منظور از یک سبک زندگی سالم چیست؟ برای این که سبک زندگی سالمی داشته باشید، باید این کارها را انجام دهید: نباید در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی کنید؛ یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید؛ ورزش منظم و خواب کافی فراموش نشود؛ همواره با مردم در ارتباط باشید؛ سیگار نکشید. محققان در جدیدترین مطالعه خود به این نتیجه رسیده اند که با داشتن یک سبک زندگی سالم می توان افسردگی را در نطفه خفه کرد.

سبک زندگی سالم؛ درباره مطالعه

یک تیم بین المللی متشکل از محققان چندین دانشگاه، به بررسی مجموعه از عوامل از جمله فاکتور سبک زندگی، ژنتیک، ساختار مغز و سیستم ایمنی و سیستم متابولیک بدن پرداختند. آن ها به دنبال پی بردن به مکانیسم هایی بودند که احتمالا این فاکتورها را به هم مرتبط می کنند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر 20 فرد بزرگسال یک نفر افسرده است. فاکتورهای تاثیرگذار در ابتلا به افسردگی بسیار متنوع هستند اما در کل شامل فاکتورهای بیولوژیکی و سبک زندگی می شوند.

سبک زندگی سالم

یافته های مطالعه

محققان اطلاعات تقریبا 290.000 نفر – که از این تعداد 13.000 نفر افسرده بودند – که در مدت نه سال جمع آوری شده بودند را بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که هفت فاکتور در سبک زندگی سالم با کاهش خطر ابتلا به افسردگی ارتباط دارند. این فاکتورها عبارت اند از:

  • زیاده روی نکرده در مصرف مشروبات الکلی؛
  • تبعیت از یک رژیم غذایی سالم؛
  • فعالیت بدنی منظم؛
  • خواب کافی؛
  • سیگار نکشیدن؛
  • کم تا متوسط بودن تعداد کارهایی که برای انجام آن ها باید یکجا نشست؛
  • ارتباطات اجتماعی مستمر.

از میان تمام فاکتورهای نام برده، داشتن خواب کافی – هفت تا نه ساعت خواب شبانه روزی – با اختلاف بیشترین تاثیر در کاهش خطر ابتلا به افسردگی را دارد.

ارتباطات اجتماعی مستمر که تا 18 درصد می تواند خطر افسردگی را کم کند، موثرترین روش برای مقابله با بازگشت اختلال افسردگی است.

کاهش مصرف مشروبات الکلی تا 11 درصد، تبعیت از یک رژیم غذایی سالم تا 6 درصد، داشتن فعالیت بدنی منظم تا 14 درصد، سیگار نکشیدن تا 20 درصد و مورد ششم نیز تا 13 درصد خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند.

حتی در آن دسته از افرادی که از نظر ژنتیکی نیز در خطر تجربه افسردگی قرار دارند، با داشتن زندگی سالم می توان این خطر را تا حد قابل توجهی کم کرد.

یکی دیگر از یافته های دانشمندان: هر چقدر فرد زندگی ناسالم تری داشته باشد، سیستم ایمنی بدن و متابولیسم او بیشتر تحت تاثیر منفی قرار می گیرد؛ به طبع آن، ریسک ابتلا به افسردگی بیشتر می شود.

به گفته دکتر کریستل لانگی، “تا پیش از این تصور می کردیم صرفا برای این که از نظر جسمی سالم باشیم، باید یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؛ اما الان مشخص شد سبک زندگی سالم اهمیت قابل توجهی برای سلامت روانی هم دارد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و قدرت سوخت و ساز، بهبود وضعیت مغز و قدرت شناختی، باید به فاکتورهای گفته شده توجه کنیم.”

از آن جایی که حتی نوجوانان هم افسرده می شوند، باید از مدرسه درباره اهمیت تبعیت از یک سبک زندگی سالم و تاثیر آن بر سلامت روانی صحبت شود.