اگر این مقاله را مطالعه میکنید، حتما دغدغه ی رشد سریع ریش و سیبیل دارید و میخواهید هرچه سریعتر ریش و سیبیل پر پشت درآورید!! اگر دلتان می خواهد ریش پر پشتی داشته باشید و رشد آن را سریع تر کنید باید با این واقعیت کنار بیایید که رشد موهای ریش به زمان نیاز دارد. در حقیقت مشخصات ژنتیکی شما که غیر قابل تغییر هستند با رشد موهای ریشتان ارتباط دارند. با این حال کارهایی هستند که با انجام آن ها می توانید کمی رشد ریشتان را افزایش دهید.

آیا ریش درآوردن در یک هفته امکان پذیر است؟ در این مقاله می خواهیم شما را با روش های افزایش رشد موهای صورت آشنا کنیم و به این سوال پاسخ دهیم. در طول انجام این مراحل از ریشتان مراقبت کنید و در صورتی که نتیجه ای نگرفتید، می توانید به پزشک مراجعه کنید و مهمتر از همه باید صبور باشید! برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید…

روش هایی برای رشد سریع ریش و سیبیل

گام اول: مراقبت از صورت و ریش

1. صبور باشید و اجازه دهید موهای ریشتان رشد کنند. همانطور که قبلا گفتیم رشد موهای شما به مشخصات ژنتیکی تان مرتبط است. اگر چه با انجام کارهایی می توانید آن را تسریع کنید، باید بپذیرید که قرار نیست رشد ریشتان چند برابر شود.

برخی می گویند اصلاح همیشگی موها، موجب رشد سریع ریش و سیبیل میشود؛ اما هیچ مدرکی برای اثبات این حرف وجود ندارد.

شواهد نشان می دهد تراشیدن ریش، رشد فولیکول ها را کمی بیشتر می کند؛ اما این رشد محدود است و بعد از مدتی به سرعت سابق خود باز می گردد. ضخیم شدن ریش و سبیل

بنابراین در این مرحله فقط کافی است به موهایتان اجازه رشد کردن و بلند شدن بدهید!

2. روزی دو بار (صبح و عصر) صورتتان را بشویید تا راه فولیکول های مو باز شود. اگر هنوز ریشتان در نیامده می توانید صورتتان را با آب گرم و صابون بشویید. بعد از رشد موهای صورتتان می توانید برای شستشو از یک شامپوی معمولی استفاده کنید و سپس صورتتان را با آب خنک و تمیز بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

حتما بخوانید : بوی بد زیر بغل نشانه چیست؟ روش درمان قطعی بوی زیر بغل

با این کار روغن و کثیفی از روی مسیر رشد فولیکول های مو برداشته می شود و رشد موهای صورتتان بیشتر می شود.

برای آزمایش اینکه آیا شوینده صورتتان مناسب پوستتان است یا خیر می توانید مقدار کمی از آن را روی چانه تان بمالید و 10 دقیقه صبر کنید. اگر واکنش پوستی خاصی، مثل: قرمزی یا سوزش نداشتید آن شوینده برای پوستتان مناسب است.

3.  برای تحریک فولیکول ها روزی دوبار صورتتان را ماساژ دهید. با نوک انگشتان فشار ملایمی روی پوست صورتتان وارد کنید. این فشار نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد. با 10 دقیقه ماساژ روی ناحیه مورد نظرتان، فولیکول های مو برای رشد بیشتر تحریک می شوند. علاوه بر این ماساژ صورت باعث به وجود آمدن احساس خوب در شما می شود.

4. هفته ای یکبار صورتتان را لایه برداری کنید. برای این کار می توانید یک لایه بردار ملایم را به صورتتان بمالید و سپس با آب گرم آن را از روی صورتتان پاک کنید. سپس به پوستتان مرطوب کننده بزنید و به آرامی تمام قسمت های صورتتان را که در آن جا مو می روید، ماساژ دهید. بعد از آن می توانید صورتتان را با آب بشویید و خشک کنید.

