در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان اثرات تمرین های متناوب با شدت بالا و ورزش سنگین در مهارت های حرکتی بزرگسالان را بررسی می کنند.

هدف آن ها، بزرگسالان 55 تا 75 ساله بود. یافته های محققان نشان می دهد با این که تمرین های متناوب با شدت بالا به تقویت مهارت های حرکتی کمک می کند اما یاد گرفتن این مهارت ها اصلا به نفع آن ها نیست؛ برخلاف شواهد و مطالعات قبلی، این تاثیرات چشمگیر نیست.

این یافته ها بیشتر برای محققانی ارزشمند است که در زمینه یادگیری حرکتی از طریق ورزش به ویژه در بزرگسالان متمرکز هستند.

چه رابطه ای بین ورزش و مهارت های حرکتی وجود دارد؟

یادگیری حرکتی نقش مهمی در روتین روزانه مان و کارهایمان دارد. منظور از یادگیری حرکتی، آموختن و آشنا شدن (یا به عبارت دیگر، بهبود مستمر) با کارهای حرکتی است.

محققان در مطالعات قبلی این فرایند را به دو مرحله به هم مرتبط تقسیم کرده اند:

مرحله اول، که یادگیری زنده یک مهارت جدید است که به مرور زمان تکمیل می شود.

مرحله دوم، که در این مرحله این مهارت به حافظه سپرده می شود.

مطالعاتی که ظرفیت های یادگیری حرکتی میان جوانان و کهنسالان را مقایسه کرده اند، نشان می دهند که سرعت یادگیری در هر دو گروه تقریبا یکسان است اما از طرف مقابل، عملکرد جوانان در یادگیری مهارت های پیچیده یا سخت خیلی بهتر است.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبل نشان می دهند که ورزش نقش مهمی در حافظه و آموختن و یادگیری مهارت های حرکتی دارد. علاوه بر این، چندین مورد از این مطالعات هم ادعا کرده اند که رابطه ای مثبت میان ورزش قلبی تنفسی سنگین و یادگیری حرکتی و عملکرد وجود دارد.

با این حال، بیشتر این شواهد مربوط به جوانان است و اطلاعات زیادی درباره کهنسالان و بزرگسالان در سنین بالا نداریم.

ورزش سنگین

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی روابط میان ورزش سنگین و یادگیری حرکتی در افراد 55 تا 75 ساله است. 24 نفر در این مطالعه حضور داشتند. البته یک گروه دیگر برای مقایسه نیز به کار گرفته شد.

پرونده و اطلاعات پزشکی شرکت کنندگان جمع آوری شد. افرادی که بیماری های مزمن داشتند از مطالعه حذف شدند.

یافته های مطالعه

به طور کلی، یافته های این محققان نشان می دهد با این که تمرین های متناوب با شدت بالا مزایایی در افزایش زمان ماندگاری در حافظه دارند اما این یافته ها باعث به چالش کشیدن شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی شد.

بلافاصله بعد از انجام ورزش سنگین، محققان از شرکت کنندگان چندین تست گرفتند اما نتایج جالب بود. در مقایسه با آن هایی که این تمرین های سنگین را انجام نداده بودند، توانایی این افراد در زمینه کسب مهارت حرکتی کم شده بود.