مطمئناً در ایام و فصل‌های گرم سال با مشکل عرق کردن زیاد و خیس شدن لباس‌های خود مواجه شده‌اید. اغلب در این موقعیت عرق کردن با بویی ناخوشایند همراه است که باعث می‌شود فرد حس اعتمادبه‌نفس و خوب خود را از دست بدهد. خوب است بدانید که عرق به خودی خود بو ندارد و آنچه که به مشام شما می‌رسد به دلیل واکنش نشان دادن ترکیبات آن با باکتری‌های موجود در آن ناحیه است.

یکی از راه‌های موجود که به‌وسیله تحقیق و مطالعه زیاد، توصیه می‌شود، استفاده از ضد تعریق است. این محصولات به دلیل داشتن موادی خاص در ترکیبات خود، بر روی غدد عروقی تأثیر می‌گذارند و میزان عرق را کاهش می‌دهند. علاوه بر آن برخی از آنها نیز حاوی مواد خوشبوکننده‌ای هستند که شما را از استفاده از هرگونه اسپری یا بادی اسپلش بی‌نیاز می‌کنند.

از این‌رو شما تنها با خرید متناسب‌ترین و بهترین ضد تعریق برای خودتان تا حد زیادی مشکل عرق کردن را رفع خواهید کرد. بارها دیده‌شده که میزان تعریق در مردان بیشتر از خانم‌ها بوده و عده‌ای این موضوع را امری طبیعی می‌دانند. در ابتدا باید گفت که مواردی وجود دارد که می‌تواند تعیین‌کننده آن باشند که میزان عرق کردن شما طبیعی است یا بیش‌ازحد. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • در صورتی که لباس زیاد خیس شود و یا عرق از تن شخص بچکد.
  • کف دست تا حدی عرق کند که برای به دست گرفتن خودکار، موس کامپیوتر به مشکل بربخورد.
  • پوست تا زمان طولانی مرطوب بماند که منجر به نرم شدن، سفید شدن و یا پوسته‌پوسته شدن می‌شود.
  • به وجود آمدن عفونت مکرر در قسمت‌های بدن که بیشتر دچار تعریق می‌شوند.

ولی باید بدانید که در آقایان تنها به دلیل فعالیت بیشتر و تغییرات هورمونی که وجود دارد، میزان عرق تشدید می‌شود.

علت تعریق بیشتر در آقایان و بانوان

یکی از عواملی که منجر به عرق کردن بیشتر آقایان می‌شود، پایین آمدن سطح تستسترون در خونشان است که به آن هایپوگنادیسم میگویند. این امر حتی گاها در هنگام خواب نیز برایشان اتفاق میافتد و منجر به عرق کردن گردن می‌شود. از این‌رو استفاده از ضد تعریق گردن می‌تواند تا حدودی حس ناخوشایند خیسی گردن در هنگام خواب را از بین ببرد.

البته باید گفت که عرق کردن گردن صرفاً برای آقایان اتفاق نمی‌افتد. در بانوان نیز بسته به عوامل مختلفی این امر ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال در بین زنان بین 40 تا 50 سال، به دلیل یائسگی، تجربه گرگرفتگی و تعریق زیاد به‌خصوص در پشت گردن خود را دارند. از علت‌های دیگر تعریق این قسمت می‌توان به مصرف برخی از داروها، عفونت، لرز گرفتن ناشی از تب، کاهش وزن ناشی از مشکلات غدد لنفاوی اشاره کرد.

علت تعریق بیشتر در آقایان و بانوان

از این‌رو بدیهی است که تغییرات هورمونی یکی از عوامل شایع این امر باشد. همچنین داشتن فعالیت بدنی شدید، استرس و اضطراب نیز باعث عرق کردن بیشتر می‌شود. در مواردی افراد به دلیل مصرف داروهایی نظیر ضدافسردگی، ضد حساسیت، کنترل فشارخون و خوردن بیش‌ازاندازه قهوه و نوشیدنی‌های الکلی نیز دچار تعریق ناگهانی و زیاد می‌شوند.

اما سؤال اینجاست که راه درمان و جلوگیری از این امر چیست؟ درواقع آقایان می‌توانند با خرید یک ضد تعریق قوی مردانه و به‌کارگیری آن بر اساس دستورالعمل‌های گفته شده، عرق کردن زیاد را درمان کنند.