لایه برداری به پاک کردن سلولهای مرده پوست کمک می کند و با این کار رشد موهایتان را بیشتر می کند.

قبل از استفاده از لایه بردار مقدار کمی از آن را روی چانه تان بزنید و 5 الی 10 دقیقه صبر کنید. اگر احساس سوزش یا قرمزی نداشتید می توانید آن را استفاده کنید.

5. ریشتان را با روغن مخصوص ریش یا نرم کننده تغذیه کنید. قبل از استفاده از روغن مخصوص ریش باید درباره آن به خوبی تحقیق کنید تا مطمئن شوید چیزی که خریده اید تقلبی نبوده یا عوارض نداشته باشد. استفاده از روغن ریش به آبرسانی و نرم نگه داشتن موهای صورتتان کمک می کند و با این کار رشد آن را سریع تر می کند.

در صورتی که صورتتان آکنه دارد، نباید از روغن ریش استفاده کنید؛ زیرا استفاده از روغن باعث بیشتر شدن آکنه های صورت می شود.

استفاده از محصولات و روغن های مخصوص ریش باعث می شود تا کیفیت ریشتان بیشتر شده و در نتیجه احساس بهتری داشته باشید.

توجه: برای موهای صورتتان محصولی انتخاب کنید که حاوی اکالیپتوس باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اکالیپتوس به تحریک رشد مو کمک می کند.

6.  می توانید از دستور العمل های خانگی تسریع کنده رشد ریش استفاده کنید. دستورالعمل های خانگی اغلب بی ضرر هستند و آسیبی به پوستتان وارد نمی کنند. با این حال اگر به موادی که در این دستورالعمل ها استفاده می شوند، حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید! در این مقاله می خواهیم 2 دستورالعمل خانگی را به شما معرفی کنیم:

  1. یک قاشق غذاخوری کوچک (15 میلی لیتر) آب لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری (15 گرم) دارچین را مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید. سپس لایه ای نازک از آن را روی قسمتی از پوست که ریش از آنجا در می آید، بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت صورتتان را با صابون یا شامپو بشویید. می توانید از این خمیر 1 الی 2 بار در روز استفاده کنید؛ اما به محض اینکه پوستتان واکنشی نشان داد مصرف آن را متوقف کنید.
حتما بخوانید : از بین بردن خال ها توسط خودتان در خانه ( 14 روش موثر )
  1. 3 قاشق غذاخوری کوچک (45 گرم) برگ خردل خشک را با 2 فنجان (59 میلی لیتر) روغن آملا مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست بدست بیاید. لایه نازکی از خمیر را روی قسمتی از پوست که ریش از آنجا در می آید، بمالید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با صابون یا شامپو بشویید. خمیر را در جای سرد و خنک قرار دهید و 2 الی 3 بار در روز از آن استفاده کنید.

نکته تخصصی از زبان آرایشگر حرفه ای

برای رشد سریع ریش و سیبیل اجازه دهید تا ریشتان قبل از شروع درمان، چند هفته به صورت طبیعی رشد کند. بعد از یکبار تراشیدن موهای صورتتان سایه ای روی صورتتان پدیدار می شود. موهای درون این سایه طی یک هفته رشد خواهند کرد و بعد از تقریبا چهار روز، بقیه موهای ریشتان رشد می کنند؛ بنابراین دلسرد نشوید و فقط صبر کنید.

گام دوم: انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی برای داشتن ریش های پرپشت

1. بیشتر از قبل از غذاهایی که حاوی ویتامین های B3 ، B5 ، B7 و B9 هستند، مصرف کنید. ویتامین های گروه B باعث تقویت موهای سالم و افزایش سرعت رشد آن ها می شوند؛ بنابراین اگر می خواهید ریش پرپشتی داشته باشید و سرعت رشد آن را بیشتر کنید، باید این نوع مواد غذایی را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف بیوتین (ویتامین B7) برای سلامت موها بسیار مفید است؛ البته قبل از مصرف این ویتامین ها بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. بهترین دارو برای پرپشت شدن ریش

  • آجیل یکی از منابع عالی بیوتین برای رشد سریع ریش و سیبیل است.
  • مرغ، گوشت گاو، ماهی، لبنیات و آووکادو منابع ویتامین های B3 و B5 هستند.
  • غلات، آجیل و سبزیجات برگ سبز حاوی ویتامین B9 هستند.

2. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C , ویتامین A و ویتامین E را فراموش نکنید. این ویتامین ها مانند ویتامین های گروه B برای رشد موهای صورتتان مهم هستند. علاوه بر این در سلامت کلی بدن شما هم تاثیر مهمی می گزارند؛ بنابراین اگر می خواهید بدن و موهای سالمی داشته باشید، باید این ویتامین ها را به بدنتان برسانید:

  • هویج، کلم بروکلی و سبزیجاتی که برگ های سبز دارند حاوی ویتامین A هستند.
  • فلفل سبز، گوجه فرنگی و مرکبات سرشار از ویتامین C هستند.
  • لوبیا، آجیل و سبزیجات برگ سبز منبع ویتامین E محسوب می شوند.

3. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. علاوه بر مصرف ویتامین هایی که در بالا به آن ها اشاره شد، خوردن غذاهایی که مواد معدنی و چربی های سالم دارند، به سلامت پوست و موی شما کمک می کنند. برای افزایش رشد موهای ریشتان باید رژیم غذایی را انتخاب کنید که طیف وسیعی از این مواد را داشته باشد.

  • مقدار مصرف سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم ( آووکادو و روغن زیتون) را بیشتر کنید.
  • غذاهای فرآوری شده، نمک، قند اضافی و چربی های غیر سالم ( چربی های اشباع شده و ترانس بالا در غذاهای فرآوری شده) را کمتر از گذشته مصرف کنید یا اصلا مصرف نکنید.
  • برای آبرسانی به بدن و فولیکول های موهای ریشتان نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید.

4. ورزش و خواب کافی را در برنامه روزانه تان قرار دهید.

ورزش و خواب کافی به اندازه داشتن رژیم غذایی سالم در سلامت کلی بدن و رشد موهای صورتتان موثر است. اگر می خواهید رشد ریش هایتان بیشتر شود از برنامه زیر پیروی کنید:

  • در طول هفته حداقل 150 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط انجام دهید( بعد از انجام حرکت ورزشی ضربان قلبتان بالا رفته و نفس کشیدن از درست صحبت کردن شما جلوگیری می‌ کند).
  • هفته ای 2 الی 3 بار برای مدت زمان 30 الی 60 دقیقه ورزش های قدرتی انجام دهید.
  • در طول شبانه روز تقریباً 8 ساعت بخوابید.
حتما بخوانید : میکرودرم ابریژن چیست و چگونه پوست شما را جوان می کند؟ (فیلم)

5.  استرستان را کمتر کنید. احتمالاً تا به حال شنیده اید که استرس بیش از حد باعث ریزش مو و کچلی می شود؛ پس جای تعجبی ندارد که استرس بتواند جلوی رشد موهایتان را بگیرد. بنابراین هرچه نگران تر باشید سرعت رشد ریشتان هم کمتر می شود! وازلین برای رشد ریش و سبیل

  • به دنبال راهکار های کاهش و رفع استرس باشید و به آن عمل کنید. تمرین های آرامش بخشی مانند: یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق، شل کردن عضلات، پیاده روی در طبیعت، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، صحبت با دوستان یا خواندن کتاب خوب می توانند تا حد خیلی زیادی استرستان را کمتر کنند.
  • اگر برای مدیریت استرستان مشکل دارید می توانید با یک مشاور یا روانپزشک خوب صحبت کنید تا در کم کردن استرستان به شما کمک کنند.

6. سیگار کشیدن را ترک کنید. هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سیگار کشیدن سرعت رشد موهای ریش را کمتر می کند؛ اما با این حال این کار سلامت کلی شما را به خطر می اندازد و مانع جذب مواد مغذی و مورد نیاز بدنتان می شود. در نتیجه می تواند به طور غیر مستقیم در رشد ریشتان تاثیر منفی بگذارد. چه هدفتان پرپشت کردن ریشتان باشد، چه نباشد، باید سیگار کشیدن را ترک کنید و به فکر سلامتی خودتان و اطرافیانتان باشید.

