به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد فقر و جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین از فاکتورهای خطرناک در افت سلامت روان هستند. علاوه بر این، فقر بر رفتار تاثیر گذاشته، منجر به ابتلا به انواع بیماری ها شده و فرایند رشد کودکان را مختل می کند.

پیش از این هم دسته ای دیگر از محققان به تاثیرات جداگانه فقر بر مغز یا رفتار اشاره کرده بودند. با این حال، این اولین مطالعه ای است که از یک چهارچوب واحد و شواهد محکم استفاده کرده و ثابت می کند که جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین منجر به بروز تغییراتی در مغز می شود. مشکلات رفتاری و بیمار گونه از پیامدهای این مسئله است.

فقر، جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین و تغییر ساختار مغز؛ پیش زمینه

جایگاه اجتماعی اقتصادی فاکتورهایی مثل ثروت، وضعیت اشتغال، وضعیت تحصیل و شرایط و سبک زندگی را شامل می شود.

علاوه بر زندگی روزمره، این مورد پیامدهای خطرناکی برای مغز هم به همراه دارد. این پیامدها از دوران کودکی شروع شده و تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می کند.

فقر، جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین و تغییر ساختار مغز

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، تاثیرات منفی رژیم غذایی ناسالم، استرس مزمن و فاکتورهای محیطی (مثل آلودگی هوا و شرایط نامناسب خانه) بر مغز را بررسی می کند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “ما با انجام این بررسی ثابت کردیم که فقر و جایگاه اجتماعی اقتصادی نه تنها بر شرایط کنونی زندگی فرد تاثیر می گذارد، بلکه بر رشد قدرت شناختی، سلامت روان و فرصت هایی که در آینده پیش می آیند هم اثر می گذارد.”

یافته های مطالعه

این فاکتورها همگی در روند رشد مغز کودکان تاثیر منفی می گذارند. به طبع آن، مهارت های زبانی و سطح تحصیلات آن ها تحت تاثیر قرار گرفته و ریسک ابتلا به بیماری های روان شناختی بیشتر می شود.

به عنوان مثال، خانواده هایی که جایگاه اجتماعی اقتصادی پایینی دارند، استرس بیشتری دارند. به همین خاطر هم کودکان در سنین پایین تحت تاثیر استرس و پیامدهای آن قرار می گیرند.

به گفته محققان، استرس مزمن جلوی رشد نورون های جدید در هیپوکامپوس را می گیرد. به طبع آن، در مهارت های یادگیری کودکان اختلال ایجاد شده و در آینده تاثیر منفی بر سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال آن ها می گذارد.

محققان تاثیر فقر میان نسل های متوالی را هم بررسی کردند. فقر در میان نسل ها باعث می شود تا کودکانی که در این خانواده ها متولد می شوند، در دوران بزرگسالی و زمانی که خودشان پدر و مادر شدند، نتوانند از این وضعیت خود را نجات دهند.

محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که با توجه به این رابطه، می توان این نابرابری ها در جامعه را برطرف کرد و به طبع آن، به این خانواده ها در از بین بردن چرخه فقر هم کمک کرد.