به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که وقتی افراد مبتلا به اختلال مصرف مشروبات الکلی دچار استرس می شوند، دوست دارند بیشتر مشروب مصرف کنند.

به گفته محققان، این گروه از افراد بعد از تجربه یک اتفاق استرس زا برای خوردن مشروبات الکلی هوس یا اقدام به نوشیدن می کنند.

استرس و مصرف مشروب؛ پیش زمینه

در افرادی که دچار اختلال مصرف مشروبات الکلی هستند، استرس آن ها را تحریک به نوشیدن بیشتر می کند.

بر اساس مطالعات قبلی، استرس و این اختلال هر دو قسمت هایی یکسان از مغز را تغییر می دهند؛ این تغییرات به نحوی است که بدن دیگر قادر به سرکوب و کاهش استرس نبوده و به طبع آن، مصرف مشروبات الکلی ادامه پیدا می کند.

استرس و مصرف مشروب

درباره مطالعه

15 آقا و 10 خانم در سنین 18 تا 65 سال در این مطالعه حضور داشتند.

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند جواب این سوال را پیدا کنند: مغز افراد مبتلا به اختلال مصرف مشروبات الکلی و آن هایی که به میزان متوسط و زیاد این مشروبات را مصرف کنند، چگونه نسبت به عوامل استرس زا حاد واکنش نشان می دهد؟

از روش ام آر آی کاربردی برای شناسایی قسمت هایی از مغز استفاده شد که در هنگام انجام کارهای مختلف شروع به فعالیت می کنند. این تصاویر نشان داد که کدام قسمت های مغز این افراد در هنگام استرس شروع به فعالیت می کنند.

همان زمان که از مغز شرکت کنندگان ام آر آی گرفته میشد، از آن ها خواسته شد که مسائل ریاضی در سطوح مختلف را حل کنند. محققان با هدف بهبود عملکرد شرکت کنندگان، بازخوردهای منفی دادند و آن ها را تحت فشار اجتماعی گذاشتند.

یافته های مطالعه

بررسی تصاویر گرفته شده از مغز افراد مبتلا به اختلال مصرف مشروبات الکلی نشان داد که واکنش مغز خانم ها در مقایسه با مغز آقایان نسبت به شرایط استرس زا متفاوت است.

علاوه بر این، فعالیت بادامه مغز و سایر قسمت های مغز که در ارتباط با اختلال مصرف مشروبات الکلی هستند هم بیشتر از سایر قسمت های مغز می شود.

نتایج به دست آمده نشان داد که تماس با شرایط استرس زا هم در خانم ها و هم در آقایان منجر به فعال سازی مدارهای عصبی مرتبط با استرس در مغز می شود. اما شرایط در خانم ها کمی متفاوت بود. فعالیت بادامه مغز (این قسمت از مغز مسول بروز واکنش در برابر تهدیدات است) و حتی قسمت هایی از مغز که مسئول تنظیم احساسات هستند هم در خانم ها بیشتر شده بود. به طبع آن، این گروه از افراد بعد از تجربه شرایط استرس زا تمایل بیشتری به مصرف مشروب دارند.

به گفته محققان، این یافته ها اطلاعات ما درباره مکانیسم های عصبی مرتبط با این اختلال در گروه های مختلف از مردم را زیاد می کند؛ از جمله در خانم ها، افرادی که دچار این اختلال هستند، افرادی که در خوردن مشروبات الکلی زیاده روی کرده و حتی آن هایی که در سال های اخیر مصرف شان بیشتر شده است.

منبع