تری گلیسیرید ، رایج ترین نوع چربی موجود در خون است و تقریبا 95٪ از کل چربی های بدن در این گروه قرار دارند( کالری اضافی بدن تبدیل به تری گلیسیرید می شود) تری گلیسیریدها در سلولهای چربی، ذخیره شده و در خون گردش می کنند تا انرژی لازم برای حرکت عضلات شما فراهم شود. اگر چه تری گلیسیرید و کلسترول، هر دو لیپید هستند، ولی تری گلیسیرید ، چربی است و کلسترول چربی نیست. در این مقاله راهکار هایی برای کاهش تری گلیسیرید ارائه داده ایم ، تا آخر مقاله با دکتر چک همراه باشید…

علاوه بر این، تری گلیسیریدها وظیفه ی تأمین انرژی را بر عهده دارند، در حالی که کلسترول برای سنتز هورمون و ساختار سلولی مورد نیاز بدن ضروری است.

با وجود این حقیقت که تری گلیسیریدها منبع اصلی انرژی برای عملکرد مناسب سلول ها هستند، اگر میزان تری گلیسیرید در بدن تان بالا باشد، می تواند خطرات زیادی برای سلامتی تان به همراه داشته باشد.

چه عواملی باعث افزایش سطح تری گلیسیرید می شوند؟

افزایش سطح تری گلیسیرید معمولاً با عوامل زیر همراه است :

  • چاقی؛
  • تحرک کم؛
  • دیابت کنترل نشده؛
  • کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم؛
  • بیماری کبد یا کلیه؛
  • رژیم غذایی با کالری بالا؛(طوری که به جای سوزاندن کالری، در طول روز کالری بیشتری مصرف می کنید)
  • سیگار کشیدن؛
  • مصرف الکل؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • برخی داروها؛ مانند استروئیدها و قرصهای ضد بارداری که ممکن است باعث افزایش میزان تری گلیسیرید شوند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک، با علائمی مانند: فشار خون بالا، قند خون بالا، افزایش چربی دور کمر، کلسترول خون بالا(کلسترول بد یا خوب) و میزان بالای تری گلیسیرید همراه است. بنابراین، در فردی که مبتلا به سندرم متابولیک است، احتمالاً میزان تری گلیسیرید بالا است.

علائم تری گلیسیرید بالا

سطح بالای تری گلیسیرید، معمولاً علامتی ندارد. هرچند، می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهد:

بیماری قلبی

برای تعیین سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون، آزمایش خون ساده ای به نام آزمایش چربی خون انجام می شود. باید 8 تا 12 ساعت قبل آزمایش، ناشتا باشید تا آزمایش تان به درستی انجام شود و مشخص شود که میزان تری گلیسیرید بدن تان کافی است یا خیر.

مقدار طبیعی تری گلیسیرید :کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

سطح مرزی تری گلیسیرید :150 تا199 میلی گرم در دسی لیتر

سطح بالای تری گلیسیرید :200 تا 499میلی گرم در دسی لیتر

سطح بسیار بالای تری گلیسیرید :500 میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر

بهترین قرص برای کاهش تری گلیسیرید

از جمله قرص هایی که برای مدیریت و کاهش تری گلیسیرید پیشنهاد می شود اسید فیبریک ، نیاسین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین استاتین ها از جمله: سیمواستاتین ، آتورواستاتین ، روزوواستاتین نیز تری گلیسیرید را تا حدود 50٪ کاهش می دهند.

داروهای خانگی برای کاهش تری گلیسیرید ( قاتل تری گلیسرید )

روش های کاهش تری گلیسرید در طب سنتی بسیار فراوان است که به راحتی و در خانه میتوانید از آنها بهره مند شوید.

1-سیر را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید

سیر، یکی از بهترین داروی گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید است. تحقیقی در سال2016 ،در مجله ی« تغذیه»، حاکی از این است :« مکمل های سیر می توانند در افراد مبتلا به فشارخون، باعث کاهش فشار خون شوند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و میزان کلسترول را تنظیم کنند.»

تحقیق دیگری در سال 2006، در مجله ی تغذیه منتشر شد، که بیشتر روی تاثیر ترکیبات سیر در کاهش میزان لیپوپروتئین تاکید دارد، و همین علت،  باعث می شود که سیر نقش مهمی در سلامت قلب و عروق داشته باشد. با این حال، به منظور کشف بهتر خواص سیر، تحقیقات گسترده تری لازم است.

