در جدیدترین مقاله ای که منتشر شده است، رابطه بین ورزش و آلودگی هوا بررسی شده است تا نحوه واکنش فیزیولوژی بدن نسبت به آلاینده های محیط مشخص شود.

تاثیر آلودگی هوا بر بدن در هنگام ورزش؛ پیش زمینه

آلودگی هوا سلامت انسان را به خطر انداخته و منجر به بروز بیماری های مزمن بسیاری می شود؛ مثل زوال عقل، دیابت نوع دو، بیماری انسدادی مزمن ریه و بیماری قلبی و علاوه بر این، ریسک مرگ به خاطر هر نوع دلیل و بیماری را هم در فرد زیاد می کند.

این در حالی است که آلاینده های هوا انواع مختلفی دارند. علاوه بر گرد و غبار، آلاینده های تولید شده ناشی از ترافیک ماشین ها، مثل ذرات دیزل از اگزوز خودروها و اوزون هم وارد محیط می شوند. میزان آلاینده های هوا در هر ساعت از شبانه روز، بسته به شرایط جوی و موقعیت مکانی متفاوت است.

از طرف مقابل، ثابت شده است که ورزش جلوی ابتلا به بیماری های مختلف را می گیرد. همین امر هم باعث شده تا این سوال ذهن محققان را درگیر کند.

تاثیر آلودگی هوا بر بدن در هنگام ورزش

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند جواب این دو سوال را پیدا کنند:

آیا مزایای تحرک بدنی و ورزش بیشتر از اثرات ناشی از از تماس آلاینده های هوا در هنگام ورزش کردن است؟ آلاینده های محیطی چه تاثیری بر بدن دارند؟

به همین منظور، آن ها 30 مقاله که قبلا منتشر شده بود را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های به دست آمده از مطالعات قبلی، میزان بیشتری از آلاینده ها در هنگام انجام ورزش های سنگین وارد بدن می شود. به گفته محققان، در هنگام ورزش تبادل اکسیژن و تنفس از طریق دهان – یا بینی – بیشتر می شود.

نتایج به دست آمده از یکی دیگر از مطالعات نشان داده بود که انسان همیشه و در هر زمانی در معرض آلاینده ها قرار دارد و صرفا در هنگام ورزش نیست. به همین خاطر هم نمی توان دقیقا مشخص کرد که آلودگی هوا چه تاثیری بر عملکرد در هنگام ورزش دارد.

علاوه بر این، در یکی دیگر از مقالات هم گفته شده بود که در افرادی که یک ساعت قبل از شروع ورزش در معرض ذرات دیزل قرار داشته اند، میزان ضربان قلب در آن ها هنگام ورزش بیشتر می شود.

بر اساس شواهد به دست آمده از یکی دیگر از مقالات، بدن ورزشکارانی که در شهرهای آلوده تر زندگی می کنند، به بعضی از آلاینده های خاص مثل اوزون عادت می کنند.

با این که استفاده از ماسک منجر به کاهش استنشاق آلاینده ها می شود، اما در بعضی از مقالات گفته شده بود که استفاده از ماسک فقط در هنگام پیاده روی مانع از ورود ذرات به بدن می شود و در هنگام انجام ورزش های سنگین هیچ فایده ای ندارد.

منبع