در مقاله ای که به تازگی در یک ژورنال معتبر منتشر شده است، محققان به بررسی روابط میان مصرف کیمچی و چاقی مفرط در کره جنوبی پرداخته اند.

کیمچی و کاهش نرخ ابتلا به چاقی مفرط؛ پیش زمینه

فاکتورهای مرتبط با مواد مغذی، محیط و سبک زندگی در ابتلا به چاقی مفرط نقش دارند. علاوه بر این، چاقی مفرط یکی از فاکتورهای خطرناک در ابتلا به بیماری های دیابت، بیماری کلیوی مزمن، بیماری قلبی عروقی و چربی خون هم می باشد.

در چند سال گذشته، تعداد مبتلایان به چاقی مفرط بسیار زیاد شده است. به طبع آن، چاقی در قسمت شکم هم زیاد به چشم می خورد.

از آن جایی که افزایش تعداد مبتلایان به چاقی مفرط باعث افزایش هزینه های درمان و مراجعه به مراکز درمانی می شود، پس پیشگیری از این عارضه یک اولویت محسوب می شود.

در کره جنوبی، کیمچی حکم پیش غذا یا مخلفات کنار غذا را دارد که از گذشته محبوبیت زیادی میان مردم داشته است. این خوراکی کالری اندک داشته اما سرشار از ویتامین ها، فیبر، پلی فنول ها و باکتری لاکتیک اسید است.

البته به گفته محققان، مصرف این خوراکی سدیم بدن را هم زیاد می کند. در سال 2019 تا 2020 مطالعه ای انجام شد که بر اساس آن، خوردن روزانه این غذا مساوی با ورود 500 میلی گرم (15 درصد از مجموع سدیم دریافتی بدن) به بدن است.

بر اساس شواهد، افزایش مصرف سدیم و نمک، ریسک ابتلا به فشار خون بالا و چاقی مفرط را زیاد می کند. با این حال، خوردن سبزیجات و کیمچی باعث کاهش وزن، تنظیم کلسترول خوب و میزان گلوکوز روزه داری خون می شود.

کیمچی و کاهش نرخ ابتلا به چاقی مفرط

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان رابطه میان مصرف کیمچی و چاقی مفرط در میان بزرگسالان بزرگ تر از 40 سال ساکن کره جنوبی را بررسی کرده اند.

داده های شرکت کنندگانی که سابقه ابتلا به سرطان، بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مغزی عروقی، چربی خون یا فشار خون بالا داشتند، حذف شد.

از نظر محققان، اگر شاخص توده بدنی شرکت کنندگان مساوی یا بیشتر از 25 باشد، آن ها دچار چاقی مفرط هستند.در صورتی که اندازه دور کمر مردان مساوی یا بیشتر از 90 سانتی متر و خانم ها 85 سانتی متر باشد، آن ها از ناحیه شکم چاق هستند.

درباره میزان فعالیت بدنی، سیگار کشیدن و سابقه ابتلا به بیماری هم از شرکت کنندگان سوال پرسیده شد.

یافته های مطالعه

به طور کلی، 115.726 نفر با میانگین سن 51.8 در این مطالعه حضور داشتند. 28.2 درصد از آن ها دچار چاقی مفرط بودند.

در میان شرکت کنندگان آقا، آن هایی که روزانه تا سه واحد کیمچی می خوردند، کمتر دچار چاقی مفرط بودند.

در میان شرکت کنندگان خانم، آن هایی که روزانه دو تا سه واحد مصرف داشتند، ریسک ابتلا به چاقی مفرط تا هشت درصد و چاقی شکمی هم تا شش درصد در آن ها کمتر شده بود.

کیمچی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر روزانه بین یک تا سه واحد کیمچی بخورید، دچار چاقی مفرط نمی شوید.