توجه داشته باشید که سیر خام نسبت به سیر پخته شده، بهتر است، چون سیرخام چربی خون را کاهش می دهد!

  • به مدت چند ماه، روزانه 2 تا 3 حبه سیر خام با معده خالی بخورید. همچنین می توانید سیر را به سس سالاد اضافه کنید.
  • از طرف دیگر، مکمل های سیر را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید.

سیر

2-سرکه سیب را با عسل بنوشید

عرقیات گیاهی برای کاهش تری گلیسیرید بسیار مفید هستند. از جمله نوشیدنی ها میتوان به سرکه سیب اشاره کرد. سرکه سیب به کاهش تری گلیسیرید و کاهش کلسترول کمک می کند. تحقیقی در سال 2008، در مجله علوم زیستی پاکستان منتشر شد، نشان داد :« سرکه سیب با افزایش تری گلیسیریدها و لیپوپروتئین‌هایی با چگالی کم(کلسترول بد) و افزایش میزان کلسترول، باعث بهبود پروفایل لیپیدی موشهای سالم و دیابتی می‌شود.»

1-1قاشق چای‌خوری سرکه سیب خام و تصفیه نشده را با یک لیوان آب مخلوط کنید.

2-کمی عسل خام به آن اضافه کنید.

3-این نوشیدنی را حداقل برای دو ماه ،حداقل دو بار در روز، بنوشید.

همچنین می توانید سرکه سیب را با آب پرتقال ، سیب، انگور یا سایر آب میوه ها مخلوط کنید.

توجه: مصرف سرکه سیب، در عده ای از افراد ممکن است عوارضی مانند: فرسایش دندان، رقیق شدن خون، سوزش گلو و کاهش سطح پتاسیم در بدن ایجاد کند.

سرکه سیب برای کاهش تری گلیسیرید

3-پودر تخم گشنیز می تواند مفید باشد

برای درمان گیاهی تری گلیسیرید بالای 200 تخم گشنیز را فراموش نکنید! مصرف تخم گشنیز، روشی سنتی برای کاهش تری گلیسیرید بالا است. طبق مطالعه ای که سال 2008 در مجله زیست شناسی منتشر شده است، میزان تری گلیسیرید و کلسترول در حیواناتی که با بذر تخم گشنیز تغذیه شده بودند، کاهش پیدا کرده بود. این تحقیق نشان داد که تخم گشنیز، به کاهش چربی خون کمک می کند.

1-1تا 2 قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز را به 1 لیوان آب اضافه کنید.

2-آب را بجوشانید، مخلوط را صاف کنید و بگذارید خنک شود.

3- آن را به مدت چند ماه، یک یا دو بار در روز بنوشید.

تخم گشنیز

4-فلفل کاین مصرف کنید

از فلفل کاین برای تند کردن غذاها استفاده می شود، علاوه براین، به کاهش تری گلیسیریدها به صورت طبیعی کمک می کند. فلفل کاین، حاوی ترکیب آلکالوئید، «کپسایسین» است که به کاهش تری گلیسیریدها و کلسترول در افراد چاق کمک می کند.

  • یک دوم قاشق چای‌خوری فلفل کاین را به 1 لیوان آب داغ اضافه کنید. این محلول را دو بار در روز، به مدت چند هفته بنوشید.
  • راه حل دیگر، مصرف مکمل های کاین است. برای اطلاع از دوز مصرفی مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.
    توجه: فلفل کاین ممکن است باعث تحریک معده شود.اگر مبتلا به زخم معده هستید، باید فقط بعد از مشورت با پزشک، آن را مصرف کنید.

فلفل برای کاهش تری گلیسیرید

5-دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانید

دارچین ممکن است به کاهش میزان تری گلیسیرید کمک کند.
طبق تحقیقی که سال 2003 ،درباره درمان دیابت صورت گرفت:  «دارچین باعث بهبود میزان قند و لیپید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. »

مصرف روزانه 1 تا 6 گرم دارچین به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کرده تا میزان تری گلیسیرید و کلسترول در آنها کاهش یابد.

تحقیق دیگری  در سال2016، در مجله ی داروهای گیاهی، حاکی از این است :« مصرف مکمل هایی حاوی عصاره ی دارچین به مدت دو ماه، اثرات مثبتی در کنترل قندخون ناشتا، گلوکز، کلسترول طبیعی و کلسترول بد دارد ؛درحالی که در افرادی که میزان گلوکز خون شان بالا است، مصرف این مکمل باعث افزایش حسایت به انسولین می شود.

