دانشمندان هاروارد تخمین زده اند که از حدود 75 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان می توان پیشگیری کرد.  با اینکه امار ابتلا به سرطان در دنیا بسیار زیاد است، امروزه پزشکان به پیشرفت های بزرگی رسیده اند که می توانند بیولوژی سلول های سرطانی را به خوبی کشف و شناسایی کنند. اما شما می توانید قبل از انجام این پژوهش ها اقداماتی انجام دهید که از خود در برابر ابتلا به سرطان محافظت کنید. با دکتر چک همراه باشید.

پیشگیری از سرطان

آزمایشات غربال گری تا حدی زیادی می تواند بدخیم بودن سرطان را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد اما شما باید به صدای بدن تان گوش دهید.

علائمی مثل: تغییر در اجابت مزاج یا دفع ادرار، خونریزی یا ترشحات غیر عادی، مشکل در بلعیدن غذا، سفتی یا برآمدگی در هر جای بدن، زخمی که خوب نمی شود، ضایعات پوستی و تغییرات در آن ها و سرفه های مزمن می توانند نشانه ای از یک سرطان خوش خیم باشند؛ پس به این علائم توجه کنید و هر گونه احساس ناراحتی را به پزشک معالج تان اطلاع دهید.

تشخیص زود هنگام سرطان مهم است ولی می توانید با رعایت برخی از اصول و توصیه های لازم از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید که شامل موارد زیر می شود:

سیگار و دخانیات را ترک کنید. حتی دود دست دوم تنباکو نیز برای شما ضرر دارد.

تغذیه مناسبی داشته باشید. مصرف چربی های اشباع شده و گوشت قرمز را به حداقل برسانید و سعی کنید بیشتر از میوه و سبزیجات تازه و علات سبوس دار استفاده کنید.

ورزش کنید؛ چون فعالیت بدنی باعث پیشگیری از خطر برخی از سرطان ها مثل سرطان سینه و دستگاه گوارشی می شود.

وزن متعادل خود را حفظ کنید؛ چون چاقی انواع زیادی از سرطان ها را به وجود می آورد. کالری کمتری دریافت کنید یا به میزان کالری دریافتی خود آن ها را بسوزانید.

در مقابل اشعه ها قرار نگیرید. فقط در صورتی که می خواهید عکس برداری انجام دهید این کار ضرورت دارد. هم چنین از خودتان در برابر پرتوهای اشعه فرا بنفش خورشید محافظت کنید. لازم به ذکر است که پرتوهای الکترومغناطیسی یا پرتوهای رادیو فراکانسی از ماکروویوها و گوشی های تلفن همراه جای نگرانی ندارد؛ چون این امواج سرطان زا نیستند

از مصرف الکل بپرهیزید. الکل خطر خیلی از سرطان ها مثل: سرطان دهان، حنجره، مری و روده بزرگ ،کبد و سرطان سینه در خانم ها را در بردارد.

از سموم صنعتی به دور باشید. در معرض سموم صنعتی مانند: آزبست، بنزن، آمین‌های آروماتیک و پلی کلرونیت بی‌فنیل‌ها قرار نگیرید.

از عفونت هایی که سرطان ایجاد می کنند، پیشگیری کنید؛ مانند: ویروس هپاتیت وHIV هم چنین عفونت ناشی از رابطه جنسی یا سرنگ آلوده می توانند سرطان زا باشند

به قدر کافی بخوابید. کمبود خواب باعث افزایش وزن و افزایش وزن نیز رسیک ابتلا به سرطان را زیاد می کند.

ویتامین دی مصرف کنید. کارشناسان تغذیه توصیه کرده اند که بدن باید روزانه 800 تا 1000 واحد ویتامین D دریافت کند. هم چنین برخی از شواهد حاکی از این است که مصرف ویتامین دی خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان کولون را کمتر می کند.