب اورژانس و طب سنتی.

2.   نرخ بیمه مسئولیت پزشکان

نرخ این بیمه ارتباط مستقیمی با طبقه شغلی و ریسک خطر جراحی تخصص مربوطه دارد. این مورد می‌تواند یکی از موارد تاثیرگذار در انتخاب شما باشد. نرخ بیمه مسئولیت پزشکان براساس عوامل زیر تعیین می‌گردد:

  • نوع طبقه‌بندی تخصص پزشک: تفاوت در طبقه‌بندی‌های شغلی در بیمه مسئولیت بر اساس میزان خطر آسیب رساندن به بیماران تعیین می‌شود. هر چه میزان ریسک شغلی بیشتر باشد، حق بیمه مسئولیت وی نیز بیشتر است.
  • حوزه کاری پزشک: حق بیمه در نظر گرفته شده برای تمام تخصص‌های موجود در یک طبقه برابر نیستند و بسته به حوزه کاری می‌تواند متفاوت باشد.
  • سقف پوشش‌های انتخابی پزشک به عنوان بیمه‌گزار
  • تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای بیمه‌نامه مسئولیت پزشکان

جدول حق‌ بیمه مسئولیت پزشکان سال 1402 در زیر قابل مشاهده است:

تخصصحداقل بازه حق بیمه سالیانه (به تومان)
جراح متخصص زنان و زایمان / متخصص بیهوشی / جراحان عمومی / متخصص ارتوپدی

1،200،000 الی 5،200،000

جراحان متخصص قلب، چشم، مغز و اعصاب / متخصص ارولوژی

900،000 الی 1،100،000

متخصص پوست / متخصص گوش، حلق و بینی / جراح متخصص فک و صورت / متخصص اطفال / متخصص پزشکی هسته‌ای / متخصص دهان و لثه

300،000 الی 680،000

 

پزشک عمومی / متخصص فیزیوتراپی، فیزیکی و توان‌بخشی / متخصص طب سنتی و طب اورژانس / متخصص آندوسکوپی / متخصص انکولوژی / متخصص رادیولوژی / متخصص داروسازی و میکروبیولوژی / دندانپزشک

340،000 الی 820،000

 

3.   میزان پوشش‌های بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت پزشکان برای جبران خطاها و اشتباهات پزشکان طراحی شده و مسئولیت آسیب‌های وارد شده به بیماران را بر عهده می‌گیرد. در صورت بروز حوادث زیر که ناشی از مسئولیت پزشکان است، بیمه‌گر پرداخت خسارت مربوطه را تقبل می‌کند:

  • خسارت نقص عضو: اگر بیمار به دلیل خطا یا قصور پزشک معالج دچار نقص عضو گردد، بیمه‌گر طبق پوشش‌های بیمه‌نامه مسئولیت پزشکان، غرامت مربوطه را تا سقف تعهدات پرداخت می‌کند.
  • خسارت فوت: اگر حین اقدامات پزشکی، بیمار به دلیل خطا یا قصور پزشک، جان خود را از دست بدهد، از طرف بیمه‌گر مبلغ غرامت به ورثه او پرداخت خواهد شد. سقف پرداخت دیه در سال 1402، معادل 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ماه‌های حرام است.
  • پرداخت هزینه‌های پزشکی: هزینه‌های درمانی صدمات جسمی یا روانی وارده بر بیمار از طرف پزشک براساس رای مراجع ذی‌صلاح تا سقف تعهدات پرداخت می‌شود.

البته سقف پوشش‌هایی که پزشکان به عنوان بیمه‌گزار در بیمه‌نامه انتخاب می‌کنند، سقف تعهدات شرکت‌های بیمه در زمان خسارت است. تمام شرکت‌های بیمه، خسارت‌های گفته شده را پوشش نمی‌دهند که در خرید بیمه مسئولیت پزشکان، بررسی این مورد مهم است.

4.   تخفیف‌های بیمه مسئولیت پزشکان

شرکت‌های بیمه‌گر تخفیف‌های مختلفی برای بیمه مسئولیت پزشکی و پیراپزشکی در نظر می‌گیرند که به شرح زیر است، البته تمام شرکت‌ها این تخفیف‌ها را ارائه نمی‌دهند.

  • تخفیف عدم خسارت
  • تخفیف خرید نقدی بیمه‌نامه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان
  • تخفیف‌های ویژه دوره‌ای و مناسبتی
  • تخفیف‌های خرید گروهی بیمه‌نامه مسئولیت پزشکی

تخفیف عدم خسارت بر اساس سال هایی که پزشک از بیمه استفاده نکرده است محاسبه می‌شود. همچنین تخفیف خرید نقدی در اکثر شرکت‌ها معادل 10 درصد است.

5.   توانگری مالی شرکت بیمه

در انتخاب یک بیمه مسئولیت، بررسی توانایی مالی شرکت بیمه و اعتبار آن بسیار حائز اهمیت است. برای بررسی توانگری مالی، می‌توانید از سایت‌های کارگزاری بیمه یا جداول ارائه شده توسط بیمه مرکزی استفاده کنید.

نکات مهم در خرید بهترین بیمه مسئولیت پزشکان

تمامی پزشکان مخصوصا پزشکان پرکاری که عمل‌های با ریسک بالا دارند، مثل جراحان قلب و چشم، نیاز به انتخاب و خرید بهترین بیمه مسئولیت را دارند تا با آرامش کامل و به دور از استرس به معالجه و عمل بیمار بپردازند. برای خرید بهترین بیمه مسئولیت پزشکان بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • داشتن پوشش‌های کامل در بیمه‌نامه: بهتر است بیمه‌نامه خود را با سقف کامل خریداری نمایید تا به مشکل برنخورید.
  • خرید پوشش‌های اضافی و تکمیلی: پیشنهاد می‌شود تمام پوشش‌های اضافی بیمه مسئولیت پزشکان را نیز خریداری کنید.
  • اخذ هزینه دادرسی و هزینه کارشناسی: تنها برخی از بیمه‌ها این پوشش را ارئه می‌هند.

با رعایت این نکات می‌توانید به بهترین انتخاب در بیمه مسئولیت پزشکان برسید.