  • یک چهارم قاشق چای‌خوری دارچین را به بلغور جو دوسر اضافه کنید. همچنین می توانید دارچین خرد شده را در اسموتی ها، سوپ ها و سالاد ها بریزید.
  • دارچین در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی به شکل کپسول هم موجود است. این مکمل را بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید.

دارچین

 6- مخمر برنج قرمز مصرف کنید

در طب چینی، از مخمر برنج قرمز برای کاهش میزان تری گلیسیرید استفاده می شود.
مخمر برنج قرمز، حاوی گروهی از استاتین ها است و غلظت لیپیدها و پروتئین را متعادل کرده و باعث کاهش تری گلیسرید و کلسترول می‌شود.

تحقیقی در سال 1997 در مجله ی مرتبط با تحقیقات درمانی منتشر شده است، نشان می دهد :« مصرف مخمر برنج قرمز( که با نام علمی Monascus purpureus شناخته شده)همراه با رژیم غذایی مناسب باعث کاهش میزان لیپید در بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی می شود. » مخمر برنج قرمز را طبق دستورات روی بسته بندی و یا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.

توجه: از مصرف مخمر برنج قرمز در دوران بارداری و شیردهی یا در صورت ابتلا به بیماری کبد یا کلیه، خودداری کنید. در مصرف محصولات مخمر برنج قرمز احتیاط کنید؛ زیرا ممکن است برخی از آنها حاوی« لوواستاتین» و مواد شیمیایی دیگری باشند که ممکن است عوارض جانبی جانبی به همراه داشته باشند!

7-خوردن قارچ ریشی یا گانودرما، می تواند مفید باشد

این قارچ به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از مواد مفید شامل : استرول ها، اسیدهای گانودریک، کومارین، مانیتول و پلی ساکاریدها، برای سیستم قلبی و عروق مفید است.

طبق تحقیقی که در سال2016،در مجلهPLOS One منتشر شده است: «قارچهای ریشی، با نام علمی Ganoderma (گانودرما لوسیدوم)و در مکزیک کشت می شود، حاوی ترکیباتی است که در کاهش چربی خون نقش داشته و اثرات پروبیوتیکی دارند.»

اسیدهای گانودریک موجود در قارچ، به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کنند، کلسترول اضافی را از خون خارج می کنند، و باعث کاهش فشارخون می شوند. هم چنین چسبندگی پلاکت را کاهش می داده و ضربان قلب را تنظیم می کنند.

برای پایین آوردن میزان تری گلیسیرید، می توانید عصاره ی قارچ ریشی را مصرف کنید. مقدار دوز مناسب به عواملی مانند سن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد؛ بنابراین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

توجه: قارچ نباید بیش از 1 ماه به صورت پودر مصرف شود، زیرا مصرف طولانی مدت می تواند خطرناک باشد!

گانودرما

8-فیبر زیاد مصرف کنید

فیبر باعث می شود که مواد غذایی به خوبی جذب شوند و مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد می تواند تری گلیسیرید و کلسترول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

فیبر محلول و نامحلول، هر دو به کاهش تری گلیسیرید کمک می کنند. فیبر محلول، تری گلیسیریدهای اضافی را مثل ژل به هم متصل کرده و باعث دفع راحت تر آن‌ها از بدن می شود. علاوه بر این، باعث کاهش جذب چربی ها و قندها می شود.فیبر نامحلول به کنترل گرسنگی کمک می کند و جذب مواد مغذی از مواد غذایی را افزایش داده و به کاهش وزن کمک می کند.

  • مواد حاوی فیبر محلول مانند جو دوسر، موز، نخود فرنگی و توت فرنگی مصرف کنید.
  • از غذاهای حاوی فیبر نامحلول مانند غلات کامل، گندم سبوس دار، لوبیا، سبزیجات استفاده کنید.

توجه: اگر تازه شروع به خوردن غذاهای سرشار از فیبر کرده اید، به تدریج مصرف فیبر را افزایش دهید تا از شر گاز معده راحت شوید! در عین حال، مایعات بسیاری مصرف کنید؛ چون باعث هضم بهتر فیبر در دستگاه گوارش شده و از یبوست هم جلوگیری می کند.

9-غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 میل کنید

مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش تولید لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم توسط کبد، تسریع عملکرد کیلومیکرون و کاهش وی ال دی ال یا لیپو پروتئین در خون، و تبدیل اسیدهای چرب به انرژی (اکسیداسیون) به کاهش تری گلیسیرید کمک می کند.

