به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که کووید 19 بر ترکیب بدنی افراد تاثیر می گذارد؛ حتی آن هایی که به این عفونت مبتلا نشده اند هم از این قضیه مستثنی نیستند.

ترکیب بدنی و اثرات مزمن کووید 19؛ پیش زمینه

پس از این که در سال 2019 بیماری کرونا انسان های زیادی را هدف قرار دارد، در بلند مدت شاهد بروز انواع علائم در افرادی بودیم که جان سالم به در برده بودند.

علائم این بیماری در بلند مدت شامل اما نه محدود به این موارد می شود: خستگی مفرط، علائم نورولوژیکی، تغییر در حس بویایی و چشایی، ابتلا به بیماری دیابت یا بیماری خود ایمنی.

علاوه بر این، به واسطه تغییراتی که در این دوره در سبک زندگی مردم ایجاد شد، وزن، حجم چربی بدن و توده بدون چربی تحت تاثیر قرار گرفت.

فاکتورهای اولیه که باعث تغییر ترکیب بدنی می شوند، شامل کووید 19 همراه با آسیب و التهاب ماهیچه ها، کاهش فعالیت، رژیم غذایی نامناسب، افزایش نوشیدن مشروبات الکلی و کاهش تحرک بدنی می شود.

بر اساس یافته های مطالعات قبلی، وزن و توده چربی بعد از اولین دور قرنطینه زیاد شده بود. علاوه بر این، افرادی که جان سالم به در برده بودند هم وزن و توده چربی شان زیاد و دچار تحلیل عضلات شده بودند.

با این حال، این اولین مطالعه ای است که به تاثیرات بلند مدت کرونا بر ترکیب بدنی می پردازد.

ترکیب بدنی و اثرات مزمن کووید 19

درباره مطالعه

محققان برای انجام این مطالعه قصد داشتند عواقب کووید 19 در بلند مدت بر ترکیب بدنی فرد را بررسی کنند. به همین منظور، از دو سیستم برای اسکن کل بدن جهت مقایسه ترکیب بدنی استفاده کردند.

تعداد 160 شرکت کننده با میانگین سنی 43 سال در این مطالعه حضور داشتند.

اسکن اول قبل از شروع کرونا و اسکن دوم بعد از آن گرفته شد. نشانگرهای التهاب و میزان لیپید روزه داری هم اندازه گیری شد.

اسکن دوم در افرادی که به کرونا مبتلا شده بودند، حدود یک سال بعد از بهبودی گرفته شد.

بیش از 50 درصد از افرادی که کرونا نداشتند و حدود 30 درصد از آن هایی که جان سالم به در برده بودند، سیگار می کشیدند. علائم بلند مدت کرونا در بیش از 55 درصد آن ها مشاهده می شد. حدود 60 درصد دچار خستگی مفرط، 50 درصد دچار مه مغزی و 40 درصد دچار تنگی نفس، اضطراب و افسردگی شده بودند.

فقط یک نفر از شرکت کنندگان به خاطر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “توده بدون چربی در بدن افرادی که جان سالم به در برده بودند، کم شده بود. از طرف مقابل، تعداد چندین نشانگر التهابی هم زیاد شده بود. این یافته ها نشان می دهند که کرونا بر ماهیچه هم تاثیر می گذارد.”

نشانگرهای التهاب در بدن بیماران مبتلا به کرونا زیاد و لیپوپروتئین کم چگالی کم شده بود.

در مقایسه با شرکت کنندگان بیمار، میزان چربی بدن در افراد سالم تقریبا 160 تا 900 گرم زیاد شده بود.

ترکیب بدنی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که کرونا باعث افزایش چربی و وزن بدن، به ویژه در افراد سالم می شود.

در نهایت این نکته باید ذکر شود که افزایش وزن بیشتر ناشی از تغییر سبک زندگی بوده است و ارتباط چندانی به خود عفونت ندارد.

منبع