در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ادعا می کنند که یک نفر از هر ده خانم باردار مبتلا به بیماری کرونا، علائم این عارضه را تا مدت ها تجربه خواهند کرد.

بارداری در دوران کووید 19 و پیامدهای آن؛ پیش زمینه

این روزها مطالعات زیادی در زمینه اثرات کووید 19 بر عموم مردم در بلند مدت انجام شده است؛ با این حال، تاکنون مطالعات زیادی انجام نشده است که اثرات ابتلا به کووید در هنگام بارداری در بلند مدت را بررسی کند.

بارداری در دوران کووید 19 و پیامدهای آن

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، ساکنان 47 ایالت را زیر نظر گرفتند. این خانم ها در هنگام بارداری به بیماری کرونا مبتلا شده بودند.

محققان می خواستند به این نتیجه برسند که آیا آن ها به کووید بلند مدت مبتلا می شوند یا نه؟ و اگر همین طور است، چه فاکتورهایی آن ها را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد؟

محققان به منظور انجام این مطالعه، از داده های مربوط به گروه بارداری در یک مطالعه بزرگ تر استفاده کردند. 1.503 نفر در گروه بارداری حضور داشتند که حدود 51 درصد آن ها قبل از ابتلا به کووید واکسن کرونا زده بودند.

میانگین سن آن ها در زمان ابتلا به این عفونت هم 32 سال بود. محققان وضعیت فرد قبل از ابتلا به بیماری، وضعیت اجتماعی اقتصادی و شدت این بیماری در هنگام بارداری را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور در این مطالعه، “یک نفر از هر ده نفر که در هنگام بارداری به کرونا مبتلا می شوند، هنوز تا شش ماه علائم این بیماری را دارند.”

محققان شش ماه یا بیشتر بعد از ابتلا به عفونت،وضعیت مادران باردار را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که حدود 9.3 درصد از آن ها به کووید بلند مدت مبتلا شده بودند.

شایع ترین علائمی که گزارش کرده بودند، احساس خستگی بعد از انجام فعالیت های جسمی یا ذهنی بسیار سبک، خستگی مفرط و سرگیجه بود.

علاوه بر این، محققان به این نتیجه رسیدند که آن دسته از خانم های باردار که دچار چاقی مفرط بودند یا از افسردگی یا اضطراب مزمن رنج می برند و در تامین هزینه هایشان مشکل داشتند، بیشتر در خطر ابتلا به کووید بلند مدت بودند.

آن دسته از خانم هایی که بیماری شان شدیدتر بود و حتما باید از اکسیژن استفاده می کردند هم بیشتر در خطر بودند.

به گفته محققان، “این که مادر در کدام سه ماهه از بارداری به این بیماری مبتلا شود، اهمیتی در ابتلا به کووید بلند مدت ندارد.”

علاوه بر این، محققان به دست آمده از خانم های باردار را با خانم های غیرباردار مقایسه کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که نرخ ابتلا به کووید بلند مدت در خانم های باردار بسیار بیشتر از خانم های غیرباردار است.