تحقیقی در سال 2011، در مجله آمریکایی مرتبط با تغذیه انجام شد، نشان داد :« دو اسید چرب امگا 3 به نام «اسید ایکوزاتترانوییک  »(EPA )و اسید داکوزاگزاوئیک،(DHA) وقتی به مدت بیش از 8هفته، با دوز بالا  مصرف شوند، در افرادی که مبتلا به هیپرتری گلیسریدمی هستند باعث کاهش میزان تری گلیسیرید می شود.»

  • منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از: ماهی سالمون، ماهی خال خالی، گردو، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، روغن بذر کتان و روغن سویا.
  • همچنین می توانید مکمل امگا 3 را مصرف کنید. برای اطلاع از دوز مناسب و مدت زمان مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید.

غذا های حاوی امگا 3 برای کاهش تری گلیسیرید

10-به طور منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی ممکن است نقش مهمی در کاهش سطح تری گلیسیرید داشته باشد. با این وجود، باید براساس وضعیت بدنی و بیماری های که دارید، یک برنامه ی ورزشی داشته باشید.
پرتحرک بودن، اولین قدم برای سوزاندن چربی اضافی و کاهش وزن است که باعث بهبود عملکرد تری گلیسیرید می شود. علاوه بر این، به کاهش کلسترول و فشار خون هم کمک می کند.

تحقیقی در سال 2013 ،توسط مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، حاکی از این است :« انجام تمرین های ورزشی شدید نسبت به تمرین‌هایی با شدت متوسط، برای کاهش سطح تری گلیسیرید موثرتر است.» اگر می خواهید میزان تری گلیسیرید خود را کنترل کنید، تمرینات بدنی شدید انجام دهید.

با توجه به بیماری های دیگری که دارید با پزشک خود مشورت کنید.

جلوگیری از افزایش میزان تری گلیسیرید

  • افزایش وزن باعث می شود که سطح تری گلیسیرید کم تر کاهش پیدا کند. اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن 5٪ تا 10٪ از وزن بدن، برای سلامتی و کاهش سطح تری گلیسیریدتان معجزه می کند.
  • ازمصرف شرینی و نوشیدنی های حای قند، اجتناب کنید.
  • چربی های اشباع نشده مثل ذرت و روغن سویا، روغن کانولا و روغن زیتون مصرف کنید.
  • از آنجا که کربوهیدرات اضافی در رژیم غذایی شما همان چیزی است که بعداً به تری گلیسیرید تبدیل می شود، رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات کم را دنبال کنید.
  • مصرف الکل را به حداقل برسانید، زیرا حتی مصرف مقدار کمی الکل می تواند باعث ازفایش میزان تری گلیسیرید شود.
  • یک برنامه ی غذایی منظم را دنبال کنید، به جای مصرف روزانه 3وعده غذای سنگین، می توانید 6وعده غذای سبک مصرف کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر مبتلا به بیماری های دیگر هستید،تنظیم میزان تری گلیسیرید ممکن است ، طولانی باشد، پس باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.
برای بزرگسالان بالای 20 سال توصیه می شود: هر 4تا 6 سال یک بار، آزمایش چربی خون انجام دهند. در مورد کودکان، توصیه می شود: یک بار بین 9 تا 11 سالگی و یک بار دیگر بین 11 تا 20 سالگی این آزمایش را انجام دهند.

اگر تری گلیسیرید بالایی دارید، می توانید با تغییر در شیوه زندگی، با رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی از داروهای گیاهی، سطح تری گلیسیرید خود را کاهش دهید. در عین حال، باید داروهایی را که پزشک تان تجویز کرده ، مصرف کنید.

نکات اضافی

  • بامصرف ذرت و میوه های خشک مثل کشمش و خرما، مصرف فروکتوز خود را محدود کنید.
  • مواد غذایی نسبتا کم چرب مصرف کنید.
  • محصولات لبنی کم چرب را جایگزین محصولات پرچرب کنید.
  • مصرف چربی های موجود در گوشت قرمز، مرغ، کره، پنیر، شیر و روغن نارگیل را کاهش دهید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده که می توانند باعث افزایش میزان انسولین در بدن شما شوند، خودداری کنید ؛ زیرا مصرف این غذاها می تواند باعث افزایش تری گلیسیرید شود.
  • آجیل هایی از قبیل: بادام زمینی ، بادام هندی و گردو بخورید، چون منبع غنی از فیبر، امگا 3 و چربی های اشباع نشده هستند.

 

 

منبع