بر اساس مطالعه جدیدی که به تازگی توسط یک گروه از محققان در مرکز سرطان موسک هالینگز انجام شد، با کمک سیگارهای برقی می توان سیگار کشیدن را ترک کرد.

این روزها صحبت های زیادی درباره نقش سیگارهای برقی در کمک به ترک سیگار (پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد) می شود و هر کدام از کشورها نیز رویکردهای متفاوتی پیش گرفته اند. سیگارهای برقی دارای ترکیبات و مواد شیمیایی خطرناک و آسیب زایی هستند و از این رو، بسیاری از طرفداران سلامت اجتماعی مدام با استفاده از آن ها مخالفت می کنند. اما جالب است که سیگارهای برقی در مقایسه با سیگارهای قدیمی آسیب کمتری به بدن وارد می کنند. سیگارهای قدیمی عامل ابتلا به انواع و اقسام سرطان (مانند سرطان حنجره) و همین طور، بیماری های قلبی (مانند کاردیومیوپاتیسکته قلبی، دیابت و بیماری  انسداد ریوی مزمن است. همین امر هم باعث شد تا عده ای به این نتیجه برسند افرادی که نمی توانند سیگار کشیدن را ترک کرده یا حتی بعد از استفاده از داروهای تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا این عادت را کنار بگذارند، بهتر است از سیگارهای برقی استفاده کنند. راهکارهای قدیمی سازمان غذا و داروی آمریکا برای ترک اعتیاد و سیگار کشیدن، قرص های زیر زبانی نیکوتین و قرص های مکیدنی بود.

آیا با استفاده از سیگار برقی می توان سیگار کشیدن را ترک کرد؟

این مطالعه که بزرگ ترین مطالعه بر روی سیگارهای برقی در آمریکا محسوب می شود، نشان داد که مردم با استفاده از سیگار برقی به سمت ترک سیگار سوق داده می شوند؛ حتی بعضی از شرکت کنندگان در این مطالعه می گویند تا پیش از شرکت در این مطالعه اصلا هدف شان ترک سیگار نبوده است. یافته های این مطالعه در ژورنال ای کلینیکال مدیسن به چاپ رسید.

متئو کارپنتر، دارنده مدرک دکتری، اولین نویسنده این مقاله و مسئول برنامه تحقیقاتی کنترل سرطان در مرکز هالینگز می گوید، “این یافته صرفا نوش دارویی برای پایان دادن به سیگار کشیدن نیست.”

وی در ادامه صحبت هایش می گوید، “با انجام این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که تقریبا تمام پیش بینی هایمان در این زمینه درست بوده اند؛ امری که به ندرت پیش می آید. هر تصوری هم که داشته باشیم، اکنون می دانیم افرادی که از سیگارهای برقی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که از سیگارهای سنتی استفاده می کنند، راحت تر می توانند از مصرف این ترکیبات خودداری کرده و حتی آسیب کمتری هم به آن ها وارد می شود.”

ترک سیگار با سیگار برقی

کارپنتر در ادامه می گوید، مطالعات قبلی با موضوع مزایای ناشی از استفاده از سیگار برقی در ترک سیگار، از یک ساختار بسیار دقیق تبعیت می کردند زیرا شرکت کنندگان این مطالعات افرادی بودند که واقعا مایل به ترک سیگار بودند. علاوه بر این، دستور العمل استفاده از سیگار برقی نیز به آن ها داده می شد.

کارپنتر می گوید، “عده ای می گویند این مسائل مهم نیست اما به باور من، از نتایج آن مطالعات در دنیای واقعی نمی توان استفاده کرد زیرا دنیای واقعی تا این اندازه ساختار بندی شده نیست. به همین خاطر هم ما از یک روش کنترل نشده استفاده کردیم. در قدم اول، شرکت کنندگان خود را از میان افرادی انتخاب کردیم که مایل به ترک سیگار بودند یا نبودند. پس افرادی که نمی خواستند این عادت را کنار بگذارند نیز در مطالعه حضور داشتند. در قدم دوم نیز ما مشخص نکردیم چگونه باید از سیگارهای برقی استفاده کنند.”

در عوض، سیگار برقی به شرکت کنندگان داده می شد و گفته می شد که هر چقدر که بخواهند می توانند از این دستگاه استفاده کنند.

یافته های مطالعه

محققان به این نتیجه رسیدند شرکت کنندگانی که از سیگار برقی استفاده کردند، تمایل بیشتری به ترک سیگار داشتند. علاوه بر این، آن ها گفتند در مقایسه با قبل کمتر سیگار کشیده و حتی بیشتر به فکر ترک سیگار می افتند. تلاش برای ترک سیگار یک معیار مهم محسوب می شود زیرا مردم معمولا بعد از چند بار تلاش و اقدام در نهایت می توانند این عادت را کنار بگذارند.

شرکت کنندگان این مطالعه از 11 شهر در سراسر آمریکا انتخاب شده بودند و چهار سال زیر نظر محققان قرار داشتند. کارپنتر همان روز اول نمونه های بیوشیمیایی را از شرکت کنندگان جمع آوری کرده بود تا ادعاهای آن ها درباره تمایل به ترک سیگار را تایید کند. البته شیوع کرونا این برنامه را مختل کرد و جمع آوری حضوری نمونه را غیرممکن کرد.

جنبه ناامید کننده مطالعه همین مسئله جمع آوری نمونه است اما به گفته کارپنتر، گزارش هایی که شرکت کنندگان خودشان درباره رفتارشان نسبت به سیگار کشیدن ارائه می دهند نیز قابل اتکا است.

وی در ادامه می گوید، “هیچکس دوست ندارند بچه ها از سیگار برقی استفاده کنند و باید هر کاری برای متوقف ساختن این روند انجام دهیم. اما در عین حال نباید دسترسی بزرگسالان سیگاری که در ترک این عادت ناتوان هستند را هم محدود کنیم.”