یکی از چالش های پیش روی محققان زیست پزشکی، هدف قرار دادن تومورها و سلول های سرطانی با دقت بالا است. این در حالی است که این یافته جدید نشان می دهد در آینده ای نه چندان دور این مشکل با استفاده از یک باکتری خاص و مهندسی شده که می تواند با موفقیت تمام سلول های سرطانی را نابود کند، برطرف می شود.

درمان سلول سرطانی با یک باکتری تخصصی و اصلاح شده

با کمک مهندسی ژنتیک و نانو تکنولوژی خیلی بهتر می توانیم از باکتری برای نابودی سلول های سرطانی استفاده کنیم؛ به این روش، باکتری درمانی گفته می شود. اما به خاطر موانع تخصصی و احتمال مقاومت نشان دادن بدن نسبت به داروهای آنتی بیوتیک، اثرگذاری این روش کاهش می یابد. از این رو، باید به گونه ای موثر و اصلاح شده از باکتری دست پیدا کنیم که سازگاری محیطی و قابلیت آن بیشتر شود.

اخیرا گروهی از محققان شروع به بررسی بر روی گونه های خاصی از باکتری فتوستنزی بنفش (PPSB) کردند. طبق گفته آن ها، از این گونه باکتریایی که اصلاحات شیمیایی روی آن انجام شده است می توان در تشخیص و نابودی سلول های سرطانی (مانند درمان سلول های سرطانی مغز) که به سختی نابود می شوند، استفاده کرد.

سلول سرطانی

یافته های مطالعه

آن ها مطالعات خود را بر روی باکتری رودوسودوموناس پالوستریس انجام دادند. به گفته پروفسور میاکو، “این باکتری خصوصیات بی نظیری دارد، از جمله فلورسنت مادون قرمز نزدیک، تبدیل بر اثر انرژی نورگرمایی و همزمان سلول های اطراف خود را نیز سمی نمی کند. طرز کار این باکتری به این صورت است که مادون قرمز نزدیک را دریافت و امواج آزاد تولید می کند. ما نیز می توانیم از این امواج آزاد برای نابودی سلول های سرطانی استفاده کنیم.”

دانشمندان به منظور افزایش اثرگذاری این روش، یک سری تغییرات شیمیایی ایجاد کردند تا غشاء باکتری را تغییر دهند. در قدم اول، ترکیبات پلی‌اتیلن گلایکول‌ها را به دیواره های سلول باکتری متصل کردند. مطالعات قبلی نشان داده بودند با استفاده از این روش می توان جلوی واکنش سیستم ایمنی بدن را گرفت و همزمان انرژی نوری را به گرما تبدیل کرد. در نهایت نیز از این طریق می توان سلول های سرطانی مورد نظر را نابود کرد.

پروفسور میاکو در ادامه صحبت هایش می گوید، “در نتیجه مطالعه بر روی مدل موش آزمایشگاهی که سرطان روده بزرگ داشت، به این نتیجه رسیدیم که با استفاده از باکتری هایی که با نور تحریک به شروع فعالیت می شوند می توانیم سلول های سرطانی را درمانی کنیم. علاوه بر این، به لطف وجود ویژگی فلورسنت مادون قرمز نزدیک در باکتری های اصلاح شده و پیچیده می توانیم موقعیت مکانی تومورها را تشخیص داده، گامی موثر برداشته و مسیر برای مطالعات بعدی را هموار کنیم. ما باور داریم که تا 10 سال آینده این تکنولوژی باکتریایی برای انجام آزمایش های بالینی در دسترس محققان قرار گرفته تا بتوانیم از این طریق سرطان را شناسایی و درمان کنیم.”