مواردی که باعث تأثیر بهتر ضد تعریق می‌شوند

خوب است بدانید که مواد غذایی نیز وجود دارند که با خنک کردن بدنتان باعث جلوگیری از تنش‌های عرق زا می‌کنند و می‌توانند در عملکرد بهتر ضد تعریق تأثیر داشته باشند. برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • آب: به‌طورکلی آب علاوه بر حفظ و ایجاد تعادل مایعات بدن، در کنترل دمای بدن نیز نقش دارد.
  • میوه و سبزیجات آبدار: میوه‌ها و سبزیجاتی مانند خیار، هندوانه، سالاد که طبعی سرد دارند و از طرفی دارای محتوای بالایی آب هستند، باعث کاهش تعریق می‌شوند.
  • برخی از شیرینی‌ها: منظور شیرینی‌هایی است که دارای ترکیبات خنک‌کننده مانند پودر چای، مربا، طعم‌دهنده‌ای طبیعی مثل نعنا و زنجبیل هستند.
  • ترشیجات: همان‌طور که میدانید ترشی‌ها دارای ترکیبات اسیدی هستند که باعث ایجاد تعادل اسیدی بازی می‌شوند. البته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف این مواد نیز می‌توانند عوارضی مانند بالا رفتن اسید معده و سوزش آن داشته باشند.
  • نوشیدنی‌های گیاهی: علاوه بر آنکه شما می‌تواند برخی از ترکیبات گیاهی را در بهترین ضد تعریق مردانه و زنانه مشاهده کنید، مصرف نوشیدنی‌های خنک آن نیز مانند چای اعشاب، در کمتر شدن میزان عرق افراد مؤثر هستند.
  • فراورده‌های لبنی: ماست، دوغ و کرده از جمله محصولات لبنی هستند که تأثیر فراوانی در کاهش تعریق دارند.
  • غذاهای خنک و رقیق و دریایی: منظور از غذاهای خنک انواع سالادها، سبزی‌های خنک‌کننده و خوراکی‌های رقیق مانند سوپ است. از طرفی محصولات دریایی که مملو از پروتئین و املاح معدنی هستند نیز باعث ایجاد تعادل الکترولیتی در بدن می‌شوند و به نحوی تعریق را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

با توجه موارد گفته‌شده، تغذیه می‌تواند نقش زیادی در کاهش و یا افزایش تعریق بدن داشته باشد. از این‌رو شما می‌توانید با همراه کردن یک سری پرهیزات، رعایت بهداشت و استفاده هم‌زمان از بهترین ضد تعریق، شاهد کمتر شدن تعریق و معضلات ناشی از آن باشید.

خرید ضد تعریق مردانه و زنانه

خوب است بدانید که ضد تعریق‌ها در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید و در بازار عرضه شده‌اند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید مخصوص هر ناحیه از بدن مثل سر، گردن، کف دست و پا، زیر بغل و حتی بیکینی و کشاله ران خود، محصولی را خریداری کنید که با نوع پوست شما همخوانی و تناسب داشته باشد. همچنین برخی از ضد تعریق‌ها حاوی مواد مختلفی هستند.

از این‌رو برای جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های پوستی و یا زرد شدن لباس‌ها، محصولاتی را خریداری کنید که فاقد الکل و پارابن باشند. انواع ضد تعریق از نظر طریقه عملکرد عبارت‌اند از:

استیک‌های ضد تعریق: استیک یا مام‌های صابونی نوعی ضد تعریق هستند که در هنگام استفاده، لایه‌ای صابونی بر روی پوست ایجاد می‌کند و از رشد بیشتر باکتری و ایجاد بوی تند عرق جلوگیری می‌کنند.

اسپری ضد تعریق: از متداول‌ترین مدل‌های ضد تعریق هستند که به دلیل کاربری آسان در بین افراد محبوبیت بالایی دارند. البته باید در نظر داشته باشید که استیک‌ها نسبت به اسپری‌ها ماندگاری بالاتری دارند.

ژل و کرم‌های ضد تعریق: اگر دارای میزان تعریق متوسط هستید و به دنبالی محصولی خوشبو می‌گردید، ژل‌های ضد تعریق، برایتان مناسب خواهند بود. از طرفی، کرم‌ها برای استفاده نیاز به ماساژ دارند و در مقایسه با ژل، اسپری و مام‌ها، تأثیر بیشتری در کم شدن میزان عرق می‌گذارند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه درایسول، انواع مختلفی از این محصولات باکیفیت را مقایسه و با اطمینان خریداری کنید.