  • امروزه بسیاری از وسایل کمکی برای ترک سیگار مانند: سیگار الکتریکی و … وجود دارد. می توانید برای ترک سیگار با پزشکتان مشورت کنید تا روش مناسبتان را پیدا کنید.
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سیگار کشیدن باعث می شود موهای ریشتان زودتر تغییر رنگ داده و خاکستری شوند.

گام سوم: استفاده از روش های پزشکی برای افزایش رشد ریش

1. در بدن مردان دو نوع تستوسترون ترشح می شود که به آنها T و DHT گفته می شود. نوع DHT روی تراکم و تعداد و نوع T در ضخامت موهای ریش تأثیر می گذارد. پزشک می تواند با مدیریت کردن سطح تستوسترون نوع T و DHT سرعت رشد ریشتان را بیشتر کند.

حواستان باشد که تحت هیچ شرایطی نباید از قرص ها، کرم ها، مواد تزریقی یا سایر محصولات بدون مشورت و تجویز پزشکتان استفاده کنید؛ چرا که ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

ممکن است پزشکتان برای افزایش طبیعی سطح تستوسترون به شما توصیه کند که ورزش های قدرتی بیشتری در طول هفته انجام دهید.

2.  با پزشکتان درباره استفاده از داروی ماینوکسیدیل (Rogaine) و عوارض و فواید آن صحبت کنید. شرکت Rogaine بهترین نوع این دارو را تولید می کند. از این دارو برای کند کردن روند طاسی ارثی مردانه استفاده می شود و اگر از آن به طور صحیح روی صورتتان استفاده کنید، می توانید به تحریک رشد موهای ریشتان کمک کنید.

استفاده از این دارو در قسمت هایی از ریشتان که رشد کمتری دارند، گزینه درمانی مناسب تری است. اگر چه می توانید این دارو را بدون نسخه پزشک هم خریداری کنید، همیشه بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است زمانی که مصرف این دارو را قطع می کنید، موهایی که جدیدا بر روی صورتتان رشد کرده اند بریزند!

3. از یک متخصص پزشکی در مورد میکرونیدلینگ برای تحریک رشد موی صورتتان سؤال کنید. میکرونیدلینگ روشی است که در آن با استفاده از وسیله ای که سوزن های بسیار ریزی دارد، پوست را تحریک می کنند. این روش بی خطر است و درد بسیار کمی دارد و در صورتی که از سوزن های مخصوص مو استفاده شود می تواند باعث تحریک فولیکول های مو و رشد سریع تر ریش شود. ریش درآوردن در یک هفته

برخی از متخصصان پوست و جراحان زیبایی از میکرونیدلینگ برای رفع نواقص پوست مانند: آکنه، جای سوختگی و …استفاده می کنند. قبل از اینکه میکرونیدلینگ انجام دهید یا از نوع خانگی آن استفاده کنید، بهتر است با یک متخصص پوست و مو در مورد این روش مشورت کنید.

یادتان نرود که هر بار قبل از استفاده از این دستگاه آن را به خوبی با الکل ضد عفونی کنید!

4. در صورتی که تمام راه ها را امتحان کردید و موهای صورتتان رشد نکردند، می توانید به عنوان گزینه نهایی از کاشت مو استفاده کنید. پیوند مو از یک ناحیه ( گردن) به ناحیه دیگر ( گونه ها) عملی است که پزشک متخصص آن را انجام می دهد. این عمل هم پرهزینه و هم وقت گیر است و ممکن است حداقل 2 سال زمان نیاز باشد تا نتیجه نهایی روی صورتتان ظاهر شود. علاوه بر این، با اینکه بعد از عمل پیوند ریش پرپشتی خواهید داشت، باید آگاه باشید که در رشد موهای ریشتان تغییری حاصل نمی شود.

منبع: wikihow